F Fredsod skrev:
Vi har hamnat i en tråkig sits med polarpumpen.se. Vår luft-luftvärmepump slutade kyla i vår och polarpumpen vägrar hantera det som garantiärende.

Historik:
2021-05-25: Värmepump installerad med 5 års garanti
2026-05-24: Vi använder värmepumpen för KYLA för första gången för året och upptäcker under natten att den inte kyler. På morgonen blinkar det en felkod på innerdelen.
2026-05-25: PÅ DAGEN 5 år efter installation. Vi kontaktar installatören (ett lokalt företag som anlitades av polarpumpen för installation) och påpekar problemet.
2026-05-28: Installatören kommer och felsöker och konstaterar trasig fyrvägsventil och rekommenderar byte av hela utedelen.
2026-05-28: Jag kontaktar polarpumpen och hävdar fel inom garantin.
2026-06-25: Polarpumpens svar dröjer nästan fyra veckor trots påtryckning via telefon och kontaktformulär på deras hemsida.

Vi har mailat lite fram och tillbaka nu under dagen men jag får enbart standardfraser till svar om att garantin redan utfallit och att de inte kan hjälpa oss vidare mer än att hänvisa till serviceställe för reparation (en dyr sådan enligt installatören).
Jag ser det som rent oseriöst agerande från deras sida att inte hantera detta inom garanti med tanke på att felet inträffat inom garantin. Med liten marginal men än dock inom. Jag inser att vi inte kommer kunna komma vidare med dem och går istället vidare via ARN.

Vad ville jag med detta inlägg? Skriva av mig lite. Låta er som läser detta veta hur polarpumpen agerar vid sådana här "gränsfall". Men framförallt undrar jag, bör detta rent juridiskt hanteras inom garantin?
Intressant. Jag hade en riktigt lång historia med detta oseriösa företag. Bland det värsta jag varit med om. På den tiden hade IKEA ett samarbete med dem och däremot förmånligare pris. Jag hade kontakt med högsata ansvariga för samarbetet och till slut avslutades samarabetet och jag fick en ekonomiskt kompensation. Polarpumen är verkligen så urdåliga, man måste kolla rekommendationer där finns en hel del att läsa, så många som blivit lurade. Jag tycker du ska polisanmäla företaget.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Är den femåriga garantin en utfästelse från Polarpumpen eller från Samsung? Är det Samsung så är det ju dem man får kontakta, för i sådana fall slutar ju Polarpumpens ansvar efter tre år då reklamationsrätten gått ut.

I övrigt så är det självklart 25/5 som gäller, då hade det gått fem år, dvs samma dag på året som den köptes. Dock så borde man gå efter datumet den levererades och inte datumet då man lade beställningen, eller? Det är ju först då TS har möjlighet att börja använda produkten. En snabb googling stödjer åtminstone den tesen.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
F Fredsod skrev:
Ja, jag kommer kontakta tillverkaren direkt. Har redan varit i kontakt med dem i ett tidigare skede men de hänvisade till service ställe.
Polarpumpen har svarat på nytt att de ”tyvärr inte kan hjälpa mig”. Jaja, man lär så länge man lever. Ska definitivt hålla koll på svarta listan framöver.
Polarpumpen paralellimporterar sina pumpar… så med stor sannolikhet så har generalagenten inget intresse av att hjälpa till. (Ännu en anledning att undvika dessa skojare)

ELFjanten och Pöwer gör samma sak med vitvaror och tv apparater tex. Om man köpt något som inte är är det så är de väldigt snabba på att hänvisa att man skall reklamera till generalagenten.
 
M MCARL skrev:
Jag tycker du ska polisanmäla företaget.
Vilket brott har dom begått?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Garantin gäller 24/5 inte 25/5 som vissa i tråden tror. Men felet uppstod inom garantiperioden.
Jag fick samma/ liknande problem med en av mina pumpar men jag hade en annan firma som installerade. Tekniker kom efter någon dag och felsökte men sedan tog det en vecka in de kom tillbaka och bytte delar. Pumpen var då drygt 1 år och allt gick på garantin.
Jag hade även en längre garanti på 3 år men den krävde att jag själv reggade pumparna på en webbsida.
Är det samma krav för 5 års garantin och om så, har du reggat pumpen?
Polarpumpen var aldrig ett alternativ för mig på grund av den massiva kritik som finns. För mig är det obegripligt att någon väljer Polarpumpen.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
F Fredsod skrev:
Verkar tyvärr så. Mitt hopp står nog till att de följer ARNs rekommendation, om de nu går på min linje.
Frågan är om dom kommer att följa ARNs rekommendation. För det är ju bara en rekommendation.
Tycker att ARN känns lite onödigt nästan eftersom dom inte har någon sorts påtryckningsmedel. Tyvärr!
 
  • Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Produktgarantin i sig står tillverkaren för. Har du faktura och allt underlag från Polarpumpen i ordning så hade jag kontaktat tillverkaren direkt. Garantin kan ev. gälla från fakturadatum dessutom,
 
S Sune i Blekinge skrev:
Sätt den i värmeläge 30c och stäng av på fjärren låt någon hjälpa dej att sätta på maskinen med fjärrkontrollen när du står vid utomhusdelen hör du att det klickar till i utomhusdelen inom 1-5 minuter innan fläkt och kompressor startar så är inte 4-vägsventilen helt låst
Startar den inte alls när du har den i kylläge?
Som kyltekniker skulle jag gjort följande: Ställa mig vid utomhusdelen. Bryta strömmen helt en kort stund (1min), slå på den igen. Hör du "klickanden" från utomhusdelen? Maskinen borde göra en serie med självtester vid uppstart. Startar maskinen nu i kyla? Om inte ---》
Troligen är den då kvar i värmeläget, om ni tidigare använt den värmepump. Prova då, som Sune i Blekinge skriver, att byta driftläge (mode). Men då kanske först avfuktning, (driftläget avfuktning brukar kunna se ut droppar/droppe eller ordet DRY i fjärrkontrollens display). Startar maskinen nu? Om inte ---》
Plocka bort taket på utomhusdelen. Kommer du åt att se 4-vägsventilen? (Se bifogad bild på en 4-vägsventil).
Be någon växla till värme på inomhusdelen. Vänta så maskinen får starta. Be dem nu växla till kyla eller avfuktning. Håll ett finger på magnetventilen på 4-vägsventilen och lyssna. Känner eller hör du att den klickar till? Bra, då fungerar den. Om inte ---》
Se om du kan få tag på en testspole, det är en permanentmagnet. Lossa magnetventilen på 4-vägsventilen. Du kommer nog få "bryta" lite för att få på din testspole på röret som den satt på, men prova. Klickar det till när du för på testspolen? Gör det ett par gånger. Klickar det så vet du att den inte fastnat. Inget klick = sitter fast ---》
Försök att slå till på 4-vägsventilen, och då främst på sidan av den större "mässings-kroppen". Fungerar det nu när du för på testspolen? Om inte ---》4-vägsventilen är trasig på riktigt.
 
  • Screenshot_20260627_093339_Chrome.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
F Fredsod skrev:
Vi har hamnat i en tråkig sits med polarpumpen.se. Vår luft-luftvärmepump slutade kyla i vår och polarpumpen vägrar hantera det som garantiärende.

Historik:
2021-05-25: Värmepump installerad med 5 års garanti
2026-05-24: Vi använder värmepumpen för KYLA för första gången för året och upptäcker under natten att den inte kyler. På morgonen blinkar det en felkod på innerdelen.
2026-05-25: PÅ DAGEN 5 år efter installation. Vi kontaktar installatören (ett lokalt företag som anlitades av polarpumpen för installation) och påpekar problemet.
2026-05-28: Installatören kommer och felsöker och konstaterar trasig fyrvägsventil och rekommenderar byte av hela utedelen.
2026-05-28: Jag kontaktar polarpumpen och hävdar fel inom garantin.
2026-06-25: Polarpumpens svar dröjer nästan fyra veckor trots påtryckning via telefon och kontaktformulär på deras hemsida.

Vi har mailat lite fram och tillbaka nu under dagen men jag får enbart standardfraser till svar om att garantin redan utfallit och att de inte kan hjälpa oss vidare mer än att hänvisa till serviceställe för reparation (en dyr sådan enligt installatören).
Jag ser det som rent oseriöst agerande från deras sida att inte hantera detta inom garanti med tanke på att felet inträffat inom garantin. Med liten marginal men än dock inom. Jag inser att vi inte kommer kunna komma vidare med dem och går istället vidare via ARN.

Vad ville jag med detta inlägg? Skriva av mig lite. Låta er som läser detta veta hur polarpumpen agerar vid sådana här "gränsfall". Men framförallt undrar jag, bör detta rent juridiskt hanteras inom garantin?
Hej!
Vi köpte 2 pumpar från Polarpumpen för ett antal år också. Den ena som var en Samsung fick vi problem med ganska snart efter installationen, kontaktade kundtjänst. Fick kontakt efter ett antal försök, men dom var inte intresserade av försöka lösa vårt problem. Fick tjata länge, till slut gick dom med på att installatören fick komma och titta på den. Men dom lyckades inte lösa felet så vi kontaktade kundtjänst igen men då ville dom inte vara med längre utan hänvisar till tillverkaren, vi tog kontakt med Samsung som vi fick kontakt med på en gång. Tyvärr sa dom att när vi handlat med dessa som håller på med sidoinport så hjälper inte Samsung norden till med reklarationer utan det är säljade företagets ansvar. Så tänk på det när man köper billigt! Tråkigt men sant.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilket brott har dom begått?
Polisanmäla som oseriöst företag som blåser mängder med kunder ekonomiskt. Gå in på Trustpilot och läs recensioner så förstår du.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
F Fredsod skrev:
Vi har hamnat i en tråkig sits med polarpumpen.se. Vår luft-luftvärmepump slutade kyla i vår och polarpumpen vägrar hantera det som garantiärende.

Historik:
2021-05-25: Värmepump installerad med 5 års garanti
2026-05-24: Vi använder värmepumpen för KYLA för första gången för året och upptäcker under natten att den inte kyler. På morgonen blinkar det en felkod på innerdelen.
2026-05-25: PÅ DAGEN 5 år efter installation. Vi kontaktar installatören (ett lokalt företag som anlitades av polarpumpen för installation) och påpekar problemet.
2026-05-28: Installatören kommer och felsöker och konstaterar trasig fyrvägsventil och rekommenderar byte av hela utedelen.
2026-05-28: Jag kontaktar polarpumpen och hävdar fel inom garantin.
2026-06-25: Polarpumpens svar dröjer nästan fyra veckor trots påtryckning via telefon och kontaktformulär på deras hemsida.

Vi har mailat lite fram och tillbaka nu under dagen men jag får enbart standardfraser till svar om att garantin redan utfallit och att de inte kan hjälpa oss vidare mer än att hänvisa till serviceställe för reparation (en dyr sådan enligt installatören).
Jag ser det som rent oseriöst agerande från deras sida att inte hantera detta inom garanti med tanke på att felet inträffat inom garantin. Med liten marginal men än dock inom. Jag inser att vi inte kommer kunna komma vidare med dem och går istället vidare via ARN.

Vad ville jag med detta inlägg? Skriva av mig lite. Låta er som läser detta veta hur polarpumpen agerar vid sådana här "gränsfall". Men framförallt undrar jag, bör detta rent juridiskt hanteras inom garantin?
Jag funderar över hur viktigt detta specifika funktionsfel är för dig? Får intrycket att du först efter fem år bestämmer dig för att kontrollera om maskinen verkligen har alla sina funktioner. Hade du behövt kylfunktionen så hade varit rimligt att denna hade testats redan första eller andra året - nu verkar det istället ha blivit en principfråga; maskinen ska ha kylfunktion och då ska den fungera oavsett om jag behöver den eller ej. Mekanik kan behöva motioneras -hade du istället köpt ett brandspjäll och märkt att det inte stänger först efter fem år så hade säljaren sannolikt svarat varför har du inte motionerat spjället som anvisningarna anger? Avslutningsvis reagerar jag på ett felet borde ha visat sig direkt vid driftsättning - finns ett driftsättningsprotokoll från installatören som visar att alla funktioner testats?
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Fairlane
M MCARL skrev:
Polisanmäla som oseriöst företag som blåser mängder med kunder ekonomiskt. Gå in på Trustpilot och läs recensioner så förstår du.
Det är inte brottsligt att vara oseriös. Givetvis finns det många kunder som är eller känner sig lurade, men det lär också finnas många kunder som som är nöjda med den pump som de köpt till ett lågt pris.
 
J Jörmungand skrev:
Garantin gäller 24/5 inte 25/5 som vissa i tråden tror. Men felet uppstod inom garantiperioden.
Jag fick samma/ liknande problem med en av mina pumpar men jag hade en annan firma som installerade. Tekniker kom efter någon dag och felsökte men sedan tog det en vecka in de kom tillbaka och bytte delar. Pumpen var då drygt 1 år och allt gick på garantin.
Jag hade även en längre garanti på 3 år men den krävde att jag själv reggade pumparna på en webbsida.
Är det samma krav för 5 års garantin och om så, har du reggat pumpen?
Polarpumpen var aldrig ett alternativ för mig på grund av den massiva kritik som finns. För mig är det obegripligt att någon väljer Polarpumpen.
Är du 100% säker hur långt garantin sträcker sig?
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...-om-berakning-av-lagstadgad-tid_sfs-1930-173/

Jag är inte helt säker, men för att veta, kanske läsa deras garantivillkor?
 
F Fredsod skrev:
Vi har hamnat i en tråkig sits med polarpumpen.se. Vår luft-luftvärmepump slutade kyla i vår och polarpumpen vägrar hantera det som garantiärende.

Historik:
2021-05-25: Värmepump installerad med 5 års garanti
2026-05-24: Vi använder värmepumpen för KYLA för första gången för året och upptäcker under natten att den inte kyler. På morgonen blinkar det en felkod på innerdelen.
2026-05-25: PÅ DAGEN 5 år efter installation. Vi kontaktar installatören (ett lokalt företag som anlitades av polarpumpen för installation) och påpekar problemet.
2026-05-28: Installatören kommer och felsöker och konstaterar trasig fyrvägsventil och rekommenderar byte av hela utedelen.
2026-05-28: Jag kontaktar polarpumpen och hävdar fel inom garantin.
2026-06-25: Polarpumpens svar dröjer nästan fyra veckor trots påtryckning via telefon och kontaktformulär på deras hemsida.

Vi har mailat lite fram och tillbaka nu under dagen men jag får enbart standardfraser till svar om att garantin redan utfallit och att de inte kan hjälpa oss vidare mer än att hänvisa till serviceställe för reparation (en dyr sådan enligt installatören).
Jag ser det som rent oseriöst agerande från deras sida att inte hantera detta inom garanti med tanke på att felet inträffat inom garantin. Med liten marginal men än dock inom. Jag inser att vi inte kommer kunna komma vidare med dem och går istället vidare via ARN.

Vad ville jag med detta inlägg? Skriva av mig lite. Låta er som läser detta veta hur polarpumpen agerar vid sådana här "gränsfall". Men framförallt undrar jag, bör detta rent juridiskt hanteras inom garantin?
Hej, vad jag vet så är det ju faktiskt den dagen som du reklamerar ärendet som gäller inte när någon har utfört eventuell reparation eller åtgärd. Utan det som gäller enligt konsumentköplagen är att man inom tiden för garantin eller reklamationsrätten, reklamerar produkten. Vilket det verkar som att ni har gjort i tid. Sen att det är väldigt sista dagen spelar ingen roll så länge det är inom tidsramen.

Jag är ingen juridisk expert men jag vill påstå att ni ska få hjälp då denna reklamation och anmälan gjordes inom tidsaspekten.

Stort lycka till stå på er!!
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Med tanke på Polarpumpens svar på kritik i Trustpilot.com så tyder allt på att det är en AI (Mikaela) som svarar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.