Nu är så att jag flyttade in i en studentlägenhet på 18 kvadrat och insåg att det var alldeles för litet , mindre än vad jag förställde mig.

Fick tips om en loftsäng från vänner och bekanta. När jag monterade upp loftsängen var den väldigt vinglig och det kändes inte säkert att ens klättra upp på den, så jag skaffade såna där "metallklammer" som är böjbara.

Funkade hur bra som helst när jag satte två stycken på varsin sida, två nere och två uppe.

Saken är bara den att ena väggen var väldigt tunn, tunnare än vad jag anade så jag har råkat borra igenom från rummet in till kaklet vilket var ungefär 8 cm. Jag hade oturen att spetsen på borren slant in, då väggen var väldigt mjuk.

Hur som helst, jag upptäckte detta när jag gick in i badrummet och såg att det var två hål kaklet. Jag ringde runt till mina vänner och bekanta som sa att det går att fixa med diverse material från olika byggbutiker.

Men jag valde trots det att göra en felanmälan hos hyresvärden.

Det visade sig att de måste renovera om hela badrummet då tätskikten är förstörd enligt de, och bekosta mig på hela kalaset.


Det är 2022 , vi är snart påväg att åka till planeten Mars, man har kommit så långt i utvecklingen att det går nästan att reparera allt på ett väldigt kostnadseffektivt sätt . Finns det verkligen inget annat val än att renovera om hela badrummet?

Bovärden har skickat ett prisförslag på vad det kommer att landa på. Det ligger på cirka 300 000 kr.

Är det fantasisummor nissarna har kommit med eller är det så att det absolut inte går att fixa de små hålen i kaklet? Kan tillägga att jag inte använt duschen där sen det hände, ingen fukt finns där då de kontrollerat detta.

Tacksam för svar !
 
  • Skadad kakelplatta i dusch med avflagat glasyr i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Beskrivning av en skada i hörnet på en vit dörr med en förbipasserande skugga av en person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikal och horisontell vit rörkonstruktion med en stödkonsol och en markerad punkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gångjärn på dörrkarm med pil som pekar på skadad del i behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
EvertL och 12 till
  • Laddar…
Hemförsäkring brukar vara bra att ha
 
  • Gilla
Räknenisse och 11 till
  • Laddar…
Fråga vilket typ av tätskikt som sitter, kan gå att byta kaklet och lappa hålet.
 
  • Gilla
Rolf Maurin och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fråga vilket typ av tätskikt som sitter, kan gå att byta kaklet och lappa hålet.
Hur kan man se det ? Eller vart kan man få reda på det ? Borde jag ha lagat hålen själv om det nu gick att göra? Jag ville nämligen inte att nästa person skulle få skit för något jag gjorde .

Så det funkar att täta det utan att renovera hela badrummet ?
 
  • Gilla
Henrik Ewertz
  • Laddar…
A AndersNorman skrev:
Hemförsäkring brukar vara bra att ha
Handläggaren var skeptisk och sa att de eventuellt försöker lura mig och att hon kunde säga redan nu att det ser inte särskilt ljust för mig då deras försäkringar inte täcker för självvållande saker :-(

Eller så kanske de säger så till alla? :/
 
  • Gilla
Rolf Maurin
  • Laddar…
L Lärlingen_101 skrev:
Handläggaren var skeptisk och sa att de eventuellt försöker lura mig och att hon kunde säga redan nu att det ser inte särskilt ljust för mig då deras försäkringar inte täcker för självvållande saker :(

Eller så kanske de säger så till alla? :/
Har du ingen egen försäkring?
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
J
L Lärlingen_101 skrev:
Handläggaren var skeptisk och sa att de eventuellt försöker lura mig och att hon kunde säga redan nu att det ser inte särskilt ljust för mig då deras försäkringar inte täcker för självvållande saker :(

Eller så kanske de säger så till alla? :/
För det första så har du ju alltid en sk. ansvarsförsäkring i din hemförsäkring i den situation att du orsakar en skada på annans egendom. Det är den som bör gälla här. Ungefär som att du ramlar över en mingvas på museet.
Sedan är det ju ingen större skillnad på varifrån man borrar. Hade du borrat inifrån duschen för att sätta upp tex en duschstång så hade ju inte badrummet varit förstört. Rent tekniskt så löser ju hyresvärden detta med lite silikon. Rent utseendemässigt så kan man ju sätta en täckbricka över. Jag tror hyresvärden blåser dig eftersom han tycker du varit vårdslös. Vilket inte är ett brott. Stå på dig hos försäkringsbolaget. Efter att du kollat vad du har för försäkring.
 
  • Gilla
Swethp och 23 till
  • Laddar…
A AndersNorman skrev:
Har du ingen egen försäkring?
Jo men jag skrev ju där uppe vad hon sa till mig på försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
Sydlyft
  • Laddar…
J
L Lärlingen_101 skrev:
Jo men jag skrev ju där uppe vad hon sa till mig på försäkringsbolaget.
Kolla villkoren. Det är helt orimligt att du får betala 300 papp. Så länge du har en försäkring. Annars kontakta tex Hyresgästföreningen eller liknande.
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Tråkigt om du får betala hela kalaset. Dessutom blir du utan dusch tills de kaklat om. En klick silikon hade räckt tills nästa ordinarie renovering.
 
  • Gilla
revco och 15 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
För det första så har du ju alltid en sk. ansvarsförsäkring i din hemförsäkring i den situation att du orsakar en skada på annans egendom. Det är den som bör gälla här. Ungefär som att du ramlar över en mingvas på museet.
Sedan är det ju ingen större skillnad på varifrån man borrar. Hade du borrat inifrån duschen för att sätta upp tex en duschstång så hade ju inte badrummet varit förstört. Rent tekniskt så löser ju hyresvärden detta med lite silikon. Rent utseendemässigt så kan man ju sätta en täckbricka över. Jag tror hyresvärden blåser dig eftersom han tycker du varit vårdslös. Vilket inte är ett brott. Stå på dig hos försäkringsbolaget. Efter att du kollat vad du har för försäkring.
Jo kanske det, ska stå på mig. Har ringt HGF så de kopplade in en jurist i ärendet. Får se vad de säger .
 
  • Gilla
Renhorn
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Tråkigt om du får betala hela kalaset. Dessutom blir du utan dusch tills de kaklat om. En klick silikon hade räckt tills nästa ordinarie renovering.
Hade du nöjt dig med det om du vore hyresvärd? Naturligtvis inte.
 
  • Gilla
  • Haha
perror och 8 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Hade du nöjt dig med det om du vore hyresvärd? Naturligtvis inte.
Jo jag skulle nog lägga i lite silikon och för det kosmetiska skulle jag lägga en täckbricka över :-)
 
  • Gilla
Matte60 och 6 till
  • Laddar…
Ingen försöker lura dig de försöker bara få täckning för skadorna du orsakat. Två stora hål mitt i duschzonen i ett nytt badrum och vissa tycker det skulle räcka med två klickar silikon för 50 kr, visst om du gjort det i ditt eget. Ni som föreslår silikon hade ni resonerat lika om en hantverkare borrat sönder ert ny byggda badrum från ett angränsande rum ”nej det är ingen fara jag sätter lite silikon bara så håller det i 20 år” . Sen ställer jag mig frågande till att du slank med borrspetsen i två hål och samtidigt som du slant lyckats borra genom gipsskivor och två hårda kakel plattor, det går liksom inte till så.
 
  • Gilla
perror och 46 till
  • Laddar…
P
imported_Benno imported_Benno skrev:
Tråkigt om du får betala hela kalaset. Dessutom blir du utan dusch tills de kaklat om. En klick silikon hade räckt tills nästa ordinarie renovering.
Det ser ut som ett ganska nytt badrum och hål inne i duschutrymmet, långt ner?

Hade jag varit hyresvärd så hade jag också krävt att det gjordes om. Däremot borde din hemförsäkring täcka åtminstone delar. 300 000:- är nog inte orimligt att det kostar om ett bolag tar in ett bolag att utföra.

Därmed inte sagt att jag inte lider med dig.
 
  • Gilla
  • Haha
Rafael Ospino och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.