T tanaris skrev:
Det skulle kanske stämma om det fanns något krav på dokumenterad kompetens, eller kompetens över huvud taget. Ungefär som körkort, läkarlicens eller något annat yrke där det är farligt om man gör fel. Men så är det ju inte.
Numera krävs det väl behörighet/intyg (eller vad de nu väljer att kalla det) för att få göra fasta elinstallationer?

jbr jbr skrev:
Nej nej, jag tror du missförstår mig.
Jag menar att det viktiga är underlaget... instruktioner, ritningar etc. Med bra underlag är det inte så svårt.

Jag vänder mig alltså mot resonemangen i en del inlägg där man delar upp världens befolkning i två kategorier - akademiker och de som kan utföra något praktiskt.
Jag skulle vilja säga att det absolut finns de som inte klarar av varken det ena eller det andra också..

• Gilla
jbr
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
...något som konstruktörer och ingenjörer verkar TOTALT omedvetna om...OM de hade lärt sig använda tillverkarnas tabeller...
???
Tillverkarens tabeller är ju med största sannolikhet framtagande av just konstruktörer och ingenjörer.

jbr jbr skrev:
???
Tillverkarens tabeller är ju med största sannolikhet framtagande av just konstruktörer och ingenjörer.
Synd att de inte tittar på dessa när de använder detaljerna i CAD-programmen då :p

Violina Violina skrev:
Synd att de inte tittar på dessa när de använder detaljerna i CAD-programmen då :p
Jaja, men då är det alltså individer som inte gör ett bra jobb som är problemet.
Det gäller för de flesta yrkesgrupper - läkare, piloter, kockar, svetsare, tandläkare osv...?

jbr jbr skrev:
Jaja, men då är det alltså individer som inte gör ett bra jobb som är problemet.
Det gäller för de flesta yrkesgrupper - läkare, piloter, kockar, svetsare, tandläkare osv...?
Vad jag erfar gäller detta majoriteten av konstruktörer/ingenjörer :seenoevil:

Violina Violina skrev:
Numera krävs det väl behörighet/intyg (eller vad de nu väljer att kalla det) för att få göra fasta elinstallationer?
Det krävs att en person i firman har behörighet, inte den som utför arbetet.

Violina Violina skrev:
Vad jag erfar gäller detta majoriteten av konstruktörer/ingenjörer :seenoevil:
Du menar de som är oftast har den faktiska behörigheten i el firmorna?

G guggen skrev:
Det krävs att en person i firman har behörighet, inte den som utför arbetet.
Ok, men det krävs alltså iaf någon form av behörighet (någon som hålls ansvarig) så rimligtvis borde denna någon se till att alla som utför installationer för företaget har tillräcklig kompetens..

G guggen skrev:
Du menar de som är oftast har den faktiska behörigheten i el firmorna?
Nä.. diskussionen hade spårat iväg och gällde en betydligt bredare yrkesgrupp än det..

Violina Violina skrev:
Ok, men det krävs alltså iaf någon form av behörighet (någon som hålls ansvarig) så rimligtvis borde denna någon se till att alla som utför installationer för företaget har tillräcklig kompetens..
Precis så som hemmapulare ofta har en med behörighet som godkänner deras installation. Den där ingenjören eller akademiska elektrikern.

Violina Violina skrev:
Nä.. diskussionen hade spårat iväg och gällde en betydligt bredare yrkesgrupp än det..
Inte alls, ni är några i tråden som verkar dela upp världen i dessa två grupper vilket startade med att TS är akademiker och uppenbarligen skall ge fxn i att dra vp rör. Det ni missade i sammanhanget var dock att just den i el firmorna som har behörighet också är just.... Akademiker i ngn form.

G guggen skrev:
Precis så som hemmapulare ofta har en med behörighet som godkänner deras installation. Den där ingenjören eller akademiska elektrikern.
Problemet är väl när de kommer hem till någon som påtat ihop elsystemet själv och det ser ut som kriget..

Violina Violina skrev:
Problemet är väl när de kommer hem till någon som påtat ihop elsystemet själv och det ser ut som kriget..
Ja, och du tycker TS ser ut som kriget? Jag har iaf sett mkt värre, sannolikt utförda av icke behöriga montörer.

G guggen skrev:
Inte alls, ni är några i tråden som verkar dela upp världen i dessa två grupper vilket startade med att TS är akademiker och uppenbarligen skall ge fxn i att dra vp rör. Det ni missade i sammanhanget var dock att just den i el firmorna som har behörighet också är just.... Akademiker i ngn form.
Nej, jag har inte alls delat upp världen i dessa två grupper..

Om du uppfattat det som det så får du läsa om och läsa rätt.. Tvärtemot håller jag själv på och vidareutbildar mig och är numera därför både "arbetare" och "akademiker".. betyder detta att jag inte borde fortsatt vara yrkesarbetande under mina studier :thinking: nä.. däremot tror jag att många akademiker skulle behövt "göra" lite också för att få verklighetsförankring på det de påtar ihop på datorn..

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.