useless useless skrev:
Du skulle alltså:
A) inte reparera tätskiktet, utan lämna ett hål bakom plattan?
B) Kakla om en vägg i en hyreslägenhet som du inte har rätt att göra den typen av åverkan på?
Läs hela mitt meddelande att ja ville att expert skulle titta på det om det är godkänt att göra så . Jag tror att om man gör som jag skrev, fylla hålet med bruk slipa plattan matt måla flera gånger med tätskydd så blir det tätt. Men självklart måste man ha ett godkännande,och det vet jag ej om man får. Men som sagt vattenskador badrum sker nästan alltid vid dåliga rörgenomföringar och golvbrunnar. Jag tror inte det sker om fogen är yrkesmässigt gjort. Detta var enbart ett förslag.

I Ingemar D skrev:
Jag tror att om man gör som jag skrev, fylla hålet med bruk slipa plattan matt måla flera gånger med tätskydd så blir det tätt.
Tätskiktet sitter innanför kaklet å innanför fästmassan.

Kaklets yta är inget tätskikt!

Fogmassan är vattengenomsläpplig, alltså vatten kommer in bakom kaklet via fogarna.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Förvisso är tätskiktet skadat, och en kakelplatta är inte alls tät, det vet vi.
Men att bottna hela hålet (förbi tätskiktet) med vitt silicon, och sedan skära jäms med plattan håller tillräckligt tätt till nästa ordinarie renovering. Kan inte vara många milliliter per år som tar sig förbi det.

I Ingemar D skrev:
Amatör som jag är skulle jag göra som så slipa den skadade plattan matt, fylla hålet med bruk, måla på plattan med tätskikt flera lager, sätta om hela väggen med nya plattor, eftersom i stort sätt alla våtrumsskador beror på dåliga rörgenomföringa, Då skulle det nog bli godkänt enligt normer som gäller. Problemet kan nog vara att få tag i kakel med exakt samma nyan. Ta reda på vad det är för kakelfabrikat, åk och prata med en kakelförsäljare, köp några plattor, och jämför nyans , dom bruka ha öppna paket så man kan köpa enstaka plattor, så gjorde jag när jag byggde om mitt kök, Förövrigr blev bra. Fotgrafera hela processen, ta dit någon som kan besikta innan du sätter övre laget. Ta dit en kakelsättare som sätter om väggen, eftersom jag har jobbat massor med år på byggen vet jag hur otroligt snabba kakelsättare är, tror jag att dom sätter väggen på ca en timme
Yep, kakelsättare får inte dra benen efter sig - då hinner det färdigblandade fixet stelna för mycket :cool:

M MagHam skrev:
Förvisso är tätskiktet skadat, och en kakelplatta är inte alls tät, det vet vi.
Stämmer det? Trodde de kom in vatten via fogen.

B larry78 skrev:
Trodde jag också

B larry78 skrev:
Javisst. Hela fästmassan bakom kaklet kan vara fuktig. Det är ett normaltillstånd.
Men om penetreringen av tätskiktet därbakom pluggas av genomgående silicon så torde det vatten som vandrar förbi vara minimal.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja, det blir ju inte sämre än om man skruvat på rätt sätt, dvs borra, fyll i silikon och skruva.
Diskussionen blir ju lite skev när det är ok att skruva upp t ex ett blandarfäste i duschen (med silkon i hålet), men en annan skruv, som i det här fallet, ska helt plötsligt göra att hela badrummet måste blåsas ut och byggas upp från grunden.

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Hej, har inte loggat in här på ett tag men för er som undrade hur det gick så kan jag berätta

Efter tidningens reportage ringde han mig (han som krävde mig på 300000) och sa att det hade blivit ett missförstånd och att jag hade missuppfattat vad han sagt. Han menade att 300000 var vad det kostar att renovera ett helt nytt badrum. När både jag och reportern frågade honom var den summan kom ifrån och varför han skrev det i mejlet samt varför byggföretaget hade fått order om att blåsa ut hela badrummet så hade han inget svar. Han sa att han fått hjärnsläpp och att det blivit något fel. När jag frågade varför även Anticimex sa samma sak och varför det kom 5 6 personer från deras sida och en från bostadsbolaget fast det hade räckt med en av varje så hade han inte heller något svar. Alla stod bara bakom honom fast jag argumenterade för billigare och enklare lösningar.

Folk runt omkring blev väldigt förvånade. När jag var på Ica eller på byggvaruhuset i trakten så kände folk igen mig från tidningen och frågade om det verkligen var sant att han hade krävt mig på så mycket pengar. De kunde inte tro det och många spekulerade i om han försökte fixa jobb åt sina vänner.

Till slut kom de fram till att det bara behövdes bytas ut två kakelplattor. Då tog de bort hela raden tätade hålen och satte tillbaka kaklet. Det landade på runt 25000 kr plus det Anticimex skulle ha för att kolla att det inte kommit in fukt i väggen.

När de arbetade passade jag på att inspektera väggen och såg fler hål. Först trodde jag de hörde till rören till duschen och handfatet men det visade sig att någon borrat igenom väggen från insidan så det gick ut på andra sidan. Jag kunde se hålet bakom tapeten. Willhem spelade dumma och sa att det var fästen för rören men när jag visade bilder och film så hade de inget svar.

Hur som helst jag har gått vidare med livet jag borrar inte längre i badrum och jag kommer inte ha med dem där att göra igen. Vissa kanske bara gjorde sitt jobb men i mina ögon var det maffia. Man behöver inte gå runt med pistol för att vara maffia det räcker att lura folk på fantasisummor också.

• Gilla
Simon Jonsson4 och 8 till
  • Laddar…
L Lärlingen_101 skrev:
Hej, har inte loggat in här på ett tag men för er som undrade hur det gick så kan jag berätta

Efter tidningens reportage ringde han mig (han som krävde mig på 300000) och sa att det hade blivit ett missförstånd och att jag hade missuppfattat vad han sagt. Han menade att 300000 var vad det kostar att renovera ett helt nytt badrum. När både jag och reportern frågade honom var den summan kom ifrån och varför han skrev det i mejlet samt varför byggföretaget hade fått order om att blåsa ut hela badrummet så hade han inget svar. Han sa att han fått hjärnsläpp och att det blivit något fel. När jag frågade varför även Anticimex sa samma sak och varför det kom 5 6 personer från deras sida och en från bostadsbolaget fast det hade räckt med en av varje så hade han inte heller något svar. Alla stod bara bakom honom fast jag argumenterade för billigare och enklare lösningar.

Folk runt omkring blev väldigt förvånade. När jag var på Ica eller på byggvaruhuset i trakten så kände folk igen mig från tidningen och frågade om det verkligen var sant att han hade krävt mig på så mycket pengar. De kunde inte tro det och många spekulerade i om han försökte fixa jobb åt sina vänner.

Till slut kom de fram till att det bara behövdes bytas ut två kakelplattor. Då tog de bort hela raden tätade hålen och satte tillbaka kaklet. Det landade på runt 25000 kr plus det Anticimex skulle ha för att kolla att det inte kommit in fukt i väggen.

När de arbetade passade jag på att inspektera väggen och såg fler hål. Först trodde jag de hörde till rören till duschen och handfatet men det visade sig att någon borrat igenom väggen från insidan så det gick ut på andra sidan. Jag kunde se hålet bakom tapeten. Willhem spelade dumma och sa att det var fästen för rören men när jag visade bilder och film så hade de inget svar.

Hur som helst jag har gått vidare med livet jag borrar inte längre i badrum och jag kommer inte ha med dem där att göra igen. Vissa kanske bara gjorde sitt jobb men i mina ögon var det maffia. Man behöver inte gå runt med pistol för att vara maffia det räcker att lura folk på fantasisummor också.
Bra jobbat. När man går till botten med alla tokerier - blir det knappt en dunfjäder kvar. Fakta och saklig kritik är det som leder framåt.

• Gilla
Lärlingen_101
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.