2 091 läst ·
55 svar
2k läst
55 svar
Råd inför bostadsköp
Ännu en gång svävar du iväg bland molnen med hittepåpåståenden som bara din mor tror på.Nissens skrev:
HISTORISKT sett har börsen varit bättre under LÅNGA MÄTPERIODER.
Hur FRAMTIDEN ter sig vet du inte ett skvatt om.
Likaså kan man ifrågasätta ditt påstående att det är "oerhört svårt" att belåna huset som pensionär.
I alla fall om man skall tro på de banktjänstemän på LF och Swedbank jag pratade med. Båda två sa i det närmaste exakt samma sak -"Det är en myt att vi inte lånar ut till pensionärer. Som med alla lån är det betalningsförmågan vi bedömer".
Men vad vet de om banklån?😀
Det må vara en myt men vad folk inte inser är hur mycket betalningsförmågan minskar när man går från lönearbete till pensionärsliv, särskilt för kvinnor som jobbat deltid när barnen var små.Intet skrev:
Låg inkomst är ett helt annat ämne som inte har med Nissens fantasi att göra.zarkov skrev:
Tror att de flesta har god koll på hur pensionen blir. Några klick på datorn, så har man svaret.
Själv får jag ca: 45000 i fem år och efter det ca: 40000.
Och jag räknar med att gå i pension vid 40 , alltså 4år kvar. Blir jag värst då?Intet skrev:
Helvete vad det alltid spårar ur , och nej. Även om jag kunde , skulle jag aldrig gå i pension. Tänk om jag skulle skryta på Byggahus 8 timmar om dagen.
Åter igen visar du din stora okunskap.Intet skrev:
Ännu en gång svävar du iväg bland molnen med hittepåpåståenden som bara din mor tror på.
HISTORISKT sett har börsen varit bättre under LÅNGA MÄTPERIODER.
Hur FRAMTIDEN ter sig vet du inte ett skvatt om.
Likaså kan man ifrågasätta ditt påstående att det är "oerhört svårt" att belåna huset som pensionär.
I alla fall om man skall tro på de banktjänstemän på LF och Swedbank jag pratade med. Båda två sa i det närmaste exakt samma sak -"Det är en myt att vi inte lånar ut till pensionärer. Som med alla lån är det betalningsförmågan vi bedömer".
Men vad vet de om banklån?😀
Jag är i gott sällskap i mitt påstående. Både forskningen och ”rikatillsammans” stöder påståendet.
Börsen är aldrig riskfri, men det är inte riskfritt att äga en fastighet heller, priset kan sjunka där med.
Det handlar om sannolikheter, men investerar du i en passiv global indexfond med låg avgift (< 0,4%) så vill det väldigt mycket till om du inte dubblat kapitalet på 7-10 år (snitt på 7% årlig avkastning konservativt räknat). Det krävs typ en global depression eller något liknande för att det inte skall funka. Visst kan det inträffa, men då är nog inte börsen det största problemet.
Så läs på bättre innan du kommer med en massa ogrundat tyckande.
Och om du verkligen vill skaffa kunskap i ämnet så kolla gärna ”rikatillsammans” i valfritt soicialt media. Allt de förmedlar bygger på forskningen.
Det är mer stabilt än dina utsvävningar.
Vad gäller bolån och pensionärer så är det ett faktum att banken knorrar om man vill utöka lånen oavsett anledning. Jag har en kollega som precis råkade ut för det. Han ångrar att han amorterat av mycket på huset och går i pension nästa år. Han har väl inte så fantastiskt bra bankkontakter som du antagligen.
Eftersom du verkar ha svårt för att hitta pålitliga källor:
https://rikatillsammans.se/faq/vilken-fond-ska-jag-valja/
Så, nu vore det klädsamt om du länkar till något som styrker de påståenden som bara du och din mor tror på.. 😂😂😂
Redigerat:
Min okunskap om att du kan se in i framtiden, menar du.Nissens skrev:
Du är även i gott sällskap bland Änglarnas supportrar på Ullevi. Men inte vinner ni alltid för det.Nissens skrev:
Att välja ut en grupp som tycker som du, och ha den som bevis för att du har rätt, är det ånyo bara din mamma som tror på.
ja. Men den har ett värde i sig som bostad.Nissens skrev:
sannolikheter, ja. Men det skrev inte du.Nissens skrev:
Det handlar om sannolikheter, men investerar du i en passiv global indexfond med låg avgift (< 0,4%) så vill det väldigt mycket till om du inte dubblat kapitalet på 7-10 år (snitt på 7% årlig avkastning konservativt räknat). Det krävs typ en global depression eller något liknande för att det inte skall funka. Visst kan det inträffa, men då är nog inte börsen det största problemet.
tvärsom, var det ett faktum. Ett Nissensfaktum vilket kan jämställas med en from förhoppning.
När en global depression inträffar är ett egenägt hus guld värt och pengar på börsen, inte ett jota.
Jag anser att det är bättre att bli av med jobbet, men ha kvar sitt hus, än att som du förespråkar, bli av med jobbet, huset och besparingarna.
Du tänkte inte på det, kanske?
Att ingen vet vad framtiden bär med sig, är inget "ogrundat tyckande".Nissens skrev:
Jag gör som de flesta och sparar även i fonder, aktier med pengar jag har råd att förlora, öven om det skulle svida lite. fastigheter och metaller för resten i tron om att de är något mer säkra😀. Men framförallt har jag inga lån vilket gör att jag kan leva väldigt billigt den dag Dollarn kraschar och vi får problem på allvar. Framförallt de med hög belåning och pengar i aktier.Nissens skrev:
Vilka utsvävningar? Att du trots allt inte vet vad du pratar om?Nissens skrev:
Så din kollega är en pålitlig källa för att det är "oerhört svårt" att få lån som pensionär. Även om du nu förmildrat det till "knorrar". Vad blir nästa fas?Nissens skrev:
Vad gäller bolån och pensionärer så är det ett faktum att banken knorrar om man vill utöka lånen oavsett anledning. Jag har en kollega som precis råkade ut för det. Han ångrar att han amorterat av mycket på huset och går i pension nästa år. Han har väl inte så fantastiskt bra bankkontakter som du antagligen.
Mina bankkontakter är inte det minsta "fantastiska". Tvärs om faktiskt då jag inte har några lån eller andra affärer som kräver deras godtycke.
Istället kan din kollegas förväntade pension vara för låg för det tänkta lånet. Vad vet jag?
Pålitliga källor om att du inte kan se in i framtiden. Skojar du? Vill du verkligen ha en källa på det😀?Nissens skrev:
Att vid en global börskrash är det bra att äga sitt hus och inte ha stora belopp i aktier. Är det dessa påståenden du vill att jag styrker för dig.Nissens skrev:
Det är korrekt att man bör vara mycket försiktig med att använda historik som en fingervisning för hur marknaden kommer att utvecklas i framtiden, man bör istället göra analyser och antaganden kring marknadens grundläggande mekanismer och använda detta som grund för sitt investerande.
Men om vi gör så ändå för argumentationens skull: Då ser vi att det är troligare att huset förintas av naturkatastrof eller krig och att försäkringsbolaget hävdar force majeur, än att börserna kraschar globalt och inte återhämtar sig över tid.
Men om vi gör så ändå för argumentationens skull: Då ser vi att det är troligare att huset förintas av naturkatastrof eller krig och att försäkringsbolaget hävdar force majeur, än att börserna kraschar globalt och inte återhämtar sig över tid.
Det är det där lilla sista. "Över tid". Vad är det? Lite vag grund för att fatta livsavgörande ekonomiska beslut på.S Staffan-N skrev:Det är korrekt att man bör vara mycket försiktig med att använda historik som en fingervisning för hur marknaden kommer att utvecklas i framtiden, man bör istället göra analyser och antaganden kring marknadens grundläggande mekanismer och använda detta som grund för sitt investerande.
Dessutom är din riskanalys synnerligen subjektiv. Dvs. Jag tror att du helt enkelt gissar utan någon som helst grund😀
Det var ett exempel. Det är fler som fått sådana problem. Det visar att alla bankkontakter inte är som dina bankkontakter.Intet skrev:
Så din kollega är en pålitlig källa för att det är "oerhört svårt" att få lån som pensionär. Även om du nu förmildrat det till "knorrar". Vad blir nästa fas?
Mina bankkontakter är inte det minsta "fantastiska". Tvärs om faktiskt då jag inte har några lån eller andra affärer som kräver deras godtycke.
Istället kan din kollegas förväntade pension vara för låg för det tänkta lånet. Vad vet jag?
Du vet uppenbarligen inte vad globala indexfonder är för något. Detta trots att du fick en länk som oerhört pedagogiskt förklarar det.Intet skrev:
Då måste det vara din förmåga som begränsar, och då kan ingen hjälpa dig.
Så länge det inte blir en global kris som inte går över så funkar det med globala indexfonder eftersom de speglar världsekonomin. Blir det en global kris så lär vi även mycket annat bli problematiskt.
Jadu. Om du tror att en ”global börskrash” som aldrig går över är förestående så gör du nog rätt.Intet skrev:
Vi som tror något annat investerar på annat sätt.
Jag har två vänner som maxat sina bolån sedan typ 10 år och investerar pengarna klokt. Det har gått fantastiskt bra hittills, och det med stöd i forskningen.
Men är man domedagsprofet så tänker man annorlunda.
Vad är det dom får dig att tro att vi står inför en ”global börskrash” och att marknaden inte återhämtar sig från den? Uppge gärna källor (du har inte gjort det hittills)
Klicka här för att svara