T Tariax skrev:
Hej forumet,

Jag och sambon har börjat se oss om efter ny bostad. Vi bor nu i min bostadsrätt.

Såväl äganderätt som bostadsrätt i radhus/parhus är intressant.
Vi har dock fastnat lite extra för ett specifikt hus.

Vi har en "lagom" stor buffert för nuvarande livssituation. Jag har dessutom en del pengar på börsen.

Pengarna vi skickar in i nya boendet blir till största del från försäljningen. Vi uppfyller utan problem bankens villkor och har lånelöfte. Den fasta månadskostnaden för huset blir samma som bostadsrätten eller rentav lägre (beroende på ränta, om uppvärmningen dras iväg osv).

Kopplat till detta har jag ett antal frågor.

Man får ju låna upp till 90 % av bostadens värde vid köp men jag tycker det verkar dumt då man senare enbart får belåna sig till 80 % för t ex renoveringar.

Gällande buffert funderar jag på om den vid köptillfället bör vara större än nuvarande. Om flytten blir från bostadsrätt till äganderätt tänker jag att det kanske kan vara klokt att direkt vid genomförd affär ha en större buffert. Det jag räknat på i min kalkyl är nuvarande buffert + 100 000.

Det hus vi har tittat på och fastnat för är välskött och ser bra ut i besiktning. Tak i bra skick, ny luftvärmepump, nya fönster, låga fuktvärden överallt, ingen källare som kan bli problem. Noll radon. Osv.

De stora åtgärderna är badrummen som bör göras om framöver. Inga skador eller fel men de är gamla. Båda är gjorda med våtrumsmatta vilket vi tänker köra vid renovering också. Detta för att hålla nere kostnaden.

Under de första 5 åren är det väl badrummen samt måla och tapetseras som behöver göras. Kanske byta några golv. Allt förutom badrummen gör vi själva.

Så till mina frågor:

1. Vilken belåningsgrad är rimlig? Inte bara okej enligt nya regelverket utan även förnuftigt. Jag har sneglat på cirka 80 %, dvs pynta in 20 % kontaktinsats. Onödigt eller smart?

2. Är jag väl defensiv vad gäller buffert? I rena siffror: Är t ex 150 000 rimligt vid affär eller bör vi satsa på 250 000? Om vi går lägre sätter vi givetvis av pengar månatligen. Så det är specifikt vid genomförd affär min fråga gäller. Givet den förhållandevis låga boendekostnaden hade vi kunnat sätta undan ganska bra varje månad rakt in i hushållskassa (och fortsätta skicka in på börsen).

3. Hur ska man tänka kring försäljningsklausul osv? Annan smart lösning iom att det är försäljningen som blir kontantinsatsen?
Ett tips som är lätt att missa: titta kritiskt på annonsbilderna innan visning. Tomma rum, dåligt ljus eller konstig vinkling kan dölja hur stor eller liten ytan faktiskt är. Kom med måttband och ta egna bilder, din uppfattning på plats väger tyngre än Hemnet-fotona.

Fråga också mäklaren rakt ut om det finns detaljer som inte syns i bilderna. En bra mäklare svarar ärligt, en dålig mäklare börjar sväva. Det säger en hel del om hur försäljningen i övrigt sköts.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.