H hempularen skrev:
Det kan ju bero lite på vilken tillverkare det är.
Ja.

När jag jobbade på en generalagent (i en helt annan branch) så hänvisade man ju alltid till återförsäljaren, men om ÅF skötte sej dåligt eller inte fanns längre så hjälpte man ju kunden ändå.

Mestadels för att man inte vill ha missnöjda kunder på grund av att en ÅF sköter sej dåligt.

Men det beror ju som sagt på hur mån man är om sitt varumärke.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Garantitiden gäller sannolikt från inköpsdatum (kvittodatum) och har därför mest troligtvis gått ut innan felet konstaterades.

Polarpumpen får med största sannolikhet ingen ersättning från tillverkaren och vill inte ersätta som goodwill för en fem år gammal produkt.
 
S start79 skrev:
Garantitiden gäller sannolikt från inköpsdatum (kvittodatum) och har därför mest troligtvis gått ut innan felet konstaterades.

Polarpumpen får med största sannolikhet ingen ersättning från tillverkaren och vill inte ersätta som goodwill för en fem år gammal produkt.
Nej det börjar räknas från leveransdatum
 
M MartinP666 skrev:
Nej det börjar räknas från leveransdatum
Varför tror du det? Jag har under många år varit eftermarknadsamsvarig på ett stort företag. Visserligen inom annan elektronikbransch men där har kvittodatumet alltid varit gällande från världens ledande tillverkare.

Hittade också detta på Samsungs hemsida:
"Om du som konsument köpt en produkt den 1 maj 2022 eller senare är garantitiden 25 månader från den ursprungliga inköpsdagen."

https://www.samsung.com/se/support/warranty/

Fem år på LVP. TS har inte nämnt inköpsdatum vad jag kan se men det är högst troligt så att garantin inte var gällande när felet uppdagades.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte brottsligt att vara oseriös. Givetvis finns det många kunder som är eller känner sig lurade, men det lär också finnas många kunder som som är nöjda med den pump som de köpt till ett lågt pris.
Är man brottsling om man bryter mot lagen?

Om ja, vad gäller då om man bryter mot konsumentköplagen?
 
Fast installationsdatum och inköpsdatum är väl normalt sett detsamma när man köper en installerad produkt ?

Verkar vara så på min LLVP jag köpte i vintras iaf, det enda datumet som finns är det, till och med fakturadatumet är detsamma.
 
S start79 skrev:
Varför tror du det? Jag har under många år varit eftermarknadsamsvarig på ett stort företag. Visserligen inom annan elektronikbransch men där har kvittodatumet alltid varit gällande från världens ledande tillverkare.

Hittade också detta på Samsungs hemsida:
"Om du som konsument köpt en produkt den 1 maj 2022 eller senare är garantitiden 25 månader från den ursprungliga inköpsdagen."

[länk]

Fem år på LVP. TS har inte nämnt inköpsdatum vad jag kan se men det är högst troligt så att garantin inte var gällande när felet uppdagades.
För att 1. Det vore helt orimligt att räkna från orderdatum, för då blir garantitiden kortare ju längre ÅF drar ut på leveranstiden. Och 2. Jag googlade och de svar jag fick bekräftade detta, både gällande garantitid och reklamationstid.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte brottsligt att vara oseriös. Givetvis finns det många kunder som är eller känner sig lurade, men det lär också finnas många kunder som som är nöjda med den pump som de köpt till ett lågt pris.
Ja det finns säkert nöjda kunder. Men tyvärr alldeles för många missnöjda. Skulle jag visa bilder på installationen skulle du skratta, det gjorde iallafall en auktoriserad elektriker…. Att ikea väljer att bryta samarbetet med polarpumpen säger en del…
 
M MCARL skrev:
Ja det finns säkert nöjda kunder. Men tyvärr alldeles för många missnöjda. Skulle jag visa bilder på installationen skulle du skratta, det gjorde iallafall en auktoriserad elektriker…. Att ikea väljer att bryta samarbetet med polarpumpen säger en del…
En annan intressant sak är att fd vd:n Martin Gerre går in och skriver goda recensioner som att han vore en handlande kund… pinsamt
 
Fairlane
L lbgu skrev:
Är man brottsling om man bryter mot lagen?

Om ja, vad gäller då om man bryter mot konsumentköplagen?
Polisen utreder inte brott mot konsumentköplagen, det är en civilrättslig tvist.
Bryter man ens mot konsumentköplagen? (jag vet inte)
Observera att det är skillnad på garanti och reklamationsrätt.

Några är missnöjda med garantier, några är missnöjda med leveranser etc. Vi hade en tråd nyligen där någon ansåg att Polarpumpen brutit ett löfte genom att inte leverera pumpen inom 2-5 dagar eftersom det på deras hemsida står "Levereras normalt inom 2-5 vardagar.".

Jag försvara inte Polarpumpen, har aldrig handlat något av dem och har ingen koppling till dem, men jag ifrågasätter om det är en polisfråga.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fairlane
M MCARL skrev:
Ja det finns säkert nöjda kunder. Men tyvärr alldeles för många missnöjda.
Kanske det, men det är svårt att veta utan att veta hur många nöjda kunder vs missnöjda de har och framförallt innebär det ju inte per automatik att det är ett polisärende.
M MCARL skrev:
Skulle jag visa bilder på installationen skulle du skratta, det gjorde iallafall en auktoriserad elektriker….
Skrattade elektrikern för att det var felaktigt utfört eller fult?
M MCARL skrev:
Att ikea väljer att bryta samarbetet med polarpumpen säger en del…
Ja, men inget om ifall det är ett polisärende eller inte.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske det, men det är svårt att veta utan att veta hur många nöjda kunder vs missnöjda de har och framförallt innebär det ju inte per automatik att det är ett polisärende.

Skrattade elektrikern för att det var felaktigt utfört eller fult?

Ja, men inget om ifall det är ett polisärende eller inte.
Felaktigt utfört….
 
Fairlane
M MCARL skrev:
Felaktigt utfört….
Då är det såklart illa.

Det är dock rätt komplicerat att dra någon slutsats om polisanmälan är rätt väg att gå eller inte. Om det är det så är det väl mot den som gjorde installationen, om denne saknade behörighet. Om personen hade behörighet och saknade kunskap så är det väl snarare Elsäkerhetsverket som anmälan bör gå till. Detta under förutsättning att det inte var korrekt, men inte som bäste elektriker hade gjort det. Det händer också att elektriker dömer ut en kollegas arbete (rätt eller fel). Efter att sprungit på de som har behörighet att koppla som säger att man inte får koppla i en diazed central längre eller att en jordfelsbrytare inte skyddar ojordade uttag så tror jag allt är möjligt.
 
[SH] [SH] skrev:
Fast det där är inte relevant. En femårig garanti är ett åtagande från ÅF/tillverkare och de kan sätta sin egna villkor för det. Det de beskriver där gäller reklamationer som hanteras inom ramen för KKL.
Man ska ta artics försäkring . Vi hade daikin i garaget vid felsökning konstaderades att kompressorn pajat. Jag betalde ny pump 33 lax för en Mitsubishis senaste mod på måndag å på fredag betalade Artic ut samma summa till oss utan några som helst avdrag det kallar jag för försäkrings skydd minus nån tusenlapp från våran hemförsäkring som stod för en liten summa. pumpen tror jag 6 el 7 år Men man måste själv ha pengarna så man kan köpa loss produkten innan försäkringen står för kostnaderna .. djävligt drygt om bergvärmepumpen pajar, de är ju inte gratis

Å nä handla inte på polarvärmepumpen. De tog ju på sig 2 månader att försöka laga en annan pump mitt i smäll kalla vintern.
 
BENNYSOU BENNYSOU skrev:
Man ska ta artics försäkring . Vi hade daikin i garaget vid felsökning konstaderades att kompressorn pajat. Jag betalde ny pump 33 lax för en Mitsubishis senaste mod på måndag å på fredag betalade Artic ut samma summa till oss utan några som helst avdrag
Anledningen att de är så generösa är att de tjänar så bra på försäkringen. Det är i princip aldrig ekonomiskt vettig att teckna försäkringar för produkter man köper. Försäkringsbolaget säljer dessa försäkringar med vetskapen att det är de som kommer att tjäna på det. Sen kan man ha 'tur' om man kallar det tur att något gåt sönder och då tjäna på den om man inte betalt försäkringspremie i så många år att man får mindre än man betalt. Men ska man räkna med tur så kan man lika gärna spela på hästar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.