5 373 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Oseriös vvs-installatör
Hej,
Jag köpte en ny frånluftspump och i samband med installationen informerade installatören att ventilationsrengöring skulle ingå. Han hade inte tid att utföra det direkt, men sa att han skulle återkomma.
Nu när jag har frågat om en tid igen, svarar han att det istället ska kosta extra, . med hänvisning till att han redan gjort vissa arbeten utan kostnad vid installationen , han justerade ventilationen, samt grovt rengjorde vid don
Det uppstod några problem i samband med arbetet, men jag anser inte att det var mitt ansvar.
Hur tycker ni att jag bör gå vidare i detta? Bör jag driva ärendet vidare eller släppa det?
Jag köpte en ny frånluftspump och i samband med installationen informerade installatören att ventilationsrengöring skulle ingå. Han hade inte tid att utföra det direkt, men sa att han skulle återkomma.
Nu när jag har frågat om en tid igen, svarar han att det istället ska kosta extra, . med hänvisning till att han redan gjort vissa arbeten utan kostnad vid installationen , han justerade ventilationen, samt grovt rengjorde vid don
Det uppstod några problem i samband med arbetet, men jag anser inte att det var mitt ansvar.
Hur tycker ni att jag bör gå vidare i detta? Bör jag driva ärendet vidare eller släppa det?
Problemet är att ventilationsrengöringen enligt överenskommelsen skulle utföras, men nu vill han inte göra det utan extra kostnad.
Jag har även påtalat ett visslande ljud som funnits sedan början, men han vill inte undersöka detta och menar att jag borde ha reklamerat tidigare, istället för att ta upp det nu efter några månader.
Jag har även påtalat ett visslande ljud som funnits sedan början, men han vill inte undersöka detta och menar att jag borde ha reklamerat tidigare, istället för att ta upp det nu efter några månader.
det blev översvämning när han tog bort gamla pump och det uppstod därefter en oenighet kring vem som skulle stå för kostnaderna för den nya parketten samt snickararbetet som krävdes för att åtgärda skadan, han valde att stå för kostnaderna i slutet. Men det återstår ventilationsrengöringen som enligt tidigare överenskommelse skulle utföras,R Rebeka skrev:Hej,
Hur mycket pengar rör det sig om om ventilationsrengöringen skulle utföras av ett annat företag? Och är det något som är nödvändigt att göra?
Är det muntlig information att rengöringen skulle.i gå eller finns det skriftliga? Är mycket svårare att bevisa saker som sagts mellan 2 personer än om företaget lämnat något skriftligt.
Hur som helst så skulle jag nog strunta i det om det handlar om småpengar. Kan ju uppstå större fel framöver som behöver reklameras, vilket kan bli svårare om företagaren ifråga redan är irriterade på er som kunder.
Är det muntlig information att rengöringen skulle.i gå eller finns det skriftliga? Är mycket svårare att bevisa saker som sagts mellan 2 personer än om företaget lämnat något skriftligt.
Hur som helst så skulle jag nog strunta i det om det handlar om småpengar. Kan ju uppstå större fel framöver som behöver reklameras, vilket kan bli svårare om företagaren ifråga redan är irriterade på er som kunder.
Ta en riktig sotare till det jobbet som även pysslar med ventilation.
Beställ då rengöring av frånluftskanalerna plus injustering av väggventiler. Då har du ett korrekt utfört arbete som håller i uppåt 10år innan det är dags att rengöra igen.
Såklart en extra kostnad men jag ser att pengar får vi nya varje månad.
Beställ då rengöring av frånluftskanalerna plus injustering av väggventiler. Då har du ett korrekt utfört arbete som håller i uppåt 10år innan det är dags att rengöra igen.
Såklart en extra kostnad men jag ser att pengar får vi nya varje månad.
Ventilationsrengöring kostar normalt omkring 3 500 kr och har inte utförts på cirka 15 år. Den fanns inte med i den ursprungliga offerten, men han bekräftade i ett mejl att den skulle ingå och att han ska göra det.Pjosk75 skrev:
Hur mycket pengar rör det sig om om ventilationsrengöringen skulle utföras av ett annat företag? Och är det något som är nödvändigt att göra?
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Som jag ser det så är läget att du har "bevis" på att det skulle ingå i arbetet som offererades (mailet). Men hantverkaren har utfört någon form av åtgärd som med lite elak tolkning skulle kunna påstås vara ventialtionsrengöring.
Hantverkaren vill nu inte slutföra, men verkar anse att han har slutfört arbetet.
Det som då återstår fär dig om du vill få rätt är att låta någon annan utföra rengöringen (men du måste varna den första hantverkaren, ngt i stil med: "om inte det avtalade arbetet utförs senast .... så kommer jag att ta in en annan firma på din bekostnad). Sedan får du kräva hantverkaren på ersättning för din kostnad, vägrar han betala så får du stämma honom. Beloppet gör att det blir ett "småmål", du riskerar rätt lite pengar på att försöka stämma. MEN du förlorar mycket tid, energi, och grubblande osv.
Med tanke på hur hantverkaren har argumenterat om att arbetet har utförts, så tror jag att risken är stor att du dessutom förlorar om du stämmer hantverkaren. Hantverkaren kommer dessutom att framföra femtioelva mer eller mindre sanna påståenden i stil med att du inte släppt in honom för att slutföra. Bevisbördan ligger på dig. Man skall dock komma ihåg att även för hantverkaren, farmförallt om det är en mindre firma, så är ju rättsprocessen lika tidskrävande och strulig som för dig.
Hantverkaren vill nu inte slutföra, men verkar anse att han har slutfört arbetet.
Det som då återstår fär dig om du vill få rätt är att låta någon annan utföra rengöringen (men du måste varna den första hantverkaren, ngt i stil med: "om inte det avtalade arbetet utförs senast .... så kommer jag att ta in en annan firma på din bekostnad). Sedan får du kräva hantverkaren på ersättning för din kostnad, vägrar han betala så får du stämma honom. Beloppet gör att det blir ett "småmål", du riskerar rätt lite pengar på att försöka stämma. MEN du förlorar mycket tid, energi, och grubblande osv.
Med tanke på hur hantverkaren har argumenterat om att arbetet har utförts, så tror jag att risken är stor att du dessutom förlorar om du stämmer hantverkaren. Hantverkaren kommer dessutom att framföra femtioelva mer eller mindre sanna påståenden i stil med att du inte släppt in honom för att slutföra. Bevisbördan ligger på dig. Man skall dock komma ihåg att även för hantverkaren, farmförallt om det är en mindre firma, så är ju rättsprocessen lika tidskrävande och strulig som för dig.
Redigerat:
så tänkte jag med, har inte ork.H hempularen skrev:SOm jag ser det så är läget att du har "bevis" på att det skulle ingå i arbetet som offererades (mailet). Men hantverkaren har utfört någon form av åtgärd som med lite elak tolkning skulle kunna påstås vara ventialtionsrengöring.
Det som då återstår fär dig om du vill få rätt är att låta någon annan utföra rengöringen (men du måste varna den första hantverkaren, ngt i stil med: "om inte dent avtalade arbetet utförs senast .... så kommer jag tat ta in en annan firma på din beskostnad). Sedan får du kräva hantverkaren på ersättning för din kostnad, vägrar han betala så får du stämma hinom. Beloppet gör att det blir ett "småmål", du riskerar rätt lite pengar på att försöka stämma. MEN du förlorar mycket tid, energi, ocg grubblande osv.
Med tanke på hur hantverlkaren har argumenterat om att arbetet har utförts, så tror jag att risken är stor att du dessutom förlorar om du stämmer hantverkaren. Hantverkaren kommer dessutom att framföra femtioelva mer ellr mindre samma påståenden i stil med att du inte släppt in honom för att slutföra. Bevisbördan ligger på dig. Man skall dock komma ihåg att även för hantverkaren, farmförallt om det är en mindre firma, så är ju rättsprocessen lika tidskrävande och strulig som för dig.
En hantverkare som tjafsar om vems ansvar det är ersätta en skada han själv orsakat vill man ju inte anlita igen.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Hur försökte han motivera att inte behöva stå för skadorna från installationen?
Det är helt normalt att det kan komma ut vatten när man lyfter en värmepump, och enligt honom bör man alltid räkna med visst extra arbete i samband med installationen. Han uppger också att det var transportörer som han anlitade för uppdraget, men att de inte ansåg att det var deras ansvar att det fanns kvar vatten i pumpen efter tömning. Samtidigt rörde det sig om en betydande mängd vatten.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Vasd hans underentreprenörer anser sig ha för ansvar är ju helt irrelevant för dig. Låter som en hantverkare man inte vill anlita.R Rebeka skrev:
Klicka här för att svara