22 058 läst ·
85 svar
22k läst
85 svar
Polarpumpen.se, oseriös hantering
Garantin gäller från 2021-05-25 till 2026-05-25. Nej den uppför inte 2026-05-24 klockan 23:59 då faktiskt 5 år har gått. Man har en 5-årig garanti som jag skrivit ovan eftersom man inte räknar från klockslag en dag och klockslag en minut tidigare 5 år senare. Man rundar uppåt till samma datum 5 år senare för att du verkligen ska få 5 års garanti och inte mindre. Är pumpen installerad klockan 16:00 2021-05-25 så har 5 år passerats 2026-05-25 klockan 15:59 men eftersom klockslag inte tas med så blir det till klockan 23:59 den 25:e fem år senare.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 158 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 158 inlägg
Det kan även finnas krav på årligt underhållO skrev:
Tja, reklamationsrätten är överspelad. Den har ingen betydelse längre, så den kan vi glömma. Däremot:
Det beror på vad som står i de exakta garantivillkoren för garantin du vill åberopa. Tydligen verkar Polarpumpen anse att felet inte omfattas av garantin. Polarpumpen borde rimligen känna till villkoren. Att gissa vad som gäller är meningslöst om man skall driva detta.
Utan att ha sett vad garantin du vill åberopa omfattar och de kompletta villkoren för att garantin skall gälla går det inte att svara på din fråga.
Garantin på en värmepump gäller från installationsdagen det är inte ovanligt att detta inte finns dokumenterat men hos de leverantörer kräver garantiregistrering blir detta inte något problem installatören eller kunden registrerar installationsdatum MEN det finns då i princip ingen möjlighet till någon smidighet eller goodwill
Det spelar ingen roll alls hur vi anser är rätt sätt att beräkna 5 år... det är tillverkarens åsikter som avgör vad som är rätt eftersom det är en frivillig garanti som tillverkaren erbjuder ofta med olika former av villkor.. ofta har man ju inte ens fått dessa villkor vid köp utan bara nån kortversion i bästa fall...
DEt kommer vara en rätt svår uppförsbacke att vinna över dom då det är dom som sätter spelreglerna
DEt är lite som att diskutera rostskydds garantier på bilar.. det går liksom inte riktigt att vinna utan i dom flesta fall så är det tillverkarens regler och villkor som gäller och att man tycker dom gör fel och har fel spelar inte så stor roll dom väljer om dom anser att kunden har ett legitimt ärende eller inte..
Även om jag moraliskt sett håller med att tillverkare och firman som sålt den borde lösa problemet åt ts så är det nog nära omöjligt att tvinga till sig det tyvärr... laga eller köp en ny pump för egna pengar och gå vidare i livet är nog det som kommer bli lösningen i det här fallet, och välja en seriösare leverantör framöver
DEt kommer vara en rätt svår uppförsbacke att vinna över dom då det är dom som sätter spelreglerna
DEt är lite som att diskutera rostskydds garantier på bilar.. det går liksom inte riktigt att vinna utan i dom flesta fall så är det tillverkarens regler och villkor som gäller och att man tycker dom gör fel och har fel spelar inte så stor roll dom väljer om dom anser att kunden har ett legitimt ärende eller inte..
Även om jag moraliskt sett håller med att tillverkare och firman som sålt den borde lösa problemet åt ts så är det nog nära omöjligt att tvinga till sig det tyvärr... laga eller köp en ny pump för egna pengar och gå vidare i livet är nog det som kommer bli lösningen i det här fallet, och välja en seriösare leverantör framöver
Ja fast villkoren måste ju formuleras i förväg, inte efter att olyckan är framme. Och ifall man inte specificerar några detaljer får man anta att det är standardförfarande som gäller.P polaris78 skrev:Det spelar ingen roll alls hur vi anser är rätt sätt att beräkna 5 är det är tillverkarens åsikter som avgör vad som är rätt eftersom det är en frivillig garanti som tillverkaren erbjuder ofta med olika former av villkor..
Dom flesta som köper en produkt med garanti har inte ens läst villkoren om dom ens bifogades vid köpet..M MartinP666 skrev:
Det sitter nån klisterlapp med 5 års "garanti" i butiken men resten av infon står i bästa fall i nån finstilt text nånstans som ingen läser..
Vi som haft lite med biltillverkares olika "garantier" att göra vet ju även att ibland förändras rutiner och tolkningar lite hur som helst utan att kunden har nåt att säga till om..
Folk har en övertro till vad garanti är och betyder och tror det löser alla problem men oftast är mängden villkor som man sen blir nekad med helt okända innan man råkar ut för trasiga grejer..
Ganska vanligt med krav på regelbunden service och redan där blev dom flesta utan , och inte heller ovanligt att det ska reggas på nån hemsida.. Fiitren ska rengöras en gång i månaden på innerdelen osv osv
I dom flesta fall har tillverkarn ryggen fri med en driva med friskrivningar som kunden såklart i dom flesta fall aldrig hört talas om , just för att ingen läser hela böcker som bifogas produkten om vilkor osv
Det är frivilligt att ge 5 års garanti men när tillverkaren väl gör det så blir det ett juridiskt bindande avtal mellan företaget och kunden som finns strikt reglerat i konsumentköplagen. Det finns där inga gråzoner på något sätt. Vad som står i konsumentköplagen är vad som gäller när en tillverkare ger en specifik garanti. Så vad jag skrev innan om från 21 maj 2021 och fem år framåt så är det t o m den 25 maj 2026 och absolut inget annat oavsett vad tillverkaren kan tänkas att hävda. Klockan 00.01 den 26 maj 2026 så gäller inte garantin längre. Sen har vi väl inte fått reda på om TS gjort vad tillverkaren möjligtvis satt som krav med en service efter typ 2 år? Har TS inte gjort denna service så gäller inte den förlängda garantin överhuvudtaget.P polaris78 skrev:Det spelar ingen roll alls hur vi anser är rätt sätt att beräkna 5 år... det är tillverkarens åsikter som avgör vad som är rätt eftersom det är en frivillig garanti som tillverkaren erbjuder ofta med olika former av villkor.. ofta har man ju inte ens fått dessa villkor vid köp utan bara nån kortversion i bästa fall...
Du kan skruva loss mangetspolen från ventilen. Sedan tar du en permanentspole upp och ner snabbt några gånger. När du hör att det klickar i ventilen fungerar den igen. Om du hör att det klickar direkt i ventilen när du sätter på permanentspolen är det inte ventilen som är kass, utan själva motorn.F Fredsod skrev:Enligt installatören har ventilen fastnat. Är det någon som har erfarenhet av att lyckas få lös den igen, eller är det tvärkört när den väl fastnat? Knacka? Värma? Det skulle vara suveränt om det gick att få den att fungera för kyla igen under sommaren, även om hela apparaten kommer bytas ut till slut.
Tänk bara på att inte sätta på spänning till värmepumpen när spolen ligger av från ventilen, då bränner du den
Här har du en spole:
https://www.fruugo.se/magnetventil-...Q_NcVb0H9I-_EBmX-5Drin0Se1YAWh8kaArauEALw_wcB
Redigerat:
Tack för inlägg. Då köper jag en pump av annan leverantör som hört talas om godwill och nöjda kunderF Fredsod skrev:Vi har hamnat i en tråkig sits med polarpumpen.se. Vår luft-luftvärmepump slutade kyla i vår och polarpumpen vägrar hantera det som garantiärende.
Historik:
2021-05-25: Värmepump installerad med 5 års garanti
2026-05-24: Vi använder värmepumpen för KYLA för första gången för året och upptäcker under natten att den inte kyler. På morgonen blinkar det en felkod på innerdelen.
2026-05-25: PÅ DAGEN 5 år efter installation. Vi kontaktar installatören (ett lokalt företag som anlitades av polarpumpen för installation) och påpekar problemet.
2026-05-28: Installatören kommer och felsöker och konstaterar trasig fyrvägsventil och rekommenderar byte av hela utedelen.
2026-05-28: Jag kontaktar polarpumpen och hävdar fel inom garantin.
2026-06-25: Polarpumpens svar dröjer nästan fyra veckor trots påtryckning via telefon och kontaktformulär på deras hemsida.
Vi har mailat lite fram och tillbaka nu under dagen men jag får enbart standardfraser till svar om att garantin redan utfallit och att de inte kan hjälpa oss vidare mer än att hänvisa till serviceställe för reparation (en dyr sådan enligt installatören).
Jag ser det som rent oseriöst agerande från deras sida att inte hantera detta inom garanti med tanke på att felet inträffat inom garantin. Med liten marginal men än dock inom. Jag inser att vi inte kommer kunna komma vidare med dem och går istället vidare via ARN.
Vad ville jag med detta inlägg? Skriva av mig lite. Låta er som läser detta veta hur polarpumpen agerar vid sådana här "gränsfall". Men framförallt undrar jag, bör detta rent juridiskt hanteras inom garantin?
Det är viktigt att ha med ett par saker innan man tar sitt beslutThomas Ekstöm skrev:
- Vi vet inte om TS har någon garanti som gäller.
Efter att det påpekades att det normalt finns krav på service för att garantin skall gälla har jag inte sett att TS har deltagit i tråden. - Garantin är från Samsung inte från Polarpumpen. Polarpumpens bedömning är att garantin inte gäller. TS har kontaktat Samsung. Vi vet inte vad Samsung svarade.
Jag skulle vara försiktig med att påstå att Polarpumpen gjort något fel i detta fall och jag ser därför ingen direkt anledning att inte handla av Polarpumpen bara för att Samsungs garanti inte gäller.
Jag har ingen annan koppling till Polarpumpen än att ha handlat av dem ett antal gånger
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden