13 727 läst ·
134 svar
14k läst
134 svar
Nyttan med pantbrev?
Dåligt exempel Ingen byter väl ett bolån på 500000 mot ett seniorlån för 600000 för att få 1000ö0 i pocket. ??TheImprovisor skrev:
Är det sådana exempel du tänker på så håller jag med dig om att seniorlån inte är bra.
Hela tiden har min argumentation utgått från att du har ett obelånat hus…
Nej, har inget direkt med seniorlån å göra. Mer en avklarning av vad du tidigare skrev.TheImprovisor skrev:
Men, som skrevs tidigare, hade du varit i en mycket bättre sits om du INTE amorterat utan istället köpt aktieindexfonder…
Amortering är inget annat än ett sparande, å ett ganska dåligt sånt också
Det har ingen påstått, då är det bara ett flyttande av sparade pengar.P Pin skrev:
Om du tar 1000kr av din månadslön å amorterar, sätter in på sparkonto eller köper aktieindexfond är däremot alla 3 alternativen ett sparande
Ja du kan använda eller spara. Elräkningen och mat är ju inte alternativ till att amortera. Speciellt inte elräkningen som är starkt kopplad till bostaden. Däremot ”glass” är alternativ till sparande.Z Zodde skrev:
Jo, kvar på huset ca 140. Värderat nyligen till 1.65TRJBerg skrev:
Huspriserna är låga här på landet.
Och kör med vedpatroner i stället för direktel.
Kollade med nya banken... Jo då, det finns ett skapligt utrymme för amorteringsfritt lån till vanlig bankränta som betalas som vanligt allteftersom. Huset lågt belånat.
(Inga onödigt höga räntor.)
Tanken är nu att köpa en husbil att roa mig med de sista åren.
Sålt snöskotern och troligen b(lir det samma med segelbåten som j(ag haft i 19 säsonger på främst Vänern.
Har aldrig lagt några större pengar på bilar.
Däremot hört mig för om vinterved liksom alla andra år.
Att värma med direktel är onödigt dyrt och inte alls mysigt.
(Inga onödigt höga räntor.)
Tanken är nu att köpa en husbil att roa mig med de sista åren.
Sålt snöskotern och troligen b(lir det samma med segelbåten som j(ag haft i 19 säsonger på främst Vänern.
Har aldrig lagt några större pengar på bilar.
Däremot hört mig för om vinterved liksom alla andra år.
Att värma med direktel är onödigt dyrt och inte alls mysigt.
Redigerat:
Klicka här för att svara