13 731 läst ·
134 svar
14k läst
134 svar
Nyttan med pantbrev?
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Först och främst för att de är förbaskat dyra.Z Zodde skrev:Det håller jag iofs med om men lånet ger mening till dom som INTE har gjort det du skriver.
Många har sitt sparande just i bostaden och om man inte vill sälja/flytta så är seniorlån ett alternativ
Det e ju inte specifikt för seniorlån utan gäller ju alla lån
Finns en parallell tråd om ett hus som hade bolån som översteg försäljningssumman å där banken stoppade affären.
Varför skulle ett seniorlån som når det tas upp e inom de första 30% av bostadens värde vara sämre än en som tar ett annuitetslån på 85% av bostadens värde?
Har du inga avsikter att låta någon ärva eller inte har några arvingar, och är du bekväm med risken att behöva leva dina sista år utan tillgångar så är det upp till dig.
Jag föredrar att
a) Ha en liten reserv den dagen jag måste sälja och flytta.
b) Kunna lämna lite till arvingar om jag får förmånen att bo kvar i mitt hus tills dom bär mig ut med fötterna först.
Därför har jag amorterat ner mitt huslån och bor nu snuskigt billigt, samt vet att pengarna vid en husförsäljning är antingen mina eller huset mina arvingars att förvalta efter eget gottfinnande.
Varför skulle du inte ha tillgångar sista åren?TheImprovisor skrev:
Ett ex.
Kalle e 70 år å har ett hus värt 6miljoner obelånat.
Han tar seniorlån på 2 miljoner.
Gör allt han inte hade haft råd med på hans lilla pension
Han tänker sälja när han är 90
Då är seniorlånet 6milj, värdet på huset har mycket lågt räknat stigit med 66% å är värt 10millar… (om han gjort affären 20år innan hade han fått 21miljoner då snittpriserna stigit med 250% sista 20 åren)
Han får alltså ut 4 millar netto… plus de 2 han lånade 20år tidigare… är 6millar, samma som värdet vid start.
OBS, ingen glädjekalkyl utan förutsätter att prisökningstakten bara är 1/4 av vad den historiskt var…
Eftersom Kalle absolut vill bo kvar är försäljning idag inget alt.
Utan det som kvarstår är att hanka sig fram med sin lilla pension.
Pensionens storlek gör att han inte kan få nån annan typ av lån
Jag förstår att många är lockade av seniorlån. Annars hade det ju inte funnits en marknad för dom.
Här i Norge är de definitivt på frammarsch.
All värdeökning utöver inflationen är en glädjekalkyl, historisk uppgång är ingen garant för framtida. Sedan kan ju fastigheten vara i avfolkningsbygd. Räkna istället på Elsa utanför Virserum med obelånad oisolerad fastighet med stort renoveringsbehov värt 600k idag, 500k om 10 år.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
För att det du får ut vid försäljning av ditt hus/lägenhet inte täcker mycket mer än reavinstskatten och återbetalningen av lånet?Z Zodde skrev:
Jag har pratat med mer än en äldre person som sitter ensamma i stora hus, byggda på 60 och 70-talen och frågat varför de inte säljer och flyttar till något mindre, mer lättskött.
Svaret: De bor billigt i hus som är amorterade och de har helt enkelt inte råd att flytta till en lägenhet. Lägg då på det att de skulle haft ett seniorlån att betala vid en försäljning och fundera på om det skulle förbättrat deras situation.
Tilläggas skall att jag bor i ett område där hyreslägenheter är lika lätt att få som att flyga till mars, typ, och ett hål i väggen kostar runt 8 000:-/ månad och där insatslägenheterna är svindyra.
Vi har olika syn på ekonomi. Jag lever hellre på egna pengar än på kredit.
Redigerat:
Nästa bra fråga om pesionärslånet, det är ingen amortering men ränta. Räntan betalas inte, utan läggs på lånet. Normalt är att 30 % av räntan är avdragsgill. Blir det inget avdrag då när räntan inte betalas till banken.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Ränteavdrag får du göra först när lånet och den upplupna räntan betalas. Alltså inte under tiden du har lånet. Då betalar du ju ingen ränta. Betänk också att om du har befintliga bolån när du tecknar ett seniorlån så skall det befintliga bolånet lösas med de pengar du får från seniorlånet och räknas av innan du får pengarna från seniorlånet, så om du har ett befintligt bolån så går du miste om det ränteavdraget när du tecknar ett seniorlån.J jonaserik skrev:
Redigerat:
I mitt exempel med högst moderat (1/4 av historisk) prisuppgång får du hyfsat mycket över. Men själva poängen är egentligen, hur mycket behöver du ta med dig i graven(eller på hemmet)TheImprovisor skrev:
Så du sparade ihop pengar så du först kunde köpa ditt hus kontant, utan lån?TheImprovisor skrev:
Inte alla kan det, skulle dessa inte kunna ha egen bostad för då lever de på kredit…?
Finns inga garantier. Därför satte jag nyktra 1/4 av tidigare uppgång.B bhus2021 skrev:
Sen passar inte seniorlån alla så vad du vill visa med Elsa förstår jag öht inte.
Men ni som inte gillar seniorlån
Vilket råd ger NI till han med obelånat hus som bara har garanti pension, inte får vanligt annuitetslån å som absolut inte vill sälja..?
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Detta exempel är väl ganska hypotetiskt?Z Zodde skrev:
Bor du i ett obelånat hus är sannolikheten stor att du haft ett jobb med lön som kunnat betala ett bolån, vilket i sin tur gör sannolikheten för att endast ha garantipension väldigt liten.
Det är väl ointressant hur jag kunnat betala mitt lån. Poängen är att jag gjorde det i stället för att sätta sprätt på pengarna och för att bo billigt och slippa ta ytterligare lån.
Finns hyfsat många som bor kvar i föräldrahemmen de ärvt. Känner själv ivartfall 10 familjer…TheImprovisor skrev:
Å spelar det nån roll om seniorlån passar för 10000, 50000 eller 250000..?
Så du har haft lån..? Du sa nyss att du inte ville leva på kredit..?TheImprovisor skrev:
Du får hela avdraget i en klump mot reavinsten så du går inte miste om någotTheImprovisor skrev:
Upprepar;
Men ni som inte gillar seniorlån
Vilket råd ger NI till han med obelånat hus som bara har garanti pension, inte får vanligt annuitetslån å som absolut inte vill sälja..?
Hela avdraget får du när lånet löses och då,kan det kvittas mot reavinsten vid försäljningenJ jonaserik skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Du kan inte få ränteavdrag om du inte har räntor du betalar, och eftersom ditt ursprungliga bolån betalas innan du får seniorlånet utbetalt så betalar du inga räntor. Har du ett bolån på säg 500 000 och kan få ett seniorlån på 600 000 så är summan du får ut av seniorlånet 100 000. Eftersom du inte betalar löpande ränta på seniorlånet kan du heller inte göra ränteavdrag. Det görs den dagen du säljer huset och återbetalar seniorlånet inklusive upplupen ränta. Så nej, du går inte miste om ränteavdrag, men du kan inte göra dom förrän seniorlånet är betalt.Z Zodde skrev:
Och för att svara på din fråga om råd till mannen i det obelånade huset och som bara har garantipension: Det är helt upp till honom hur han vill göra. Jag skulle råda till att räkna och fundera innan beslut.