Hej,

Fjärrvärmecentralen i vårt hus behöver bytas inom kort. Samtidigt har vi problem med ojämn värme på nedervåningen där vi har ingjuten vattenburen golvvärme, så jag funderar på vad som är klokast att göra när systemet ändå ses över. FTX kommer installeras det kommande året, vet inte om det är något som påverkar detta dock.

Huset:
  • Villa 2 plan, 95+90.
  • Nedervåning:
    • Ingjuten vattenburen golvvärme, 4 slingor.
    • Vardagsrum 2 slingor
    • Kök, 1 slinga
    • Tvättstuga, badrum (och ev. hall), 1 slinga
    • 3 rumstermostater (hall, kök, vardagsrum).
    • Egen shunt-grupp, Styrs med gammalt Wirsbo/Uponor-system med ställdon - 25-30 år på nacken.
  • Övervåning
    • Radiatorer, 2 rörssystem.
    • Badrummet har vattenburen golvvärme, egen termostat och pump. Går i övrigt på samma shuntgrupp som nedervåningen. Installerat 2015.

Det största problemet med dagens installation är den ojämna uppvärmningen av nedervåningen. Dels styrs den reaktivt vilket gör att det är varmt vid lunch och kallt på kvällen pga. trögheten i systemet. Dels är golven alltid ojämnt varma.

Mitt mål är att golvvämen ska styras utifrån väderprognos & solinstrålning istället för att den som idag styrs utifrån temperaturen just nu. Jag vill att golven är jämnt uppvärmda.

Frågan är: Hur ska jag tänka och vad bör jag kravställa av installatören? Bör man
  • Byta fördelare/ställdon/termostater och fortsätta med rumsstyrning?
  • Köra mer mot konstant flöde med manuell injustering av slingorna och styra via framledningstemperatur?
  • Sätta separat shunt/kurva för golvvärme och radiatorer?
  • Andra saker att tänka på?

Tacksam för råd 😀

Golvvärme är ett trögt system, främst ingjuten.

Att ha termostater & ställdon till golvvärm är inte så bra eftersom det blir stora temperatursvängningar. Om man har det så bör det vara med golvgivare.

För att få så jämn rumstemperatur som möjligt så är det tre huvudsteg som bör göras.

Steg1: Injustering av förinställningen/Kv-värdet på varje radiator(ventil), golvvärmeshunt, golvvärmeslinga. Så att det blir "jämn" rumstemperatur mellan rummen.

Steg2: Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen). Så att det blir rätt/"lagom" framledningstemperatur oberoende utetemperaturen, på så sätt blir det jämn rumstemperatur.

Steg3: Montering och injustering av (eventuella) termostater/ställdon så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystem,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446

Inlägg injustering värmesystem.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.