S sjoelund skrev:
Det lägre är rimligt för buffert, eller ännu lägre; kanske 100 000 och 50 000 till underhåll. Sedan lägger ni 5 000-10 000 per månad i kassan för underhåll/renoveringar beroende på hur mycket ni är beredda att göra själva eller leja bort.
När du säger 100 - 150 000 i buffert: Avser du total buffert eller dedikerad buffert för huset enbart?

T Tariax skrev:
När du säger 100 - 150 000 i buffert: Avser du total buffert eller dedikerad buffert för huset enbart?
Total

Gällande badrummen slog jag en pling till två firmor i närområdet. De här grova prisuppskattningarna gav de:

Firma 1:
150-170 för våtrumsmatta
200 för kakel/klinker

Firma 2:
200 för våtrumsmatta
250 för kakel/klinker

Lite dyrare än vad jag trodde. Åtminstone med våtrumsmatta.

T Tariax skrev:
Skulle säga att för livssituationen är det bra ha en buffert på minst tre månaders totala levnadskostnader, räkningar och allt.

För huset. Beroende på byggår är väl 100 minst bra. Iaf tills ni bott ett par år.

Skulle dessutom säga att 100.000 blåser de flesta enkelt på ett par månader när man flyttar till hus på verktyg, redskap, möbler.

T Tariax skrev:
Gällande badrummen slog jag en pling till två firmor i närområdet. De här grova prisuppskattningarna gav de:

Firma 1:
150-170 för våtrumsmatta
200 för kakel/klinker

Firma 2:
200 för våtrumsmatta
250 för kakel/klinker

Lite dyrare än vad jag trodde. Åtminstone med våtrumsmatta.
Våtrumsmatta inte så mycket billigare om den är gjord efter konstens alla regler.

Det är bland annat därför man knappt ser det längre då steget är så litet för klinker. Som av 99% anses "mer premium" än matta. Oavsett matta

• Gilla
Tariax
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Skulle säga att för livssituationen är det bra ha en buffert på minst tre månaders totala levnadskostnader, räkningar och allt.

För huset. Beroende på byggår är väl 100 minst bra. Iaf tills ni bott ett par år.

Skulle dessutom säga att 100.000 blåser de flesta enkelt på ett par månader när man flyttar till hus på verktyg, redskap, möbler.
Yes. Huset i fråga är byggt 1975. Generellt bra skick. Badrummen är gamla. 20 + år.

T Tariax skrev:
Yes. Huset i fråga är byggt 1975. Generellt bra skick. Badrummen är gamla. 20 + år.
Mitt tipps från mitt eget husköp

Räkna med att en del saker kommer smälla till och behövas fixas omgående. Speciellt när man inte har lust att lägga pengar på det 😅

Och med tanke på det.

Låna max ni kan. Så har ni marginal till renovering.

Om ni känner att ni sitter på pengar som ni inte använder kan ni ju amortera om ni inte har bundet.

• Gilla
Tariax och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Mitt tipps från mitt eget husköp

Räkna med att en del saker kommer smälla till och behövas fixas omgående. Speciellt när man inte har lust att lägga pengar på det 😅

Och med tanke på det.

Låna max ni kan. Så har ni marginal till renovering.

Om ni känner att ni sitter på pengar som ni inte använder kan ni ju amortera om ni inte har bundet.
Ja. Jag har nog börjat landa i det också. Bättre att ha pengarna på buffert/huskonto + börsen än "i huset" så att säga. Man amorterar ju ner lånet också. Skulle vi få feeling längre fram kan vi ju alltid öka amorteringen eller göra en fet inbetalning för att komma ner i belåningsgrad.

Men nu de första åren spelar det väl ingen roll om man är lånad till 87 eller 77 %.

• Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Har ingen aning om börsen eller ej men räkna inte iskallt med att bostaden kommer öka i värde. Renovering eller ej.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vrana Vrana skrev:
Har ingen aning om börsen eller ej men räkna inte iskallt med att bostaden kommer öka i värde. Renovering eller ej.
Jag skulle inte räkna med att börsen går plus på fem år. På 10 år, sannolikt. På 20 år, nästan garanterat.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Mina placeringar på börsen är för det långa loppet (20-30 år).
Frånräknat placeringar med lägre risk (t ex räntefonder) vilka kan tas i anspråk klart tidigare för medvetna köp/investeringar.

Buffert är på sparkonto med fria uttag och sparränta.

Räknar inte med en garanterad värdeökning på bostaden. Det aktuella exemplet har goda möjligheter till det, tror jag, men några garantier finns aldrig. Sen är ju bostaden inte bara en investering för kapital utan även (förhoppningsvis) en källa till trivsel och livskvalité.

Jag lade in 51 procent lån 49 procent. Kan man lägga resten på börsen och samtidigt slippa amortera.

När de stora utgifterna är klara kan man börja amortera.

S Staffan-N skrev:
Jag skulle inte räkna med att börsen går plus på fem år. På 10 år, sannolikt. På 20 år, nästan garanterat.
Håller med! Gissningsvis är det så som du skriver.

T Tariax skrev:
Mina placeringar på börsen är för det långa loppet (20-30 år).
Frånräknat placeringar med lägre risk (t ex räntefonder) vilka kan tas i anspråk klart tidigare för medvetna köp/investeringar.

Buffert är på sparkonto med fria uttag och sparränta.

Räknar inte med en garanterad värdeökning på bostaden. Det aktuella exemplet har goda möjligheter till det, tror jag, men några garantier finns aldrig. Sen är ju bostaden inte bara en investering för kapital utan även (förhoppningsvis) en källa till trivsel och livskvalité.
Absolut! Man renoverar ju också för att bo! Har själv plöjt ner en miljon i vårt nuvarande hus för trivsel, underhåll och med avsikten att bäras ut härifrån i liksäck. Kändes bara som om tråden fokade på värdeökning av kapital och du själv skrev om husets eventuella värdeökning och kände bara att det var värt att påpeka att värdeökning nog inte är lika garanterad som den var för 10 år sedan om den någonsin varit det.:)

Kul med hus och lycka till!

• Gilla
Tariax och 1 till
  • Laddar…
Vrana Vrana skrev:
Absolut! Man renoverar ju också för att bo! Har själv plöjt ner en miljon i vårt nuvarande hus för trivsel, underhåll och med avsikten att bäras ut härifrån i liksäck. Kändes bara som om tråden fokade på värdeökning av kapital och du själv skrev om husets eventuella värdeökning och kände bara att det var värt att påpeka att värdeökning nog inte är lika garanterad som den var för 10 år sedan om den någonsin varit det.:)

Kul med hus och lycka till!
Alltid så på byggahus, kommer ihåg tråden där jag gick ner till bjälklaget i en bostadsrätt och lade nytt golv. Helt oförstående att man lade de pengarna var de små liven 🤣

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.