107 645 läst ·
294 svar
108k läst
294 svar
Råkat borra hål kaklet i badrummet
Kan man fixa värmeskölden på rymdskepp innan de åker tillbaka till jorden kan man fixa ett badrum utan att bygga ett nytt badrum. Det är ett vårtrum, inte en ubåt med hål i 1000 meter djup. Köp inga plastpåsar men riv ett helt badrum det blev ett halv cm hål i det. TYPISKT HYKLERI I Sverige. Hållbarhet är skitsnack och handlar netto om pengar.Anna_H skrev:
I det här fallet skulle framförallt ett utlåtande från en sakkunnig behövas, som kan ligga till grund för vad som är skäligt givet skadans art. Fastighetsägaren kan såklart yrka att badrummet byggs om på nytt, men finns alternativa, mindre kostsamma metoder för att åtgärda skadan på ett godtagbart sätt är detta något som ligger till grund för din ståndpunkt (dvs. att betala mindre än de 300kkr som fastighetsägaren yrkat). Givetvis ska avdrag göras med hänvisning till ålder, standard osv. Generellt är resultatet av den här typen av tvister är allt som oftast förlikning.
Fortsätt föra dialogen med försäkringsbolaget. Hyresgästföreningen kan säkerligen bistå med hjälp hur du bör gå tillväga, alternativt bistå med hjälp dig i sak. Det jag skulle undvika är att gå in i en förhandling på egen hand med fastighetsbolaget. Ett alternativ, bortom hem-/ansvarsförsäkring eller Hyresgästföreningen, är att ta juridisk hjälp på egen hand. Detta bör du göra om en stämningsansökan lämnas in till tingsrätten och Hyresgästföreningen inte kan biträda dig. Vänd dig i så fall till en advokatfirma och inget annat. Även om du har rättsskydd i din hemförsäkring som täcker merparten av de juridiska kostnaderna är detta dock en relativt kostsam process om du förlorar målet eller förlikning nås.
Fortsätt föra dialogen med försäkringsbolaget. Hyresgästföreningen kan säkerligen bistå med hjälp hur du bör gå tillväga, alternativt bistå med hjälp dig i sak. Det jag skulle undvika är att gå in i en förhandling på egen hand med fastighetsbolaget. Ett alternativ, bortom hem-/ansvarsförsäkring eller Hyresgästföreningen, är att ta juridisk hjälp på egen hand. Detta bör du göra om en stämningsansökan lämnas in till tingsrätten och Hyresgästföreningen inte kan biträda dig. Vänd dig i så fall till en advokatfirma och inget annat. Även om du har rättsskydd i din hemförsäkring som täcker merparten av de juridiska kostnaderna är detta dock en relativt kostsam process om du förlorar målet eller förlikning nås.
Redigerat:
Exakt. För att de vet att i Sverige får man en ny bil om den repas. Det är exakt samma mentalitet.A A-Man_08 skrev:
I världens mest miljövänliga hållbara land. HAHA.
Så de anvisningar från Bostik och Ardex som har länkats tidigare i tråden och visar hur man reparerar tätskiktet och byter enstaka kakelplattor gäller inte enligt dig?Anna_H skrev:
Nu missar du koncept som full kostnadstäckning för projektledning samt LOU...A AG A skrev:Men varför då nöja sig med att det kan kosta 300.000kr. Det förstår väl alla att det lätt kan kosta upp emot en miljon om man har lust. Det är ju bara att lägga in lite byrokrati i projektet, så kan det kosta vad som helst, herr Byggkalkylator.
Men om du är någorlunda seriös så vet du att det INTE kostar några 300.000 att laga detta, inte heller att totalrenovera.
Tänk bara så här. Badrummet måste vara precis nyrenoverat om TS skulle kunna avkrävas ett nytt badrum. Om badrummet är nytt finns väl ingen anledning att byta toalettstol, handfat, blandare, avloppsrör, tappvattenrör, väggskivor, tak med ljus, samt övrig el.
Det som återstår: Nedmontering av toastol, hanfat och dusch. Rivning och bortforsling av kakel, klinker och tätskikt. Uppsättning av nytt tätskikt, samt inköp och uppsättning av nytt kakel/klinker. Samt återmontering av toastol, dusch och handfat.
Menar du sen att det ska kosta 300.000 tror jag inte för ett ögonblick att du jobbar som någon "Byggkalkylator".
Om ni visste vad det kostade att göra den minsta lilla reparation i en byggnad förvaltad av statliga Akademiska Hus och hyrt att ett universitet så skulle ni sluta betala skatt.
Korruption. Inte mer komplicerat än så.Claes Sörmland skrev:
Men alla vet korruption existerar inte i Sverige
Tänk såhär då : du äger fastigheten, och en hantverkare eller någon som hyr bostaden hade borrat sönder tätskikt och ytskikt i duschen.
Hade du nöjt dig med silikon i hålen, krävt byte av två kakelplattor och lokal reparation av tätskiktet, eller en fullständig renovering av hela badrummet?
Själv hade jag ju tänkt att ”hål som hål”, sätter man i silikon så blir det väl lika tätt där, som i skruvhålen till duschstången eller rörhållarna (om de nu inte är limmade på plats). Men de förstörda kakelplattorna ser ju dessutom fula ut, så då hade jag krävt att få det åtgärdat. Och det i sin tur kan ju, beroende på tätskiktet bakom, vara svårt att göra utan att förstöra tätskiktet ännu mer, så då vill man få garanti för det - och då kanske ingen hantverkare vill lämna en sådan garanti med mindre än att hela badrummet görs om från grunden.
Det ena ger det andra. Funktionen, dvs få tätt, uppnås faktiskt troligen med bara en klick silikon. Men det förstörda utseendet kräver ett mycket större ingrepp.
Hade du nöjt dig med silikon i hålen, krävt byte av två kakelplattor och lokal reparation av tätskiktet, eller en fullständig renovering av hela badrummet?
Själv hade jag ju tänkt att ”hål som hål”, sätter man i silikon så blir det väl lika tätt där, som i skruvhålen till duschstången eller rörhållarna (om de nu inte är limmade på plats). Men de förstörda kakelplattorna ser ju dessutom fula ut, så då hade jag krävt att få det åtgärdat. Och det i sin tur kan ju, beroende på tätskiktet bakom, vara svårt att göra utan att förstöra tätskiktet ännu mer, så då vill man få garanti för det - och då kanske ingen hantverkare vill lämna en sådan garanti med mindre än att hela badrummet görs om från grunden.
Det ena ger det andra. Funktionen, dvs få tätt, uppnås faktiskt troligen med bara en klick silikon. Men det förstörda utseendet kräver ett mycket större ingrepp.
Det är inte ett 1000 årig gammal unikt konstobjekt som skadats.B b8q skrev:Tänk såhär då : du äger fastigheten, och en hantverkare eller någon som hyr bostaden hade borrat sönder tätskikt och ytskikt i duschen.
Kan man fixa tänder och folk går runt med fixade tänder kan man fixa en kakelplatta och den får se ut som den gör. Just nu snackar vi också om billigiste möjligaste vita skräp plattan.
Kan någon expert här skriva gärna hur man tar bort en platta och den plattan endast utan att förstöra hela huset och bygga nytt hus?
Jaaaa jag förstårverkligen inte det, jag tycker allt är bluff o båg! Och upphandlingarna generellt för skolor och sjukhus.. som gör att miljoner bara kastas i sjön (när de kunnat gå till ett betydligt bättre ändamål).. och det stör mig så kopiöst. Blir lika arg varje gång jag hör hur "dumma" de är grrrrr.. (dvs varje gång offerterna och fakturorna kommer).Claes Sörmland skrev:
Det borde vara förbjudet att slösa pengar på det där viset.. men det är ett problematiskt område.
Är nog många här (inklusive fastighetsägaren) som som behöver andas lite och tänka efter.
Det är klart att det går att LAGA de där skadorna utan att några våtrumsregler bryts!
Är nog knappast första gången i historien det hänt att en våtrumsspärr penetrerats av misstag, exempelvis då en röris monterat en armatur på fel plats. Det verkar ju sitta en hylla där redan, gissar att den är borrad och förseglad med silikon, samma sak med duscharmaturen.
Knacka ner de två skadade plattorna, laga underlaget och sätt dit två nya plattor, kan inte vara omöjligt för nån som är lite mera erfaren än den som svarade hos fastighetsägaren.
Det är klart att det går att LAGA de där skadorna utan att några våtrumsregler bryts!
Är nog knappast första gången i historien det hänt att en våtrumsspärr penetrerats av misstag, exempelvis då en röris monterat en armatur på fel plats. Det verkar ju sitta en hylla där redan, gissar att den är borrad och förseglad med silikon, samma sak med duscharmaturen.
Knacka ner de två skadade plattorna, laga underlaget och sätt dit två nya plattor, kan inte vara omöjligt för nån som är lite mera erfaren än den som svarade hos fastighetsägaren.
Jodå, det kan jag skriva under på med. Men just i detta fallet gäller den inte eftersom egendomen inte är TS. Därför träder hans ansvarsförsäkring in. Dessutom ingår den alltid. Drulle är för ens egna saker man skadat.Alfredo skrev: