Farstatjej90
Zevv Zevv skrev:
Funderar bara på en sak du skriver i inlägget. 2026-05-25: På dagen 5 år efter installationen. Är det inte 5 år plus 1 dag efter installationen ni kontaktar installatören. Är det därför Polarpumpen nekar, för det är mer än 5 år sedan? Eller menar du att det är inom 5 år?
Det har redan påståtts precis det i tråden men också påståtts att det inte spelar någon roll för det är när felet uppstår som spelar roll. Jag vet inte vad som stämmer..
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det har redan påståtts precis det i tråden men också påståtts att det inte spelar någon roll för det är när felet uppstår som spelar roll. Jag vet inte vad som stämmer..
Dock svårt att bevisa att felet inträffade dagen innan då installatören konstaterade felet just 5 år och 1 dag efter. Menar bara att om Polarpumpen inte vill vara serviceminded så är det troligt de kommer peka på just det.

Jag noterade att TS trodde det var exakt 5 år då det inte var det.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Farstatjej90
Zevv Zevv skrev:
Dock svårt att bevisa att felet inträffade dagen innan då installatören konstaterade felet just 5 år och 1 dag efter. Menar bara att om Polarpumpen inte vill vara serviceminded så är det troligt de kommer peka på just det.

Jag noterade att TS trodde det var exakt 5 år då det inte var det.
Jag vet, men det är redan noterat och påpekat i tråden innan ditt inlägg.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag vet, men det är redan noterat och påpekat i tråden innan ditt inlägg.
Ok, jobbigt för dig, jag har läst varje inlägg i tråden och ansåg inte det stå exakt det jag skrev. Du får väl låta bli att läsa det jag skriver.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag vet, men det är redan noterat och påpekat i tråden innan ditt inlägg.
Zevv Zevv skrev:
Ok, jobbigt för dig, jag har läst varje inlägg i tråden och ansåg inte det stå exakt det jag skrev. Du får väl låta bli att läsa det jag skriver.
Nu har jag lusläst tråden 2 ggr till eftersom @Farstatjej90 påpekade mitt onödiga inlägg. Kan inte se att det jag tagit upp fanns innan. Jag påpekade först att TS skrev att 2026-05-25 var exakt inom garantitiden 5 år. Nej den är 5 år och 1 dag. Visst TS svarar i inlägg #18 att Polarpumpen svarade att kontakten skedde först 28/5 och det var därför garantitiden inte gällde. Det kan TS förstås dra vidare kring och visa på rapport från installatören, men nästa steg lär ju bli att Polarpumpen påstår att felet upptäcktes när installatören upptäckte felet 25/6, dvs ändå utanför garantitiden. Sedan att felet upptäcktes av TS själv dagen innan (inom garantitiden), kan bli ett problem att bevisa. Det var det som var min poäng med inlägget. Jag har inte heller sett TS dementera eller bekräfta att hans första inlägg där TS skrev att 2026-05-25 var inom garantitiden. Så det känns lite osäkert vad TS själv anser.

Ber om ursäkt för 4 extra inlägg från mig kring denna orelevans. Jag ansåg det relevant att skriva om och ansåg det heller inte vara lyft på detta sätt i tråden innan.
 
Redigerat:
Denna gång ska jag skriva ett inlägg som inte hanterats i tråden innan😀

Jag får börja pudla vad jag själv trott hur man räknar tid för garanti. Jag har trott att man räknar tom dagen innan för att få jämna år, men det tycks vara samma dag som gäller året efter om man ska läsa hur "Lag (1930:173) om beräkning av lagstadgad tid" är beskriven:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...-om-berakning-av-lagstadgad-tid_sfs-1930-173/

Det står så här under paragraf 1:
"Då enligt lag eller särskild författning tid skall räknas efter vecka, månad eller år, varde den dag för slutdag ansedd som genom sitt namn i veckan eller sitt tal i månaden motsvarar den, från vilken tidräkningen börjas. Finnes ej motsvarande dag i slutmånaden, varde den månadens sista dag ansedd för slutdag."

Tolkar "sitt tal i månaden" som att det borde vara samma dag den månaden fast 5 år senare i detta fall. Är det rätt tolkat? Isåfall borde TS ha lagen på sin sida genom att visa upp att installatören hittade felet 2026-05-25.
 
Frågan i detta fallet är villkoren i tillverkarens/leverantörens/installatörens frivilliga 5års garanti. För att kunna bedöma denna sak måste vi se garantivillkoren först.

Hur tid räknas i svensk lag är intressant. Men om det är relevant i detta fall återstår att se.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Zevv Zevv skrev:
Nu har jag lusläst tråden 2 ggr till eftersom @Farstatjej90 påpekade mitt onödiga inlägg. Kan inte se att det jag tagit upp fanns innan. Jag påpekade först att TS skrev att 2026-05-25 var exakt inom garantitiden 5 år. Nej den är 5 år och 1 dag. Visst TS svarar i inlägg #18 att Polarpumpen svarade att kontakten skedde först 28/5 och det var därför garantitiden inte gällde. Det kan TS förstås dra vidare kring och visa på rapport från installatören, men nästa steg lär ju bli att Polarpumpen påstår att felet upptäcktes när installatören upptäckte felet 25/6, dvs ändå utanför garantitiden. Sedan att felet upptäcktes av TS själv dagen innan (inom garantitiden), kan bli ett problem att bevisa. Det var det som var min poäng med inlägget. Jag har inte heller sett TS dementera eller bekräfta att hans första inlägg där TS skrev att 2026-05-25 var inom garantitiden. Så det känns lite osäkert vad TS själv anser.

Ber om ursäkt för 4 extra inlägg från mig kring denna orelevans. Jag ansåg det relevant att skriva om och ansåg det heller inte vara lyft på detta sätt i tråden innan.
Jag tycker inlägg #2 och #3 redan avhandlat det du skriver.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker inlägg #2 och #3 redan avhandlat det du skriver.
Det tycker inte jag, min poäng var om Polarpumpen kommer slingra sig för felet inte kan bevisas inträffat inom garantitiden. Men nu har jag backat på den punkten om du läser mitt nästa inlägg (#36).
 
P
Problemet är väl skillnaden mellan den 3 åriga lagstadgade reklamationsrätten mot tillverkarens frivilliga 5 åriga "garanti" där dom sätter regler och vilkor..

Sen är väl en stor del av problemet att slitage inte brukar gå på garanti

Så kan tillverkaren hävda att felet beror på slitage ifrån användning så är det inte ett fel som omfattas av garanti i många lägen

Sen tycker jag också att en luftvämrepump borde hålla mer än deras egna garantitid och att dom stoltserar med 5 år får en att tro att den bör ha längre livslängd än det..

Sen kan man säkert argumentera länge om felet på fyrvägsventilen är beroende på slitage av användningen eller en mindre lyckad konstruktion och att det dessutom inte verkar helt ovanligt och är så dyrt att byta så det ofta knappt är lönt att laga utan byta hela istället får en ju att undra om branschen är riktigt nykter.. Antingen ska priserna ner på luftluftvärmepumparna om det är slit och släng kvalite som bara håller 5 år eller så ska det byggas maskiner som är ofta dyrare att tillverka men som går att laga med lönsamhet.. dyrt pris och dålig hållbarhet är ju en kass kombo för alla utom tillverkaren..
 
P polaris78 skrev:
Problemet är väl skillnaden mellan den 3 åriga lagstadgade reklamationsrätten mot tillverkarens frivilliga 5 åriga "garanti" där dom sätter regler och vilkor..
Tja, reklamationsrätten är överspelad. Den har ingen betydelse längre, så den kan vi glömma. Däremot:
F Fredsod skrev:
Men framförallt undrar jag, bör detta rent juridiskt hanteras inom garantin?
Det beror på vad som står i de exakta garantivillkoren för garantin du vill åberopa. Tydligen verkar Polarpumpen anse att felet inte omfattas av garantin. Polarpumpen borde rimligen känna till villkoren. Att gissa vad som gäller är meningslöst om man skall driva detta.

Utan att ha sett vad garantin du vill åberopa omfattar och de kompletta villkoren för att garantin skall gälla går det inte att svara på din fråga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O O skrev:
Tydligen verkar inte Polarpumpen anse att felet inte omfattas av garantin.
Dubbelnegation gör det otydligt vad du menar, men som jag förstår det:
Polarpumpen anser att felet inte omfattas av garantin (eftersom garantitiden gått ut?).
 
  • Gilla
Lasse_E
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Dubbelnegation
Just det. Tack för påpekandet. Korrigerat nu.
 
P
Ofta blandar folk ihop lagstadgad reklamationsrätt med frivillig garanti och vem som har bevisbördan att felet inte beror på normalt slitage utan på nåt tillverkningsfel och problemet är att folk gärna tror att all garanti på alla vis omfattar allt som kan tänkas leda till att produkten inte fungerar längre.. men problemet är ju ofta att tillverkaren har ibland krav på service av pumpen med nåt års intervall har man struntat i det kan det vara adjöss till 5 års garantin. ibland krävs registrering av produkten. ibland är det bara kompressorn som har 5 års garanti och går den väl sönder så betalar tillverkaren bara en ny kompressor men jobb och fyllning osv betalas av kunden och otaliga andra varianter..

Det är ofta inte en total garanti att produktens funktion kvarstår i 5 år helt utan villkor eller krav

ofta är vissa delar som utsätts för hårt slitage vid användning undantagna ifrån nån garanti lite som att på bilar är ofta många slitdelar helt omöjliga att få på garanti då det räknas som normalt slitage och att vissa saker bara har en viss livslängd och är förväntat att behövas byta..

Sen har vi problemet med att ts säger att den gick sönder sista dagen på garantin eller näst sista men man kontaktade inte för garanti förens efter garantitiden faktiskt gått ut helt..Där kan det ju bli lite ord mot ord och svårt att bevisa att den faktiskt gick sönder innan garantitiden gått ut

Jag tycker också tillverkaren borde ta sitt ansvar men förstår samtidigt om dom väljer att tolka reglerna ifrån sin sida av problemet.. dom fick inget garantianspråk förens efter garantin redan gått ut.. är det 5 år så är det 5 är och inte 5 år och några extra dagar.. för den argumentationen kan ju dras väldigt länge det är bara en timme , dag , vecka , månad kvartal förbi garantitiden så alla vill alltid att nån annan ska betala. och att alla regler ska tänjas lite till ens fördel

surt absolut men
 
  • Gilla
Hanbjälke
  • Laddar…
Hade liknande problem med Svensk villavärme i Göteborg. De hittade på alla möjliga ursäkter till att det något sätt var mitt fel, handhavarfel.
Tog dit en annan firma som konstaterade att det läckte vid kopplingen på insidan.
Trots detta vägrade de erkänna fel, och vägrade service för att jag inte hade original fjärrkontrollen när de kom på besök. Hotade med att ta ut bomavgift för besöket.
Slutade med att en annan firma fick komma och utföra garantiservice.

Handla inte av Svensk Villavärme heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.