Varufrån fick du att det var uppenbart underhåll?

Visst kan vem som helst gå till LM och ombilda till förening eller gud förbjude tillsätta en syssloman.

Men då har man kommit långt bort från en delägarförvaltad anläggning, som vi diskuterade.
 
Claes Sörmland
P phälle skrev:
Att du inte tycker att du skall betala något har ingen betydelse, där är du bunden av anläggningsbeslutet. Om du inte tycker att upprustning krävs fastän det är uppenbart kan du naturligtvis krångla. Om övriga andelsägare tar ärendet vidare och tvingar fram ett beslut blir din position svår. Vid en prövning via LM kommer du i alla fall bli tvingad att betala din del plus din del av LM-kostnaderna.
Jag tror ni pratar om olika saker. (Om nu inte @-MH- inte har missat 7§ som jag citerade ovan.) Sannolikheten att någon ska orka ta frågan genom processen i 7 § är nog riktigt låg. Så den blir i många fall nästan teoretisk. Men det är klart, går det inte ens att köra på vägen så kanske man orkar med processen som 7 § ger utrymme för.
 
P
M -MH- skrev:
Varufrån fick du att det var uppenbart underhåll?

Visst kan vem som helst gå till LM och ombilda till förening eller gud förbjude tillsätta en syssloman.

Men då har man kommit långt bort från en delägarförvaltad anläggning, som vi diskuterade.
"Ja, jag är ju med i en väg där vi är exakt fem fastigheter. Och nu är det svårt att komma fram med personbilar till några av husen. En av delägarna vill inte betala någonting, för han har inget behov av att komma fram (just nu)."
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror ni pratar om olika saker. (Om nu inte @-MH- inte har missat 7§ som jag citerade ovan.) Sannolikheten att någon ska orka ta frågan genom processen i 7 § är nog riktigt låg. Så den blir i många fall nästan teoretisk. Men det är klart, går det inte ens att köra på vägen så kanske man orkar med processen som 7 § ger utrymme för.
Jag instämmer helt. Vad är alternativet om du inte kan ta dig till din fastighet? Om vägen fortfarande är farbar men man anser att det är för låg standard hamnar man i "bedömningsträsket".
 
Vögen F RÖ
P phälle skrev:
"Ja, jag är ju med i en väg där vi är exakt fem fastigheter. Och nu är det svårt att komma fram med personbilar till några av husen. En av delägarna vill inte betala någonting, för han har inget behov av att komma fram (just nu)."
Det där gäller vår väg, som inte är delägarförvaltad så där är förstås andelstalen relevanta.

Hade den inte varit det så hade andelstalen varit ointressanta, eftersom den femte personen tycker vägen är bra som det är.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror ni pratar om olika saker.
Kanske det, jag menar att andelstal saknar praktisk betydelse så länge delägarna ändå måste komma överens, och någon uttaxering inte kan ske i delägarförvaltad anläggning.

Sen finns det såklart esoteriska undantag såsom det du länkade till. Tvångsförvaltning är väl också möjlig, kan jag tänka mig
 
P
M -MH- skrev:
Vögen F RÖ


Det där gäller vår väg, som inte är delägarförvaltad så där är förstås andelstalen relevanta.

Hade den inte varit det så hade andelstalen varit ointressanta, eftersom den femte personen tycker vägen är bra som det är.
Nu hängde jag inte riktigt med? Som jag uppfattade frågan var att utan samfällighet fanns ingen möjlighet att få den krånglande delägaren att fullfölja sina förpliktelser?
 
P
M -MH- skrev:
Kanske det, jag menar att andelstal saknar praktisk betydelse så länge delägarna ändå måste komma överens, och någon uttaxering inte kan ske i delägarförvaltad anläggning.

Sen finns det såklart esoteriska undantag såsom det du länkade till. Tvångsförvaltning är väl också möjlig, kan jag tänka mig
Andelstalen finns angivna anläggningsbeslutet. Uttaxering skall ske enligt dessa. VSFF möjligheter att själva påverka andelstalen är starkt begränsade. Brukar röra sig om ändring av en fastighets användning och måste registreras hos LM. Övriga förändringar av andelstal kräver godkännande från LM.
 
Uttaxering är inte relevant för en delägarförvaltad anläggning. En förening kan uttaxera enligt utgiftsstat och beslut på stämma.
 
P
M -MH- skrev:
Uttaxering är inte relevant för en delägarförvaltad anläggning. En förening kan uttaxera enligt utgiftsstat och beslut på stämma.
Se #225. Den krånglige kommer att bli tvungen att betala.
 
N
P phälle skrev:
Att två fall som är snarlika ger olika utfall beroende på skillnader i FLMs bedömning är ett bekymmer även i juridisk mening. Speciellt gäller det om det är en och samma FLM som gör de olika bedömningarna.

Du undviker frågan "Att en fritidsboende skulle tilldelas ett andelstal motsvarande en permanentboende för att fastigheten i framtiden skulle kunna användas som permanentboende finns det inget stöd för i AL"

Jag läser gärna rättsfall 13:12. Vad är måls-nummer och vilken Hovrätt gäller det?

Jag har erfarenhet av 8 vägförrättningar och en omarrondering. Hur många omprövningar och andra LM ärenden jag berörts av vet jag faktiskt inte, jag har inte räknat. För nuvarande är jag involverad i 4 olika vägförrättningsärenden. Jag är ordförande i en Byförening. Vår by sammanarbetar med andra byar i vårt närområde, båden innanför och utanför kommungränsen. Jag blir drabbad av de fel och brister som trots allt finns i LMs handläggning. Det är jag och övriga styrelsemedlemmar som får medla efter att ilskan nått kokpunkten. Vi får förklara att "slå ihjäl FLM är en dålig idé". Att "idioterna i Sjöns Gården som har startat hela den här soppan" Inte kan hängas upp i majstången. Vi får även förklara att "vi kan inte be LM fara åt helvete" utan att de har laglig rätt att genomföra en förrättning och låta dig betala för det. Jag har inget myndighetsförakt och jag tror att jag har god förståelse tör varför LM agerar på det sätt de gör. Jag konstaterar bara att de ofta uppstår komplikationer efter förrättningen.

Att du har högt förtroende för myndigheter, i synnerhet LM, framgår tydligt. Efter att ha läst dina inlägg, bedömt din kunskap gällande förrätningsjuridik, bedömt din kunskap gällande det dagliga livet med GA och ditt behov att försvara varje antydan till kritik mot LM, gör jag bedömningen att bakom din profil döljer sig en person med mycket nära anknytning till LM? Kanske till och med FLM?

Under dold identitet får du här på forumet chansen att agera ut din frustration? All det du inte kan göra i ditt tjänsteutövande. Sätta FolieHattar på folk du ogillar? Berätta för folk att de är rättshaverister? Försvara dig och dina kollegor mot alla de orättvisa påhopp och anklagelser ni ständigt utsätts för?
Det är absolut ett bekymmer att olika beslut kan fattas två likande fall och precis som du säger i synnerhet när det är samma FLM, det håller jag ju med om. Bekymmersamt men inte felaktigt i lagens mening fortfarande. Hade det vart så enkelt att bara följa någon sorts mall vid beslut så hade ju allt kunnat automatiserats och få exakt likadana beslut varje gång. Tyvärr är ju lagen uppbyggd lite mer luddigt och det används ju som bekant ofta ord som skäligt och om saker och ting är lämpliga. Svårt att automatisera beslut där någon sorts avvägning måste göras och konsekvensen av att lagstiftningen är uppbyggd på detta sätt är ju att varje FLM kan bedöma olika i vad som är skäligt. Finns ju såklart praxis mm. som ska att följa men varje situation är ju olika och det är nog omöjligt att få två exakt likadana fall med exakt samma förutsättningar.

Jag undvek inte påståendet "Att en fritidsboende skulle tilldelas ett andelstal motsvarande en permanentboende för att fastigheten i framtiden skulle kunna användas som permanentboende finns det inget stöd för i AL"

Jag sa ju att det finns rättsfall på det? Läs handboken s.115. Det är ju fastighetens nytta av anläggningen som det sätts ett andelstal på och går fastigheten att använda till både fritidsboende och helårsbostad ser jag inte det orimliga i att ha samma andelstal i vissa fall. Om fritidsfastigheten dessutom har ett intensivt nyttjande året runt är det väl absolut skäligt. Men är det en gammal stuga utan nödvändiga faciliteter som inte går att använda mer än några månader på sommaren så är det kanske inte skäligt. I praktiken finns det alltså olika sorters fritidsboende som bör hanteras olika.

Självklart kan det uppstå komplikationer efter en förrättning, det har jag inte sagt något om?

Du får som sagt göra vilken bedömning av mig du vill. Intressant att jag skulle vara FLM bara för jag tydligen har mer kunskaper än dig inom fastighetsrätt. Som om det bara är du och FLM som skulle kunna ha kunskaper inom ämnet...tacka för informationen istället och ta till dig den istället.

Kul gissningslek du hittat på. Vill du att jag svara på de sista frågorna/ påståendena?
Jag får ofta agera ut min frustration i min tjänsteutövning så de behöver jag inte göra här.
Sätta foliehattar på folk som tror att svenska myndigheter arbetar systematiskt med felaktiga beslut för att ställa till problem för folk gör jag om det behövs ja. Berätta för folk att de är rättshaverister gör jag också gärna om det finns fog för det. Kan vara bra att bli upplyst av det så man kan tänka igenom hur man uppfattas av andra. Jag och mina kollegor har inte utsatts för några orättvisa påhopp och anklagelser vad jag vet.

Jag gissar på att du är en grinig gubbe som har vart med om att LM någon gång gjort fel och nu granskar allt som gör. Du försöker nu bli expert inom vägförrättningar för att kunna läxa upp FLM nästa gång det blir dags men feltolkar alla paragrafer och vägrar godta LMs svar när dom rättar dig. Du är nog även utnämnd av alla föreningar mm du sitter i att föra dialogen med LM eftersom du lyckats övertala dom att du minsann kan ett och annat om vägförrättningar.

Kändes det som en givande gissningslek?
 
P
Jag är ordförande i en byförening. Styrelse väljs varje år på bystämma: Det fungerar på samma sätt som i en VSFF. Det är en demokratisk process. En valberedning utser förslag till styrelse. Om man är rättshaverist, sur gubbe, bär foliehatt, är inkompetent eller är allmänt oduglig blir man inte nominerad.

N Nils ST skrev:
men feltolkar alla paragrafer och vägrar godta LMs svar när dom rättar dig.
Skall vi tolka detta som att du är FLM till yrket?
.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
N
P phälle skrev:
Jag är ordförande i en byförening. Styrelse väljs varje år på bystämma: Det fungerar på samma sätt som i en VSFF. Det är en demokratisk process. En valberedning utser förslag till styrelse. Om man är rättshaverist, sur gubbe, bär foliehatt, är inkompetent eller är allmänt oduglig blir man inte nominerad.



Skall vi tolka detta som att du är FLM till yrket?
.
Nu brukar det ju inte vara en jätte anstormning för dom där platserna i styrelsen men det kanske är så i ditt fall, vad vet jag.

Du får öva på dina tolkningar. Men jag antar att jag gissade rätt där då och det faktiskt är så du hanterar LM. Kändes ju rätt så troligt.

Nu när du släppt alla sakfrågor kanske vi kan avsluta detta...jag har fått nog av dig i alla fall.
 
P
Jag hoppar över personangreppen och tolkningarna över hur man nominerar och väljer bystyrelse i Siljansbyggden.

"assumption is the mother of all Fu.. Ups"

Det är frivilligt att deltaga på forumet. Möjligtvis kan man ha synpunkter på om det är lämpligt för en statstjänsteman att deltaga på det sätt du gör, speciellt om man gör det under dold identitet. Vad är din koppling till LM?
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
N
P phälle skrev:
Jag hoppar över personangreppen och tolkningarna över hur man nominerar och väljer bystyrelse i Siljansbyggden.

"assumption is the mother of all Fu.. Ups"

Det är frivilligt att deltaga på forumet. Möjligtvis kan man ha synpunkter på om det är lämpligt för en statstjänsteman att deltaga på det sätt du gör, speciellt om man gör det under dold identitet. Vad är din koppling till LM?
Men snälla, det är ju enligt dej jag är en statstjänsteman och har koppling till LM. Jag har ingen koppling dit mer än att jag i mitt yrke är inblandad i många olika sorters förrättningar om du nu tvunget vill veta. Men jag varken behöver eller vill ge dig någon detaljerad information om mitt liv. Så snälla lägg ner den där gissningsleken innan du blir någon obehaglig stalker.

Att min profil är dold hade jag ingen aning om och vet inte hur den blivit det eller hur jag ändrar och vet inte skillnaden på en dold och öppen profil i detta forum. Har dessutom inget intresse av att ändra då det jag säger är samma oavsett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.