O
Jag öppnade ett fasadmätarskå idag och hittade följande förankring av kablar:
Slangklämmor används för att förankra svart och vit kabel i botten av ett Eldon fasadmätarskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har ett svagt minne av att jag sett någon sorts fäste som träs i skenan i botten och som man sedan förankrar kablarna i. Kan det stämma och vad heter (E-nummer) det i så fall? Skåpet är ett gammal Eldon-skåp om det hjälper.

Hur vanligt är det att man använder slangklämmor så som på bilden? Den vänstra är servisledning och den högra är huvudledning.

Det är ingen vanlig klamring för elektriker som du redan konstaterat men det fanns väl inget annat att tillgå vid tillfället och det sitter ju fast iallafall. Det tillför nog ingenting att byta bara för att men det kanske ser proffsigare ut att ha korrekta produkter antar jag.

O
Nätägaren tänker byta servisen eftersom den skadats av en fibergrävare och är tillfälligt skarvad. Huvudledningen är en gammal 4-ledare som inte uppfyller dagens krav på PEN-ledaren och är genomspikad/eltejpad. Så tanken var inte så mycket att snygga till det för sakens skull utan mer att när det ändå skall bytas kablar tänkte jag passa på.

Det är inte så att de monterar korrekta klammer då? Varför ska du göra det?
Det man kan göra är väl att ta bort de där då så slipper det lysa hempul. Då får väl de klamra sen om de anser att det behövs.

Inte sagt att det lyser hempul den lösningen förekommer ibland. Ett helt närliggande är tex IFÖ säkringslådor i glasfiberarmerad plast där avlastningen är slangklämmor. De lådorna är kusiner med mätarskåp i många lantliga nät. Ett annat fall med slangklämmor är industriellt vid en del 360 grader omslutande kabelskärmar av EMC skäl.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
5
GK100 GK100 skrev:
Inte sagt att det lyser hempul den lösningen förekommer ibland. Ett helt närliggande är tex IFÖ säkringslådor i glasfiberarmerad plast där avlastningen är slangklämmor. De lådorna är kusiner med mätarskåp i många lantliga nät. Ett annat fall med slangklämmor är industriellt vid en del 360 grader omslutande kabelskärmar av EMC skäl.
Precis, ABB har det i sina EMC säkerhetsbrytare, Siemens i sina omriktare m.fl
Iofs så är kabeln i brytaren dragavlastad med en förskruvning. Men in omriktaren så är det för både och

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.