1 734 läst ·
50 svar
2k läst
50 svar
Råd inför bostadsköp
För att beräkna buffert är det kanske även värt att se över försäkringar/andra skydd.
Har man livförsäkring, låneskydd, akassa, fallskärm, drömfångare osv så kan man kanske ha en lägre buffert än den som inte har något alls. Livförsäkring tycker jag väl är minimum om man har någon som är beroende av ens inkomst. Har man inga barn kanske det är ok att skippa, men annars tycker jag nog det är obligatoriskt om det inte finns en rejäl summa på kontot.
Har man livförsäkring, låneskydd, akassa, fallskärm, drömfångare osv så kan man kanske ha en lägre buffert än den som inte har något alls. Livförsäkring tycker jag väl är minimum om man har någon som är beroende av ens inkomst. Har man inga barn kanske det är ok att skippa, men annars tycker jag nog det är obligatoriskt om det inte finns en rejäl summa på kontot.
Personligen tycker jag nog man bör ha 500.000kr per vuxen i lättillgängliga medel om man bor i hus. Om de sitter i någon indexfond på Avanza eller på sparkonto spelar väl mindre roll. Men allt möjligt kan ju hända i livet, man blir av med jobbet, det flyger in någon BMW genom trädgård o landar i vardagsrummet eller man hittar äkta hussvamp i grunden o förbannar att man inte tog den stora villaförsäkringen.
Håller delvis med. Men tycker ändå att man bör ha en försäkring värd namnet oavsett. Det tycker iaf jag sparar mycket huvudvärk den dagen det händer något ordentligt.T TypRätt skrev:Personligen tycker jag nog man bör ha 500.000kr per vuxen i lättillgängliga medel om man bor i hus. Om de sitter i någon indexfond på Avanza eller på sparkonto spelar väl mindre roll. Men allt möjligt kan ju hända i livet, man blir av med jobbet, det flyger in någon BMW genom trädgård o landar i vardagsrummet eller man hittar äkta hussvamp i grunden o förbannar att man inte tog den stora villaförsäkringen.
Jag vet inte så mycket om lån men 150000 kr som buffert låter inte mycket när det gäller hus....
Min situation är lite speciell men jag har helt klart spenderat mer pengar än så på mer eller mindre oförutsägbara grejer de första åren här med hus...🤔
Min situation är lite speciell men jag har helt klart spenderat mer pengar än så på mer eller mindre oförutsägbara grejer de första åren här med hus...🤔
Jo absolut, jag har den ”stora” varianten. Men det var mer för att få en bättre reseförsäkring. Kollade på att köpa en separat reseförsäkring när vi skulle bila i USA för ett par år sedan och försäkringen var svindyr så det blev mycket billigare att bara gå upp i villaförsäkring o då även bli försäkrad mot hussvamp på köpet 😅A atomlab skrev:
Lite OT men ändå bra info, I princip alla hemförsäkringar blir utklassade med råge om man tittar på de försäkringar som kreditkorten ger. På dessa har man även förmånen att aldrig behöva ligga ute med pengar som försäkringsbolagen ofta innebär.T TypRätt skrev:Jo absolut, jag har den ”stora” varianten. Men det var mer för att få en bättre reseförsäkring. Kollade på att köpa en separat reseförsäkring när vi skulle bila i USA för ett par år sedan och försäkringen var svindyr så det blev mycket billigare att bara gå upp i villaförsäkring o då även bli försäkrad mot hussvamp på köpet 😅
Jag kollade lite o jämförde och visst har man redan ett väldigt bra kort så kan man nog få bättre skydd men if’s var då bättre än på mitt Norwegian o Amex företagskort. Här var det skydd om någon blev sjuk o vi inte kunde komma iväg som var det viktiga då resan var rätt dyr.A atomlab skrev:
https://www.if.se/privat/forsakringar/reseforsakring#jamfor
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men som sagt då hade jag redan deras villa-försäkring så jag gick bara upp ett steg i storlek på den.
Låter väldigt passivt och i underkant på alla sätt och vis.
Jag hade nästan magsår av oro när vi byggde och belånade extremt höga 60% öven om vi hade buffert att lösa lånet.
Nu är vi nere på 30% efter 7 år.
Allt kan hända, stå inte med för dålig buffert och handlingsutrymme.
I sommar har jag brännt 1,45 miljoner av buffert, ifjol var det behov av ny bil för 500K och året innan en till byggnad för en miljon.
Nästa år behöver frugan ny bil.
Jag skulle idag lägga 20% i handpenning, amortering på 15år, buffert på 1-2 miljoner och sparande på betydligt mer.
Tänk om man vaknar en dag och inte vill jobba mer. Sitta i skuld efter 50år nää.
Jag hade nästan magsår av oro när vi byggde och belånade extremt höga 60% öven om vi hade buffert att lösa lånet.
I sommar har jag brännt 1,45 miljoner av buffert, ifjol var det behov av ny bil för 500K och året innan en till byggnad för en miljon.
Jag skulle idag lägga 20% i handpenning, amortering på 15år, buffert på 1-2 miljoner och sparande på betydligt mer.
Tänk om man vaknar en dag och inte vill jobba mer. Sitta i skuld efter 50år nää.
Detta har det ju gnetats om i evigheter, men alla dina scenarion (inklusive att sluta jobba) talar för att belåna till max, samtidigt som man sparar och investerar pengarnaP Pligg85 skrev:Låter väldigt passivt och i underkant på alla sätt och vis.
Därav 80% belåning och hävstång samt balansgången mellan det fina att ha kapital till investering och det fula med att låna pengar.S Staffan-N skrev:
Oavsett om det är strategiskt fördelaktigt med bolån så är det lite smutskänsla att vakna med lån varje morgon.
Haha , smutskänsla?P Pligg85 skrev:
Byggahus är för roligt…
Men amortering istället för investering? Jag tänkte nog snarare maxa lånet innan jag tappar inkomst pga pension. Känner ingen smuts över det, har även belånade värdepapper...P Pligg85 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 340 inlägg
Rent strategiskt är det klokaste troligtvis att maximera belåningsgraden, lägga sig på minimal amortering och investera överskottet på en bra indexfond i ett ISK.
Då kan man sälja av fonder vid renoveringar etc. Utan att behöva be bolånebanken om tillstånd.
I övrigt, köp bostad som är rimlig prissatt så man har bibehållen ekonomisk trygghet om man blir av med jobbet etc.
Kom ihåg att ISK är skattefritt upp till 300' per person fram till valet, och att man får göra avdrag för ränteutgifter för bolånet i deklarationen.
Då kan man sälja av fonder vid renoveringar etc. Utan att behöva be bolånebanken om tillstånd.
I övrigt, köp bostad som är rimlig prissatt så man har bibehållen ekonomisk trygghet om man blir av med jobbet etc.
Kom ihåg att ISK är skattefritt upp till 300' per person fram till valet, och att man får göra avdrag för ränteutgifter för bolånet i deklarationen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 340 inlägg
Det är därför man lägger allt på ISK istället för amortering, bara att sälja av vid behov om man får för sig att släcka lånet.P Pligg85 skrev:Låter väldigt passivt och i underkant på alla sätt och vis.
Det är helt onödigt att amortera av huset mer än 50%. Man får betydligt bättre avkastning på börsen än vad räntan kostar.P Pligg85 skrev:Låter väldigt passivt och i underkant på alla sätt och vis.
Dessutom är det så att den dagen man är pensionär så är det oerhört svårt att utöka bolånen även om belåningsgraden är låg.