Sverige i ett nöttskall: fixa ett håll i en billigt byggt skitvägg för 300k.
Så klart inte utan 10 byrokrater, föreningar, några jurister samt en domare.

I andra länder bygger man en villa för 300k.

Lycka till TS , detta blir en väldigt rik läxa om landet du lever i + en bra historia för barnen en dag.
Oavsett kostnad. Kämpa på och tar ingen annan kostnaden se till att hålet fixas och ingen jävla rivning sker.
Galet.

Redigerat:
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Det är roligt med alla som så tvärsäkert uttalar sig kring hur mycket det kostar att göra ett badrum eller inte. Hur många av er arbetar hos ett fastighetsbolag? När jag jobbade och debiterade hyresgäster för den tid som deras projekt tog, så kostade jag 780:- per timme, troligen kommer TS att få betala något liknande för den förvaltaren som har glädjen att få ta hand om hans tabbe. Sen har de till exempel Bravida som rörfirma, kanske har de Assemblin som elfirma och låter PEAB sköta byggarbetet. Beroende på avtal och bolag, så slutar det med att det ska finnas en liten arbetsvagn för rast, fika och ombyte, det ska till container för rivningsmaterial, det ska till besiktningsmän osv osv. Det är inte omöjligt att bara förvaltaren kommer ha 10 000:- i arbetstid på fakturan. Jag är inte förvånad om priset är 300 000:-, särskilt inte när ingen tjänar på att försöka hålla nere kostnaderna.
Förvånar inte mig heller (tyvärr), men det betyder inte att det är vad det eg skulle kosta att göra badrummet om man fixade egna GODKÄNDA hantverkare som gjorde jobbet.

P
H Hamstraren skrev:
Sverige i ett nöttskall: fixa ett håll i en billigt byggt skitvägg för 300k.
Så klart inte utan 10 byrokrater, föreningar, några jurister samt en domare.

I andra länder bygger man en villa för 300k.

Lycka till TS , detta blir en väldigt rik läxa om landet du lever i + en bra historia för barnen en dag.
Oavsett kostnad. Kämpa på och tar ingen annan kostnaden se till att hålet fixas och ingen jävla rivning sker.
Galet.
Det är ju något OT men jag har alltid undrat över svenska regler kring våtrum. Varför har vi så extrema krav, när resten av värden tycks klara sig ändå? Eller är det jag som missat hur det fungerar på andra ställen?

För mig är det resultatet av att branschen fått skapa sina egna regler och hela tiden höjt ribban och därmed sina egna intäkter.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Intressant fråga. Hur ser det ut i våra grannländer här i Norden (Norge,Finland) som bygger samma typ av hus? Kanada?

Österrike har väl också en del trähus, hur gör man där?

Scouten skrev:
Det är ju något OT men jag har alltid undrat över svenska regler kring våtrum. Varför har vi så extrema krav, när resten av värden tycks klara sig ändå? Eller är det jag som missat hur det fungerar på andra ställen?

För mig är det resultatet av att branschen fått skapa sina egna regler och hela tiden höjt ribban och därmed sina egna intäkter.
Varför?
Varför finns 1000 regler, regelverk, föreningar, bevis, certifikat, kurser och annat skit som en vuxen människa kan göra med lite sunt förnuft utan allt detta trams?

PENGAR OCH MAKT.

I Afrika skulle hålet vara fixat redan med lera och tejp, kanske silikon i de finare länderna och livet skulle forsatt.
Vet ni hur många sådana "ja det kommer kosta 300k att fixa tyvärr" diskusioner pågår samtidigt i sverige över alla livets hörnor? Kolla tingsrätten.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hur gör man med våtrum t ex i England? :thinking:

Fuktskador döljs av heltäckningsmattan.

• Gilla
  • Haha
DiscoDuck och 8 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det är det jag undrar. Det räcker ju åt alla andra studenter.

Men visst, det hör ju inte direkt till sakfrågan i tråden. Ofta kommer dock studentrummen färdigmöblerade.
Så ts är enda studenten med loftsäng och alla andra kör utan?

• Gilla
  • Haha
Hamstraren och 1 till
  • Laddar…
H
Snigla Snigla skrev:
Förvånar inte mig heller (tyvärr), men det betyder inte att det är vad det eg skulle kosta att göra badrummet om man fixade egna GODKÄNDA hantverkare som gjorde jobbet.
Säkert billigare att anlita en egen godkänd. Vi hade ett läckage, 1 1/2 m rör skulle bytas, 2 byglar, allt var frilagt, bara att byta. Försäkringsbolagets anlitade byggfirmas i VVS kontakt skulle ha 8.300,00. Vi anlitade en auktoriserad rörläggare med resväg 30 min. enkel väg totalt inkl. resor 3.000,00.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Scouten skrev:
Jobbar du med kalkylering inom byggbranschen?

Jobbar du med rotprojekt eller försäkringsskador?

Jag har gjort det för fastighetsägare, dock inte bostäder, inget förvånar mig, åtminstone inte när det kommer till försäkringsskador. Att det skulle kosta bortåt 300 000:- att låta de stora el, vvs och byggbolagen riva ut och bygga om ett badrum skulle inte förvåna mig en sekund.

Är studentboenden byggt i modern tid, så är badrummet minst 1,7*1,9 meter, så det är inte pyttelitet i så fall. Även små studentrum måste vara handikappanpassade.
Men varför då nöja sig med att det kan kosta 300.000kr. Det förstår väl alla att det lätt kan kosta upp emot en miljon om man har lust. Det är ju bara att lägga in lite byrokrati i projektet, så kan det kosta vad som helst, herr Byggkalkylator.
Men om du är någorlunda seriös så vet du att det INTE kostar några 300.000 att laga detta, inte heller att totalrenovera.
Tänk bara så här. Badrummet måste vara precis nyrenoverat om TS skulle kunna avkrävas ett nytt badrum. Om badrummet är nytt finns väl ingen anledning att byta toalettstol, handfat, blandare, avloppsrör, tappvattenrör, väggskivor, tak med ljus, samt övrig el.
Det som återstår: Nedmontering av toastol, hanfat och dusch. Rivning och bortforsling av kakel, klinker och tätskikt. Uppsättning av nytt tätskikt, samt inköp och uppsättning av nytt kakel/klinker. Samt återmontering av toastol, dusch och handfat.
Menar du sen att det ska kosta 300.000 tror jag inte för ett ögonblick att du jobbar som någon "Byggkalkylator".

• Gilla
Hamstraren
  • Laddar…
B b8q skrev:
Själv tror jag inte någon av mina studentkamrater skaffade loftsäng.
B b8q skrev:
dels skulle man ha någon plats att förvara den ordinarie sängen på tills man flyttade ut. Så det var liksom inget alternativ.
Jag har heller inget minne av att någon hade loftsäng men i min bekantskapskrets skaffade nästa alla en egen bekväm säng och den som "ingick" förpassades till ett möbelförråd i källaren.

Att diskussionen har gått vidare till varför man ens har en loftsäng i ett kryphålla till studentlägenhet är ju ren komedi.

Om det är så himla svårt att tänka sig kan ni leka med fantasin att det var en riktigt tung tavla han hängde på väggen.

• Gilla
Hjaal och 1 till
  • Laddar…
D Dinjo skrev:
Finns inget som heter "drulleförsäkring". Det var länge sedan den delen försvann i hemförsäkringen.
De flesta hemförsäkringar erbjuder någon form av allrisktillägg. Det kallas även idag ofta för "drulleförsäkring". Så att påstå att begreppet försvunnit anser jag felaktigt.

https://www.if.se/privat/forsakringar/hemforsakring/allriskforsakring
Text som beskriver allrisk- eller drulleförsäkring och dess täckning för oförutsedda händelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.trygghansa.se/forsakringar/drulleforsakring
Informationsgraf som förklarar "Drulle - eller allriskförsäkring" och när det är användbart.

• Gilla
Kristian Ask och 2 till
  • Laddar…
Som hyresvärd skulle jag absolut kräva omgjort tätskikt plus kakling i badrummet. Dock kostar det inga 300 000 i en studentlägenhet. Men 150 - 200 000 kan det säkert bli med dagens kostnadsläge.

Anna_H Anna_H skrev:
Som hyresvärd skulle jag absolut kräva omgjort tätskikt plus kakling i badrummet. Dock kostar det inga 300 000 i en studentlägenhet. Men 150 - 200 000 kan det säkert bli med dagens kostnadsläge.
Om någon repar din bil kräver du omlackering av hela bilen?

• Gilla
Filbert och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.