Jag har en lägenhet som är byggd 1932, jag vet inte hur gammal fönstermekanismen är men att den är gammal är säkert. Jag vet inte namnet på denna typ av mekamism och skulle behöva hjälp och åsikter om vad som hänt. Jag skulle öppna fönstret idag och då ramlade en bit gängstång ner på golvet, gissningsvis har det varit en skruvskalle på den tidigare som kapats bort. När den är borta så går det inte att stänga fönstret ordentligt eftersom stången som löper vertikalt då kan snurra fritt. Jag har tyvärr inga fler likadana handtag att jämföra med men min fundering är om fönstret lagats tidigare med den här gängstången. Jag skruvade dit den hjälpligt med en tång och nu går det att stänga fönstret igen, men jag skulle vilja laga handtaget ordentligt. Är det någon som känner igen mekanismen och kan förklara hur det skall fungera? Gängstången ses sticka ut en bit på bilden nedanför själva handtaget.

• Fönsterhandtag med vertikal stång och synlig gängstång på gammalt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte en skruv med insex ? Kolla den andra (övre) skruven. Skruva ut och kolla gängan. Köp en ny skruv, gissningsvis gjord för en insexnyckel och med en spetsig ände för att gripa in i den vertikala stången. Kan ju också vara så att det finns en fördjupning eller hål i stången där skruven ska träffa.

Redigerat:
  • Gilla
Kingenkongen
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Är det inte en skruv med insex ? Kolla den andra (övre) skruven. Skruva ut och kolla gängan. Köp en ny skruv, gissningsvis gjord för en insexnyckel och med en spetsig ände för att gripa in i den vertikala stången. Kan ju också vara så att det finns en fördjupning eller hål i stången där skruven ska träffa.
Ahhh, du har ju rätt! Jag trodde det var något annat upptill, synen börjar bli kass på nära håll. 😅

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Konstruktionen kallas spanjolett. Jag har aldrig sett just ett sånt handtag, de brukar vara lite nättare, men konstruktionen med stänger kallas som sagt spanjolett.

• Gilla
Kingenkongen
  • Laddar…
K Karin Svensson5 skrev:
Konstruktionen kallas spanjolett. Jag har aldrig sett just ett sånt handtag, de brukar vara lite nättare, men konstruktionen med stänger kallas som sagt spanjolett.
Aha, samma namn som låsmekanismen på en balkongdörr alltså, det hade jag inte koll på. Tack!

Fotografen Fotografen skrev:
Du behöver en(två) stoppskruv-låsskruv, årsmodell -32 ger en entydan om tumgänga, liknande dessa: [länk]

Finns i millimeter också...hoppas gängan i handtaget är Ok!
Tusen tack! Jag hoppas också att gängan är okey, det känns som att någon har hittat på en egen lösning här vid något tillfälle, den biten gängad stång som satt där nu saknar både spets och spår att skruva med. Jag har inte noterat den förut men nu ramlade den som sagt ur när jag skulle öppna fönstret.

Klinkan ser ut som en Forsbergs Metallfabrik 5646 Vänster.
Jag är lite osäker men vill minnas att stängerna sitter fast i klinkan (handtaget) med en rörpinne (rörsprint).

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Klinkan ser ut som en Forsbergs Metallfabrik 5646 Vänster.
Jag är lite osäker men vill minnas att stängerna sitter fast i klinkan (handtaget) med en rörpinne (rörsprint).
Alltså du har helt rätt! Det ser ut att vara exakt det beslaget. Jag tyckte det såg ut som en liten insexskruv när jag kollade igår, men det är svårt att se p.g.a. att synen börjar bli sämre, och idag när jag testade med en insexnyckel så visade det sig att så inte är fallet. Det kan definitivt vara en rörsprint! Kan det helt enkelt vara så då att sprinten pajat vid något tillfälle och så har man tryckt i en kapad skruv i hålet i stället?

• Närbild av ett metallgångjärn med hål för en insexskruv eller rörsprint, där en kapad skruv kan ha satts i stället.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Köp en ny sprint som kapas i rätt längd det händer att fjädern mattas med tiden.
Mät så det blir rätt tjocklek.

• Gilla
Kingenkongen
  • Laddar…
K Kingenkongen skrev:
Alltså du har helt rätt! Det ser ut att vara exakt det beslaget. Jag tyckte det såg ut som en liten insexskruv när jag kollade igår, men det är svårt att se p.g.a. att synen börjar bli sämre, och idag när jag testade med en insexnyckel så visade det sig att så inte är fallet. Det kan definitivt vara en rörsprint! Kan det helt enkelt vara så då att sprinten pajat vid något tillfälle och så har man tryckt i en kapad skruv i hålet i stället?
Är det verkligen inte en insex (bilden ser nog ut som det ändå)? Det finns ju minst två olika system (mm och tum) som inte brukar passa om det är fel. Har du testat båda systemen?

Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Är det verkligen inte en insex (bilden ser nog ut som det ändå)? Det finns ju minst två olika system (mm och tum) som inte brukar passa om det är fel. Har du testat båda systemen?
Jag tycker mig se öppningen/springan i fjädern som en rörpinne.

• Gilla
Kingenkongen och 2 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Ser absolut så ut. Ett don och en hammare så åker den ut.

• Gilla
Kingenkongen
  • Laddar…
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Förvisso har jag inte provat, jag har bara tillgång till en uppsättning insexnycklar (och insexbits) men jag är rätt så säker på att det inte är insex. Jag håller med om att bilden är svårtolkad, och det är ännu svårare att se i verkligheten.

1 123abc skrev:
Jag tror också det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.