Nu är så att jag flyttade in i en studentlägenhet på 18 kvadrat och insåg att det var alldeles för litet , mindre än vad jag förställde mig.
Fick tips om en loftsäng från vänner och bekanta. När jag monterade upp loftsängen var den väldigt vinglig och det kändes inte säkert att ens klättra upp på den, så jag skaffade såna där "metallklammer" som är böjbara.
Funkade hur bra som helst när jag satte två stycken på varsin sida, två nere och två uppe.
Saken är bara den att ena väggen var väldigt tunn, tunnare än vad jag anade så jag har råkat borra igenom från rummet in till kaklet vilket var ungefär 8 cm. Jag hade oturen att spetsen på borren slant in, då väggen var väldigt mjuk.
Hur som helst, jag upptäckte detta när jag gick in i badrummet och såg att det var två hål kaklet. Jag ringde runt till mina vänner och bekanta som sa att det går att fixa med diverse material från olika byggbutiker.
Men jag valde trots det att göra en felanmälan hos hyresvärden.
Det visade sig att de måste renovera om hela badrummet då tätskikten är förstörd enligt de, och bekosta mig på hela kalaset.
Det är 2022 , vi är snart påväg att åka till planeten Mars, man har kommit så långt i utvecklingen att det går nästan att reparera allt på ett väldigt kostnadseffektivt sätt . Finns det verkligen inget annat val än att renovera om hela badrummet?
Bovärden har skickat ett prisförslag på vad det kommer att landa på. Det ligger på cirka 300 000 kr.
Är det fantasisummor nissarna har kommit med eller är det så att det absolut inte går att fixa de små hålen i kaklet? Kan tillägga att jag inte använt duschen där sen det hände, ingen fukt finns där då de kontrollerat detta.
Tacksam för svar !
Fick tips om en loftsäng från vänner och bekanta. När jag monterade upp loftsängen var den väldigt vinglig och det kändes inte säkert att ens klättra upp på den, så jag skaffade såna där "metallklammer" som är böjbara.
Funkade hur bra som helst när jag satte två stycken på varsin sida, två nere och två uppe.
Saken är bara den att ena väggen var väldigt tunn, tunnare än vad jag anade så jag har råkat borra igenom från rummet in till kaklet vilket var ungefär 8 cm. Jag hade oturen att spetsen på borren slant in, då väggen var väldigt mjuk.
Hur som helst, jag upptäckte detta när jag gick in i badrummet och såg att det var två hål kaklet. Jag ringde runt till mina vänner och bekanta som sa att det går att fixa med diverse material från olika byggbutiker.
Men jag valde trots det att göra en felanmälan hos hyresvärden.
Det visade sig att de måste renovera om hela badrummet då tätskikten är förstörd enligt de, och bekosta mig på hela kalaset.
Det är 2022 , vi är snart påväg att åka till planeten Mars, man har kommit så långt i utvecklingen att det går nästan att reparera allt på ett väldigt kostnadseffektivt sätt . Finns det verkligen inget annat val än att renovera om hela badrummet?
Bovärden har skickat ett prisförslag på vad det kommer att landa på. Det ligger på cirka 300 000 kr.
Är det fantasisummor nissarna har kommit med eller är det så att det absolut inte går att fixa de små hålen i kaklet? Kan tillägga att jag inte använt duschen där sen det hände, ingen fukt finns där då de kontrollerat detta.
Tacksam för svar !
Redigerat av moderator:
Hemförsäkring brukar vara bra att ha
Hur kan man se det ? Eller vart kan man få reda på det ? Borde jag ha lagat hålen själv om det nu gick att göra? Jag ville nämligen inte att nästa person skulle få skit för något jag gjorde .Jonatan79 skrev:
Så det funkar att täta det utan att renovera hela badrummet ?
För det första så har du ju alltid en sk. ansvarsförsäkring i din hemförsäkring i den situation att du orsakar en skada på annans egendom. Det är den som bör gälla här. Ungefär som att du ramlar över en mingvas på museet.L Lärlingen_101 skrev:
Sedan är det ju ingen större skillnad på varifrån man borrar. Hade du borrat inifrån duschen för att sätta upp tex en duschstång så hade ju inte badrummet varit förstört. Rent tekniskt så löser ju hyresvärden detta med lite silikon. Rent utseendemässigt så kan man ju sätta en täckbricka över. Jag tror hyresvärden blåser dig eftersom han tycker du varit vårdslös. Vilket inte är ett brott. Stå på dig hos försäkringsbolaget. Efter att du kollat vad du har för försäkring.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Tråkigt om du får betala hela kalaset. Dessutom blir du utan dusch tills de kaklat om. En klick silikon hade räckt tills nästa ordinarie renovering.
Jo kanske det, ska stå på mig. Har ringt HGF så de kopplade in en jurist i ärendet. Får se vad de säger .J Jocke Best skrev:För det första så har du ju alltid en sk. ansvarsförsäkring i din hemförsäkring i den situation att du orsakar en skada på annans egendom. Det är den som bör gälla här. Ungefär som att du ramlar över en mingvas på museet.
Sedan är det ju ingen större skillnad på varifrån man borrar. Hade du borrat inifrån duschen för att sätta upp tex en duschstång så hade ju inte badrummet varit förstört. Rent tekniskt så löser ju hyresvärden detta med lite silikon. Rent utseendemässigt så kan man ju sätta en täckbricka över. Jag tror hyresvärden blåser dig eftersom han tycker du varit vårdslös. Vilket inte är ett brott. Stå på dig hos försäkringsbolaget. Efter att du kollat vad du har för försäkring.
Ingen försöker lura dig de försöker bara få täckning för skadorna du orsakat. Två stora hål mitt i duschzonen i ett nytt badrum och vissa tycker det skulle räcka med två klickar silikon för 50 kr, visst om du gjort det i ditt eget. Ni som föreslår silikon hade ni resonerat lika om en hantverkare borrat sönder ert ny byggda badrum från ett angränsande rum ”nej det är ingen fara jag sätter lite silikon bara så håller det i 20 år” . Sen ställer jag mig frågande till att du slank med borrspetsen i två hål och samtidigt som du slant lyckats borra genom gipsskivor och två hårda kakel plattor, det går liksom inte till så.
Det ser ut som ett ganska nytt badrum och hål inne i duschutrymmet, långt ner?imported_Benno skrev:
Hade jag varit hyresvärd så hade jag också krävt att det gjordes om. Däremot borde din hemförsäkring täcka åtminstone delar. 300 000:- är nog inte orimligt att det kostar om ett bolag tar in ett bolag att utföra.
Därmed inte sagt att jag inte lider med dig.




