Anna_H Anna_H skrev:
Du vet mycket väl att hål i tätskiktet under kakel inte lagas hur som helst. Mycket stor risk för skador på det när man tar bort den skadade kakelplattan.
Ingen har sagt att det ska lagas "hur som helst". Att laga ett tätskikt är dock i regel ett väldigt lätt jobb. Även om det skulle vara sämsta tänkbara förutsättningar så är det inte särskilt svårt.

Ställ den risken mot att riva och bygga om från början. En firma utsedd av försäkringsbolaget vars främsta intresse är att få jobbet utfört så snabbt och billigt som det bara går. En genomsnittlig hyfsat välrenomerad firma brukar i regel få göra om badrummen helt eller delvis i flera omgångar innan det ses som godkänt.
Ställ det mot att täta ett ynka litet hål.

Även om det "går på försäkringen" så är sånt här slöseri något som någonstans måste betalas, försäkringsbolagen har inte en magisk oändlig påse pengar. Vi kan ju fråga Greta, men jag tror inte heller att det ses som klimatsmart att riva ut ett badrum och bygga ett nytt för en kvarts miljon istället för att laga ett litet hål på ett par timmar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Som hyresvärd skulle jag absolut kräva omgjort tätskikt plus kakling i badrummet. Dock kostar det inga 300 000 i en studentlägenhet. Men 150 - 200 000 kan det säkert bli med dagens kostnadsläge.
Då hoppas jag att ingen behöver få dig som hyresvärd.
Hade det gällt ditt egna privata badrum, hade du fått "en halv förståelse". Du hade dock aldrig fått det, om exempelvis en hantverkare satte hålet till duschväggen fel.
Som hyresvärd till studenslägenheter får man räkna med att saker blir skadade. Därmed får man räkna med smärre kosmetiska fel. En plugg med silikon och en skruv är allt som behövs för en godkänd lagning.

Skumpe
B Bernt Ö97 skrev:
???
Är studenter mindre vetande??
Jag tror inte att man ska nedvärdera TS för att han är student.
I mitt tycke har TS visat gott omdöme och medget sitt misstag och redovisat sitt misstag för hyresvärden och vänt sig till detta forum för rådgivning.
Vid val hantverkare är jag säker på att TS tillsammans med fastighetsägaren kan jag göra ett klokt val.
Rådande situation?
TS har fått många goda råd hur man löser detta på ett kostnadseffektivt sätt och kan säkert komunicera detta med fastighetsägaren och tillsammans kan de säkert undvika fastighetsägarens kostnadsförslag på 300' kr.
Haha jag har träffat många studenter och själv varit en men att laga badrum när man är 20 år och just flyttat hemifrån... Jag gillar din optimism. Mitt förslag tror jag TS behärskar iaf.

Skumpe
useless useless skrev:
Strumpa av tätskiktet? Vad är det för strumpa och hur får man dit den när man borrar hål för att skruva fast rör, blandarfäste, WC, etc efter att kakel/klinker är uppsatt?
Kolla på säker vatten så kommer du förstå.

Skumpe
P pontus1980 skrev:
Vid de badrumsrenoveringar som jag varit med på så har rörmokaren kommit efter att allt kakeljobb är färdigt, då bockar de sina rör och borrar en massa hål för att klamra upp dessa rör. I dessa hål trycker de o en plugg sedan sprutar de in en rejäl klick silikon, sedan på med klammer och skruv. Jag har ärligt talat aldrig sett någon använda sig av någon strumpa med tätskikt till detta ändamålet. Och TS borrhål lär ju inte vara mycket större än ett borrhål till rörmokarens klammer. Och att byta ut kakelplattorna som är trasiga är absolut ingen större konst. Men det bör göras i samråd med hyresvärden och självklart bör dem ta in en hantverkare som gör jobbet. Man kommer inte att kunna se någon skillnad på plattorna som är utbytta efter en månad eller två. Detta är inga konstigheter att utföra och denna typen av jobb görs titt som tätt.
Hur drar de rören bakom kaklet när kaklet är satt? Verkar jobbigt.

Skumpe
B brfbo skrev:
TS har uppgett att det är en pvc tapet som fuktspärr och pvc tapeter är något lättare att laga hål i då de är lite tjockare och hållbarare än vanliga folier.
jag har skrivit i tidigare inlägg här hur man går tillväga med att bla att GVK:are svetsar dit en ny bit pvc tapet efter att platta tagits bort och hålet lagats,
sen är det bra att göra en GVK besiktning på lagningen för att få den godkänd och sen på med en platta...fixat godkänt och klart.
Om det ex är Tarketts tarkodry wall(pvc tapet) som använts som fuktspärr så har tarkett skriftlig info om hur man svetsar deras pvc tapet.
Det är ju en mycket besvärligare lösning än min men nu när ts kontaktat hyresvärden nog det lösningen han ska sikta på.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
En genomsnittlig hyfsat välrenomerad firma brukar i regel få göra om badrummen helt eller delvis i flera omgångar innan det ses som godkänt.
Detta låter fullkomligt orimligt! Att genomsnittsfirman skulle vara så oduglig att den nästan alltid misslyckas och får göra om kan omöjligt stämma.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Kolla på säker vatten så kommer du förstå.
Jag hittar inget där om några strumpor. Det enda som står är att man ska borra och fylla hålet med silokon innan man drar i skruven.
Länka gärna till den där strumpan.

Skumpe Skumpe skrev:
Hur drar de rören bakom kaklet när kaklet är satt? Verkar jobbigt.
Det handlar såklart om utanpåliggande rör med klammer som skruvas fast.

useless useless skrev:
Det vet jag inte. Det var två exempel på att tillverkaren av tätskikten stödjer att man reparerar. Men du kanske vet vad det är för tätskikt i lägenheten i fråga?
TS uppgav tidigare i tråden att fuktspärren var pvc tapet.

Skumpe
useless useless skrev:
Jag hittar inget där om några strumpor. Det enda som står är att man ska borra och fylla hålet med silokon innan man drar i skruven.
Länka gärna till den där strumpan.

Det handlar såklart om utanpåliggande rör med klammer som skruvas fast.
Jag pratar såklart om rör innanför kaklet. Det är tydligt i säker vatten. Titta på rörgenomföringar.

Claes Sörmland
B brfbo skrev:
TS uppgav tidigare i tråden att fuktspärren var pvc tapet.
I vilket inlägg? Jag söker på "PVC" och "tapet" i tråden men hittar bara dina inlägg:

Skärmdump från ett forum som visar två trådinlägg om PVC tapet som fuktspärr.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
L Lärlingen_101 skrev:
Nu är så att jag flyttade in i en studentlägenhet på 18 kvadrat och insåg att det var alldeles för litet , mindre än vad jag förställde mig.

Fick tips om en loftsäng från vänner och bekanta. När jag monterade upp loftsängen var den väldigt vinglig och det kändes inte säkert att ens klättra upp på den, så jag skaffade såna där "metallklammer" som är böjbara.

Funkade hur bra som helst när jag satte två stycken på varsin sida, två nere och två uppe.

Saken är bara den att ena väggen var väldigt tunn, tunnare än vad jag anade så jag har råkat borra igenom från rummet in till kaklet vilket var ungefär 8 cm. Jag hade oturen att spetsen på borren slant in, då väggen var väldigt mjuk.

Hur som helst, jag upptäckte detta när jag gick in i badrummet och såg att det var två hål kaklet. Jag ringde runt till mina vänner och bekanta som sa att det går att fixa med diverse material från olika byggbutiker.

Men jag valde trots det att göra en felanmälan hos hyresvärden.

Det visade sig att de måste renovera om hela badrummet då tätskikten är förstörd enligt de, och bekosta mig på hela kalaset.

Det är 2022 , vi är snart påväg att åka till planeten Mars, man har kommit så långt i utvecklingen att det går nästan att reparera allt på ett väldigt kostnadseffektivt sätt . Finns det verkligen inget annat val än att renovera om hela badrummet?

Bovärden har skickat ett prisförslag på vad det kommer att landa på. Det ligger på cirka 300 000 kr.

Är det fantasisummor nissarna har kommit med eller är det så att det absolut inte går att fixa de små hålen i kaklet? Kan tillägga att jag inte använt duschen där sen det hände, ingen fukt finns där då de kontrollerat detta.

Tacksam för svar !
Hej!
Detta är ett givet SlutaRiv-projekt. Låt dem dellaga tätskiktet vid bristerna enligt deras branschregler vilket är helt i linje med BKR och GVK, så din hyresvärd slipper bekymra sig för några felaktigheter och du som hyresgäst kommer betydligt billigare undan.
Kolla på www.slutariv.se

lycka till! /Jonathan

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Har du en plastmatta som fuktspärr så går det troligtvis att laga skadorna.
Fastighetsägaren ska inte behöva göra om hela badrummet utan kan:
Låta kunnig knacka bort de trasiga plattorna, låt GVK:are skära bort en bit plastmatta, låt laga hålen, låt GVK:are svetsa tillbaka en bit ny plastmatta, gör besiktning av Gvk våtrumsbesiktningsman på jobbet, plattsättaren sätter tillbaka plattorna (kan vara bra om det går att få tag i samma plattsättare och Gvk:are som tidigare gjorde badrummet samt få info om vilken fix o fog som tidigare använts)
Innan lagning kolla med försäkringsbolaget och hyresgästföreningen vad som gäller för dig.
kolla även med fastighetsägaren att denne har papper på att nuvarande badrum är godkänt gjort, vilka du bör få se.
Det här sättet att åtgärda en sådan här skada har vi gjort, och är ett godkänt sätt att åtgärda på.
Informera Fastighetsägaren, Hyresgästföreningen och Försäkringsbolaget om detta sätt,
så att du som ,dessutom, är student inte åker på onödiga kostnader.....300 000 för denna skada är inte seriöst! fult av fastighetsägaren!

Lycka till!
Kommer inte foglagningen skifta i färg?

Skumpe Skumpe skrev:
Jag pratar såklart om rör innanför kaklet. Det är tydligt i säker vatten. Titta på rörgenomföringar.
Fast det är ju en helt annan sak. Rör genom väggarna sätter man rörmanschetter på i samband med att tätskiktet monteras. När man skruvar fast saker efter att ytskiktet är monterat så borrar man och tätar med silikon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.