107 645 läst ·
294 svar
108k läst
294 svar
Råkat borra hål kaklet i badrummet
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 173 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 173 inlägg
Det ska vara plastmatta som tätning enligt de.Cheesen skrev:
Det är många intressanta aspekter i det här.
Nr1. som jag fastnade för är att 300 000:- verkar vara taget ur luften. Vad TS bör börja med att fråga hyresvärden är hur gammalt badrummet är. Det borde rimligen finnas ett åldersavdrag i kostnaden om inte badrummet är sen i fjol.
Nr2 är det som många redan nämnt.. ett badrum på 4 kvm kostar inte 300 000:- att renovera, speciellt inte till den låga standarden som visades på bilderna.
Nr3. man borde kunna ta bort kakel vid skadan och laga tätskiktet för att sedan sätta nya plattor bara vid skadan. Det beror helt på vilket tätskikt som finns under men om det är ett nyare vilket det borde vara med tanke på prisförslaget 300 000:- så bör det vara fullt möjligt. (Det tillåts i närapå alla nya system såvitt jag vet)
Nr4. Din hemförsäkring har en ansvarsdel, det borde innebära att det blir försäkringsbolaget som får hjälpa dig jämtemot hyresvärden i det avseendet.
Nr5. Hyresgästföreningen kan hjälpa dig med nya uppslag och hur man kan gå vidare.
Tacksamhet för att TS förstör badrummet och sedan gör det enda rätta att anmäla skadan? Det är väl standard att om man åstadkommer en allvarlig skada (vilket detta blir om det inte lagas korrekt)?nimhed skrev:
Jag tycker att fastighetsvärden ska visa tacksamhet gentemot TS för att hen valde att anmäla skadan istället för att (kanske felaktigt) försöka laga själv.
Nu har fastighetsägaren chansen att åtgärda den lilla skadan själv och försäkra sig om att det blir rätt gjort.
TS ska inte hamna i extra trångmål på grund av sin ärlighet!
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Men va?nimhed skrev:
Jag tycker att fastighetsvärden ska visa tacksamhet gentemot TS för att hen valde att anmäla skadan istället för att (kanske felaktigt) försöka laga själv.
Nu har fastighetsägaren chansen att åtgärda den lilla skadan själv och försäkra sig om att det blir rätt gjort.
TS ska inte hamna i extra trångmål på grund av sin ärlighet!
Ska hyresvärden visa tacksamhet att TS skapat en stor utgift för dem till ingen som helst nytta?
Du vet om att pengar är verkliga och ingenting som man kan trolla fram bara sådär?
Eftersom TS varit ärlig och berättat vad som hänt så vore det rimligt att värden visar samma respekt och försöker hitta en vettig lösning för reparation av skadan istället för att slänga en orimlig kostnad på 300000 kr i ansiktet på TS. Om TS hade hållit tyst om skadan och istället gjort någon egen silikonhokuspokuslagning så hade skadan framöver kunnat bli mångdubbelt värre. TS förtjänar åtminstone att någon med yrkeskunskap får möjlighet att bedömma möjligheten att reparera skadan på ett rimligt sätt.S SueCia skrev:
Och, ja. Pengar är även påtagligt verkliga för TS kan jag lova!
Redaktionen har just lagt upp en artikel där de visar hur mycket det kostar att bygga/renovera badrum.
Ett vanligt enkelt badrum (kakel och klinker) på 10m2, anses kosta ca 150.000kr exkl. ROT.
TS har garanterat inte 10m2, då hela lägenheten är på 18m2. Om badrummet var nyrenoverat behöver inte stammar ich rör bytas. All inredning kan återanvändas.
Hyresvärden vill ha 300.000kr. Fy faan säger jag bara.
Ett vanligt enkelt badrum (kakel och klinker) på 10m2, anses kosta ca 150.000kr exkl. ROT.
TS har garanterat inte 10m2, då hela lägenheten är på 18m2. Om badrummet var nyrenoverat behöver inte stammar ich rör bytas. All inredning kan återanvändas.
Hyresvärden vill ha 300.000kr. Fy faan säger jag bara.
Ska täckknappen vara utanpå kaklet?V VetarN skrev:
Kaklet är bara ett ytskikt, själva tätskikt sitter innanför kaklet. En del av vattnet som hamnar på kaklet åker in via fogmassan in bakom kaklet till tätskiktet, sen rinner det längs tätskiktet till eventuell skada å in genom skadan å förstör materialet bakom tätskiktet.
Han fick ju svar av sitt försäkringsbolag.J Jocke Best skrev:
Nånstans får man stå till svars för sina handlingar.
Är de i bad/ dusch zon så är de ganska kört
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
janwide skrev:
Eftersom TS varit ärlig och berättat vad som hänt så vore det rimligt att värden visar samma respekt och försöker hitta en vettig lösning för reparation av skadan istället för att slänga en orimlig kostnad på 300000 kr i ansiktet på TS. Om TS hade hållit tyst om skadan och istället gjort någon egen silikonhokuspokuslagning så hade skadan framöver kunnat bli mångdubbelt värre. TS förtjänar åtminstone att någon med yrkeskunskap får möjlighet att bedömma möjligheten att reparera skadan på ett rimligt sätt.
Och, ja. Pengar är även påtagligt verkliga för TS kan jag lova!
Fast det är TS som förstört hyresvärdens egendom och inte tvärtom, god vilja kommer inte betala hyresvärdens räkningar.
Det finns inga lagningar som är lika bra som ett oskadat tätskikt, det vet du också.
Det verkar rimligt att det går att byta ett par plattor och laga tätskiktet.
Händelsevis är ju tätskiktet också penetererat strax nedanför där vattenröret sitter klamrat. Även en enklare lagning skulle nog bli likvärdig den genomföringen.
Det är ett oskick att slösa försäkringspengar på onödiga åtgärder och det driver i onödan upp premierna för alla, så jag hoppas fastighetsägaren kommer på andra tankar.
Händelsevis är ju tätskiktet också penetererat strax nedanför där vattenröret sitter klamrat. Även en enklare lagning skulle nog bli likvärdig den genomföringen.
Det är ett oskick att slösa försäkringspengar på onödiga åtgärder och det driver i onödan upp premierna för alla, så jag hoppas fastighetsägaren kommer på andra tankar.