107 645 läst ·
294 svar
108k läst
294 svar
Råkat borra hål kaklet i badrummet
Vad jag menar är de hålen som borras till att fästa rörklamrarna (eller duschstång, toalettstol, handfat etc.) med är i ungefär samma storlek som TS borrhål och borde kunna behandlas likadant utan att riva ut och bygga om hela badrummet.Skumpe skrev:
Jösses vilket kaos med att man bara behöver byta ut två kakelplattor och ordna till fuktspärren bakom, kostar max några timmar, låt oss säga 6k max och allt enligt gällande standard. Att bara nämna 300k är vansinne!B brfbo skrev:
Ja definitivt, det tycker jag också. Man ska inte riva ut någonting utan man kan täcka det utan problem. Men för estetikens skull rekommenderar jag att ytan färdigställs med reparationskit för kakel.P pontus1980 skrev:
100 000 vattenskador per år. Det är försäkringsbolagen som driver på. Jag har en kompis som inte gör något annat än river ut badrum åt försäkringsbolag. Många skador kan ta lång tid att upptäcka och kan då resultera i stora renoveringar även utanför t.ex. badrummet.Scouten skrev:Det är ju något OT men jag har alltid undrat över svenska regler kring våtrum. Varför har vi så extrema krav, när resten av värden tycks klara sig ändå? Eller är det jag som missat hur det fungerar på andra ställen?
För mig är det resultatet av att branschen fått skapa sina egna regler och hela tiden höjt ribban och därmed sina egna intäkter.
Frågan är väl snarare vilka av de med skador har senaste kraven.
... och sen är det inte säkert att alla vattenskadorna blev så omfattande pga att man följt regelverket.