Det är egentligen två main frågor:

1. Råd inför hur mycket och vad man bör säga under en bygglovsrådgivning med kommunen? Kommer att vilja undersöka ett par olika möjligheter (i första hand avstyckning, i andra hand utbyggnad for inredning av ytterligare bostad). Kommer det man säger att registreras någonstans, och kan detta på något sätt påverka negativt i framtiden? Eller är det fritt fram att fråga alla knäppa frågor. Anledningen till varför vi vill ha två boenden är delvis att min syster och barn kommer att flytta in och vi vill helst ha separata boenden. Andra anledningen är att jag har autoimmuna sjukdomar och skulle behöva ha kök,etc. på entréplan utan trappor till huset vilket i nuläge inte går då det är ett typiskt egnahem hus från 40talet

2a. För en möjlig avstyckning, vad kan hjälpa min position. Backgrunden är att detaljplanen för min bostad är från 1941 - och trots att den officiellt säger minsta tomt storlek är 1000 kvm så är 47% av de över hundra tomterna mindre en än så med flertalet avsevärt mindre. Min tomt är en av de större kvar, på 1700kvm (hoppas på c. 850kvm tomter efter). Översiktsplanen för området trycker även på stark vidareutveckling med fler boenden

2b. Plan b skulle vara att bygga ut huset så att det blir ett parhus. Detaljplanen tillåter för parhus under godkännande och c. 20% om tomterna är det i nuläge. Har blir jag dock lite osäker om det är bäst att helt enkelt skaffa bygglov för utbyggnaden och sedan registrera att det är två boenden eller att vara tydlig från första början. Problemet som jag ser det är om det skulle leda till krav på tillgänglighets anpassning av gamla huset - vilket självklart skulle vara svårare

Bor jag redan nu ta med exempel på situationskarta med inritade estimerade mått och placering av framtida hus? Hur viktigt är det att visa ett förslag på ny tomtgräns?

Stort tack för alla råd och erfarenheter ni kan dela kring bygglov

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.