Hej alla! Håller på att ordna med platsbyggda garderober i sovrummet här hemma och kör på IKEA Pax 100cm stommar i botten, 3 st.
Ovanför stommen längst till vänster kommer ventilationen sedan så där blir det ingen förvaring, utan ytan ovanför byggs in med ventgaller som kommer på väggen.
Däremot ovanför den stommen i mitten och längst till höger så vill jag ha förvaring för sådant som man använder sällan.
Har ni tips på hur man gör det snyggast?
Tänker om man hade kunnat köpa en till paxstomme och snedsåga - tror ni det funkar?
Tanken är en täckskiva på 7 cm i ovankant då stommarna står på en ram som är byggda med 45x70 för enhetlig. På sidorna så blir det passbitar på runt 4-5 cm.
Kom gärna med tips! Önskar en trevlig påsk 🐣
Ovanför stommen längst till vänster kommer ventilationen sedan så där blir det ingen förvaring, utan ytan ovanför byggs in med ventgaller som kommer på väggen.
Däremot ovanför den stommen i mitten och längst till höger så vill jag ha förvaring för sådant som man använder sällan.
Tänker om man hade kunnat köpa en till paxstomme och snedsåga - tror ni det funkar?
Tanken är en täckskiva på 7 cm i ovankant då stommarna står på en ram som är byggda med 45x70 för enhetlig. På sidorna så blir det passbitar på runt 4-5 cm.
Nu har du ju redan köpt PAX, annars skulle jag rekommenderat PLATSA, som är till för utrymmen som ditt.JockeBergman skrev:
Hej alla! Håller på att ordna med platsbyggda garderober i sovrummet här hemma och kör på IKEA Pax 100cm stommar i botten, 3 st.
PAX är ju lite krångligt att kombinera med andra system med sin bredd 50/75/100 cm, när alla andra har 40/60/80 cm.
Givet det återstår bara att kö9a en stomme till och använda undre delen till det ena utrymmet och den övre halvan till det andra, samt kapa ned ett antal dörrar på samma sätt. Borde gå att få till snyggt med lite pill. Blir dock ganska dyrt.
Tack för input! Ja, hade vart enklast så men ville åt 100-bredden. Får pilla mig fram 😊 Tur man tycker det är kul!
Jag byggde in tre paxgarderober mot en snedvägg i sovrummet. Visst gick det, och snyggt blev det också, men så här i efterhand så skulle jag köpt skivor och byggt garderoben helt själv istället. Det blev lite väl mycket "passa in en rund kloss i ett fyrkantigt hål" och hade blivit både billigare och snabbare att bygga själv.
Står med samma problematik - garderober mot ett snedtak som möter väggen på 1,20 m från golvet. Vi hade gamla garderober där innan som vi sågade ner och passade in. Det gick ju bra. Nu renoverar vi väggar och tak och har rivit ut garderoberna som ska ersättas med nya fräscha. Jag tycker dörrarna är det svåraste. Hur skulle du gjort med dörrar om du skulle bygga från scratch?K KimPar skrev:Jag byggde in tre paxgarderober mot en snedvägg i sovrummet. Visst gick det, och snyggt blev det också, men så här i efterhand så skulle jag köpt skivor och byggt garderoben helt själv istället. Det blev lite väl mycket "passa in en rund kloss i ett fyrkantigt hål" och hade blivit både billigare och snabbare att bygga själv.
Klicka här för att svara