208 läst ·
3 svar
208 läst
3 svar
ÄTA för dagvattenhantering
Jag är mitt i ett ganska stökigt tillbyggnadsprojekt för min villa. I projektet ingår att bygga en källartrappa och göra en källaringång. Projektet har redan gått 10 månader över tiden men nu när entreprenören ska börja med källartrappan så säger han att det saknas lösning för dagvattenhantering. Mycket riktigt så finns det ingen brunn inritad och inga anvisningar för stenkista eller liknande i vare sig a- eller k-ritningarna?
Min fråga: Är detta att betrakta som en ÄTA? Måste jag separat betala för brunn, grävning för avrinning och stenkista?
Min fråga: Är detta att betrakta som en ÄTA? Måste jag separat betala för brunn, grävning för avrinning och stenkista?
Produkter som diskuteras: "dagvattenhantering"
Regnvattenränna 2-pack Mr Flowout
Leder bort vatten från husgrunden
1 046 kr inkl moms
Läs mer
Administrator
· Skåne
· 8 663 inlägg
Det beror på vad ni har skrivit i kontraktet antar jag? Vad har ni avtalat om?
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Men bortsett från den juridiska frågan, så är det ju frågan om en väldigt liten yta som tar emot regnvatten, om det bara är vatten från trappan, så det krävs ju ingen speciellt seriös stenkista för att ta hand om det, borde räcka att gräva en liten fördjupning precis i utkanten av trappans schakt och fylla med lite extra makadamm där.
Det är ju lite skillnad om man skall ha en stenkista som tar hand om vatten från ex. 150 kvm tak, och kanske ytterligare 100 kvm stenlagd altan.
Men som sagt vad har du för form av avtal? Är det en totalentreprenad så skulle jag vilja hävda att dagvattenlösningen skall ingå.
Det är ju lite skillnad om man skall ha en stenkista som tar hand om vatten från ex. 150 kvm tak, och kanske ytterligare 100 kvm stenlagd altan.
Men som sagt vad har du för form av avtal? Är det en totalentreprenad så skulle jag vilja hävda att dagvattenlösningen skall ingå.
Tack @hempularen och @Marlen Eskilsson. Jag har ett entreprenadskontrakt ABS 18. Det står inget om huruvida dagvattenhantering ska ingå eller om det ligger utanför entreprenaden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden