Det är vad man förtväntas av en hantverkare. Jag tror inte det är så många regler så att en van yrkesman inte klarar av att följa dem.

Om man sen gör det själv får man se till att skaffa sig rätt kunskap för att göra det säkert. Jag förstår inte riktigt vad reglerna har med svårigheten att göra. Kanske det ska vara mindre regler och lättare att göra fel istället?

Nissens
useless useless skrev:
Gör man rätt så blir det inga skador. Ju fler regler, desto svårare att göra rätt...
Nej, det är svårare att göra rätt utan regler. För då vet man inte vad som är rätt…

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Eaum
D Dinjo skrev:
Finns inget som heter "drulleförsäkting". Det var länge sedan den delen försvann i hemförsäkringen.
Det verkar inte TryggHansa veta om... 633501-644c6283a5a542431324e53608aed7e5.jpg

det är inte alla som har så hög gräns så någon som hade 40000 kr

L Lärlingen_101 skrev:
Nu är så att jag flyttade in i en studentlägenhet på 18 kvadrat och insåg att det var alldeles för litet , mindre än vad jag förställde mig.

Fick tips om en loftsäng från vänner och bekanta. När jag monterade upp loftsängen var den väldigt vinglig och det kändes inte säkert att ens klättra upp på den, så jag skaffade såna där "metallklammer" som är böjbara.

Funkade hur bra som helst när jag satte två stycken på varsin sida, två nere och två uppe.

Saken är bara den att ena väggen var väldigt tunn, tunnare än vad jag anade så jag har råkat borra igenom från rummet in till kaklet vilket var ungefär 8 cm. Jag hade oturen att spetsen på borren slant in, då väggen var väldigt mjuk.

Hur som helst, jag upptäckte detta när jag gick in i badrummet och såg att det var två hål kaklet. Jag ringde runt till mina vänner och bekanta som sa att det går att fixa med diverse material från olika byggbutiker.

Men jag valde trots det att göra en felanmälan hos hyresvärden.

Det visade sig att de måste renovera om hela badrummet då tätskikten är förstörd enligt de, och bekosta mig på hela kalaset.

Det är 2022 , vi är snart påväg att åka till planeten Mars, man har kommit så långt i utvecklingen att det går nästan att reparera allt på ett väldigt kostnadseffektivt sätt . Finns det verkligen inget annat val än att renovera om hela badrummet?

Bovärden har skickat ett prisförslag på vad det kommer att landa på. Det ligger på cirka 300 000 kr.

Är det fantasisummor nissarna har kommit med eller är det så att det absolut inte går att fixa de små hålen i kaklet? Kan tillägga att jag inte använt duschen där sen det hände, ingen fukt finns där då de kontrollerat detta.

Tacksam för svar !

Hej!

Dellagning av tätskikt är godkänt om man följer SlutaRivs branschregler och sätter mätbarhet bakom det dellagade tätskiktet. Så kolla upp det så får du säkert hjälp.

J
Eaum Eaum skrev:
Det verkar inte TryggHansa veta om... [bild]
De har även mopedförsäkring. Inget av det är aktuellt eftersom han inte skadat sin egendom.

H
J jonko skrev:
Bolaget verkar ha backat.
[bild]
Vad blev resultatet? Vilken ersättning krävde de i slutändan?

D Dinjo skrev:
Finns inget som heter "drulleförsäkting". Det var länge sedan den delen försvann i hemförsäkringen.
Nej. Den är inte borta.

D Daniel__s skrev:
Jag hade inte lagt 300 tusen på de där. Snacka med någon firma och be dom laga de.

[media]
Denna video visar hur problemet löses av en kompetent yrkesperson, till en kostnad av några tusen. Jag slutade följa denna tråd och ytterligare kommentarer efter att ha sett detta, men som synes gör jag ett sista inlägg från min sida här.

Det finns inget mer att säga mer än att jag hoppas att TS.kan övertyga hyresvärden om att detta är en fullgod lösning som återställer skadan fullständigt.

• Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
Eaum
J Jocke Best skrev:
De har även mopedförsäkring. Inget av det är aktuellt eftersom han inte skadat sin egendom.
Jag svarade på ett inlägg som påstod att drulleförsäkring inte finns längre.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Nej. Den är inte borta.
Har tyvärr inte tillgång till artikeln i fulltext.

Skumpe Skumpe skrev:
Haha jag har träffat många studenter och själv varit en men att laga badrum när man är 20 år och just flyttat hemifrån... Jag gillar din optimism. Mitt förslag tror jag TS behärskar iaf.
Vad får dig att tro att TS bör "laga badrummet själv"
Rådet är att föra en dialog med fastighetsägaren med utgångspunkt och kännedom om mer eller mindre goda råd I tråden.
De kan säkert gemensamt komma fram till att skadan går att laga till en bråkdel av ursprungsförslager. Vilket var förhoppningen från TS vid frågeställningen.
Att "mippla" själv med reparationer man inte har yrkeskunskap om är helt förkastligt. Dessutom är det tveklöst så att fastighetsägaren har beslutanderätt (dock inte till oskälig kostnad) att välja utförande på reparationen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Rådet är att föra en dialog med fastighetsägaren med utgångspunkt och kännedom om mer eller mindre goda råd I tråden.
Är det inte bättre att TS överlämnar denna dialog till sitt försäkringsbolag?

Alfredo Alfredo skrev:
Är det inte bättre att TS överlämnar denna dialog till sitt försäkringsbolag?
Bra och rimligt förslag om det fins en försäkring som ersätter och ett uttalat krav från fastighetsägaren att TS är ersättningsskyldig.
Jag tror på dialog med fastighetsägaren oavsett från TS eller försäkringsbolag, det är ett rimligt antagande att kostnaden för fullgod reparation understiger självrisken, vilket många svar i tråden har visst exempel på.
Jag tror att TS för länge sedan fått alla råd han behöver och önskar TS lycka till, inget mer behöver tillföras.

B Bernt Ö97 skrev:
det är ett rimligt antagande att kostnaden för fullgod reparation understiger självrisken
Det har jag svårt att se. Självrisken i ansvarsförsäkringsdelen i min hemförsäkring ärr 1500 SEK vilket jag tror är rätt normalt. Kan inte föreställa mig att detta går att åtgärda för mindre än så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.