Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Visst håller med om att det är dåliga villkor men hur mycket hade du själv varit villig att låna ut till någon med den typen av risk?
Dock hur banker agerar vid bostadslån är så otroligt inkompetent att det borde vara kriminellt.

Praktexempel är då jag ville köpa en lägenhet i Umeå för massa år sen (Kring 2010)
Hade ett hus som var till salu utanför Umeå.
Extremt bra lön med jobb på distans
Lägenheten värderad till 360tusen och lägsta priset på hemnet i området på den tiden 320tusen.
Var dödsbo som ville sälja omgående till 180tusen.
Bankerna i Umeå sa nej. Du har inte råd med 180 till i lån då du har huset var motiveringen.
Blev lack och kollade med två banker i Sthlm hur mycket jag kunde ta lånelöfte på.
Ena banken 1.65M och andra 1.8M och om jag fick huset sålt skulle jag lätt hamna över 2M var svaret.
Sagt och gjort , tog lånelöte och letade lägenhet i Sthlm och flyttade.

Så från att "nä du har inte råd med 180tusen till i lån" till "visst här har du lån på 1.8M utan problem"
Så hur gör bankerna riskbedömningen om de inte drar den ur röven?

Och ja ... det var inga problem att betala på huset och lägenheten jag köpte i Sthlm så mao bankerna i Umeå var inkompetenta svamprökare och drog en ursäkt ur röven!

• Gilla
  • Haha
Swedejohn och 5 till
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Om du tar seniorlån på husets värde och sedan inte klarar att bo kvar i ditt hus och tvingas sälja äter lånet + den upplupna räntan upp försäljninsvinsten. Du har heller inte kvar pengarna du lånade utan får leva på din, kanske låga, pension. Har du tidigare lån på huset så betalas dom innan du får seniorlånet. Det innebär att du sitter med ett amorteringsfritt lån med hög ränta tills du säljer huset.
Här i Norge kan man bara ta seniorlån upp till 30% av värdet.
Om man kan ta seniorlån på hela husets värde (låter osannolikt) så ger jag mig.
Antar att Sverige har en liknande gräns som Norge.

Edit; ser att en 60åring i Sverige inte ens får låna 30% mens en 90åring får drygt 50%.

Så att ta ett seniorlån ”på husets värde” får du förklara noggrannare…

Redigerat:
TheImprovisor
Från 60+banken

"I ett representativt låneexempel på 750 000 kr med rörlig nominell ränta på 5,95 % och månatlig kapitalisering, är den effektiva räntan 6,11 %, beräknat på 15 års lånetid, inklusive uppläggningsavgift (1 850 kr), administrativ värderingsavgift (1 995 kr) och aviavgift (95 kr/år via autogiro). Total skuld efter 15 år är då 1 826 885 kr (per 2025-11-12)"

• Gilla
Mrs November
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Då låneinstitutet anser att du i lån tagit ut det huset är värt ska lånet lösas oavsett hur länge du kan ha kvar att leva.
Så kanske villkoren var för 10+ år sen men inte idag. Motbevisa gårna med länk om du menar jag har fel

M
Z Zodde skrev:
Så kanske villkoren var för 10+ år sen men inte idag. Motbevisa gårna med länk om du menar jag har fel
  • Åldersbaserat: En 60-åring kan i regel låna upp till ca 25 % av bostadens värde, medan 85+ år kan nå upp till 50–55 %.
  • Belånat värde: Det är marknadsvärdet på din villa eller bostadsrätt som avgör, och ofta krävs en lägsta värdering på 500 000 – 900 000 kr.
  • Ränta och skuld: Räntan betalas inte löpande utan läggs till skulden, vilket gör att skulden ökar över tid.
  • Återbetalning: Lånet löses när du säljer, flyttar eller går bort.

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
TheImprovisor
Z Zodde skrev:
Här i Norge kan man bara ta seniorlån upp till 30% av värdet.
Om man kan ta seniorlån på hela husets värde (låter osannolikt) så ger jag mig.
Antar att Sverige har en liknande gräns som Norge.

Edit; ser att en 60åring i Sverige inte ens får låna 30% mens en 90åring får drygt 5%.

Så att ta ett seniorlån ”på husets värde” får du förklara noggrannare…
Ja, det var otydligt av mig. Det maximala lånebeloppet du får ut är beroende av husets värde och de eventuella befintliga lån du har.

När du säljer huset skall lånet betalas till fullo inklusive upplupen ränta. Du skall ju även betala eventuell vinstskatt. Detta sammantaget gör att det kanske inte blir så mycket pengar över vid försäljningen. Lade in ett räkneexempel från 60+banken ovan.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
  • Åldersbaserat: En 60-åring kan i regel låna upp till ca 25 % av bostadens värde, medan 85+ år kan nå upp till 50–55 %.
  • Belånat värde: Det är marknadsvärdet på din villa eller bostadsrätt som avgör, och ofta krävs en lägsta värdering på 500 000 – 900 000 kr.
  • Ränta och skuld: Räntan betalas inte löpande utan läggs till skulden, vilket gör att skulden ökar över tid.
  • Återbetalning: Lånet löses när du säljer, flyttar eller går bort.
Låter som OK villkor.

TheImprovisor TheImprovisor skrev:
När du säljer huset skall lånet betalas till fullo inklusive upplupen ränta. Du skall ju även betala eventuell vinstskatt. Detta sammantaget gör att det kanske inte blir så mycket pengar över vid försäljningen.
Nej, men om du säljer vid 95år ålder för du ska in på hemmet, vilken nytta har du av pengarna då?

Istället har lånet sannolikt givit dig bättre levnadsvillkor alle de år du fortfarande bodde i huset.
Typ Ny båt, ny bil, jordenrunt kryssningar etc.

Det beror lite på hur man själv resonerar men jag själv tänker leva upp det mesta av mina tillgångar INNAN jag är 95.

Har flera bekanta som levt ett sparsamt liv, inte unnat sig mycket men haft mångmiljontillgångar och har kilat vidare i förtid. Jag satsar på motsatsen, det enda jag inte kan påverka e hur länge jag lever…

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
Z Zodde skrev:
Låter som OK villkor.
Om du söker efter vilka räntor som är så kommer du att se att villkoren är usla. Skulle aldrig själv tänka tanken på ett så dåligt lån. Men om du kommer fram till att du gillar idén så får du väl testa om du har åldern inne.😏

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Tog första bästa träff på seniorlån sökning.
Låna 750000 kr på 15 år och få en skuld på 1826885 kr.
Jag skulle aldrig ta ett sånt lån.
[bild]
Det e ju inte TYPEN av lån derbyt fel på utan räntan.

De flesta skyggar SMS lån men Jag tar gärna ett med 1.5% ränta 🤣
M Mrs November skrev:
Om du söker efter vilka räntor som är så kommer du att se att villkoren är usla. Skulle aldrig själv tänka tanken på ett så dåligt lån. Men om du kommer fram till att du gillar idén så får du väl testa om du har åldern inne.😏
Ja, 6% rörligt e saftigt men tror den kommer ned om denna typ av lån blir populära å konkurrensen hårdnar.
Så personligen är amorteringsfrihet absolut att föredra men alla kan ju inte få det.

Poängen med seniorlån e att det kan ges även till de som har lägst pension, de som har dyra SMS/Kreditkortsskulder som enda alternativ.

M
Z Zodde skrev:
Nej, men om du säljer vid 95år ålder för du ska in på hemmet, vilken nytta har du av pengarna då?

Istället har lånet sannolikt givit dig bättre levnadsvillkor alle de år du fortfarande bodde i huset.

Det beror lite på hur man själv resonerar men jag själv tänker leva upp det mesta av mina tillgångar INNAN jag är 95.

Har flera bekanta som levt ett sparsamt liv, inte unnat sig mycket men haft mångmiljontillgångar och har kilat vidare i förtid. Jag satsar på motsatsen, det enda jag inte kan påverka e hur länge jag lever…
Jag och min man kommer också att leva upp de tillgångar vi har. Men det innebär inte att vi vill att något låneinstitut ska ha del av våra tillgångar. Då är det bättre att sälja av tillgångar eftersom och leva upp pengarna vart efter.
De låneinstitut som beviljar lånen tar rejält betalt😏

• Gilla
TheImprovisor och 2 till
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Jag och min man kommer också att leva upp de tillgångar vi har. Men det innebär inte att vi vill att något låneinstitut ska ha del av våra tillgångar. Då är det bättre att sälja av tillgångar eftersom och leva upp pengarna vart efter.
De låneinstitut som beviljar lånen tar rejält betalt😏
Ja, alla vi våra egna preferenser. Finns de som absolut vill bo kvar i sitt hus tills det är dags för hemmet.

Jag skulle dock aldrig dissa en låneform bara för att den inte passar mig.
Dissa erbjuden ränta på låneformen kan man däremot göra.

C
M Mrs November skrev:
Tio år senare skulle Britt betala tillbaka hela lånet, plus räntan.
Bör dock understrykas att alla seniorlån inte har/hade det upplägget, utan det är vanligt med en "bo-kvar-garanti". Långivaren kalkylerar precis som med "traditionella" pensionslösningar med medellivslängden. Vissa lever längre, vissa lever kortare.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
M
Z Zodde skrev:
Ja, alla vi våra egna preferenser. Finns de som absolut vill bo kvar i sitt hus tills det är dags för hemmet.

Jag skulle dock aldrig dissa en låneform bara för att den inte passar mig.
Dissa erbjuden ränta på låneformen kan man däremot göra.
Dina argument är desamma som dom som lånar ut till dessa räntesatser. Har den hårda vägen lärt mig att låter något för bra för att vara sant är det oftast det😏

TheImprovisor
Z Zodde skrev:

Om du blir 95 och dina tillgångar är slut när du fyller 80, hur skall du göra då?

Själv sover jag bättre om jag vet att jag har en buffert att vila mig mot.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.