Du kan låna 450 tkr till utan att behöva ta ut nya pantbrev.H Hybro skrev:
Sen beror det på betalningsförmåga n som fattig pensionär om man får vanligt banklån.
Därav seniorlån.
Vid bortgång så skall lånebelopp och ränta betalas ur dödsboet.
Tänkte hitta på nåt trevligt under i bästa fall kommande 10 år.
T ex husbil.
Därav seniorlån.
Vid bortgång så skall lånebelopp och ränta betalas ur dödsboet.
Tänkte hitta på nåt trevligt under i bästa fall kommande 10 år.
T ex husbil.
Hej
Det här är inte ett påhopp på dig då jag inte vet dina förutsättningar men belyser ett vanligt problem för de som närmar sig pension eller redan har gått i pension.
Många anstränger sig väldigt mycket för att bli skuldfri och betala av huset innan pensionen.
Många har då inte något privat sparande för att allt har gått till amortering.
Det i sin tur gör att de inte kan göra något inkuav större kapitalvaror när de sedan går i pension.
Under väldigt många år hade det varit bättre att amortera minimalt och satt resten av pengarna i lämplig fond då värdeökningen lång överskridit räntekostnaden.
Det här är inte ett påhopp på dig då jag inte vet dina förutsättningar men belyser ett vanligt problem för de som närmar sig pension eller redan har gått i pension.
Många anstränger sig väldigt mycket för att bli skuldfri och betala av huset innan pensionen.
Många har då inte något privat sparande för att allt har gått till amortering.
Det i sin tur gör att de inte kan göra något inkuav större kapitalvaror när de sedan går i pension.
Under väldigt många år hade det varit bättre att amortera minimalt och satt resten av pengarna i lämplig fond då värdeökningen lång överskridit räntekostnaden.
Det ursprungliga lånet och priset på huset 95 var lågt. Lånet i dag typ 150 t kr.
Ett sätt är ju att sälja huset rakt av. Köpa ett billigare eller sätta sig i en hyreslägenhet de sista åren, skuldfri. Och göra nåt kul.
Barnen har så de klarar sig.
Ett sätt är ju att sälja huset rakt av. Köpa ett billigare eller sätta sig i en hyreslägenhet de sista åren, skuldfri. Och göra nåt kul.
Barnen har så de klarar sig.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 364 inlägg
Fördelen med att ha pantbrev är att det är en engångsskatt på dem när man tar ut nya om 2 %. Man kan alltså säga att dina pantbrev på 600 tkr är värda 12.000 kr.H Hybro skrev:
Inte för att du kan göra så mycket med dem, men en framtida köpare kan komma att värdera huset lite högre/lägre beroende på om det finns pantbrev eller inte. Säg att det är förstagångsköpare som behöver låna 1,5 Mkr. Då har du redan betalat 12 av de 30 tkr de behöver för pantbrev.
Nyttan i övrigt är att det finns ett av ststen garanterat system för att långivare ska kunna låna ut pengar enkelt mot däkerhet i fast egendom. Men givet att man får belåna en bostadsrätt (för vilka det inte finns pantbrev) till samma ränta som en villa så är nog den nyttan i alla fall delvis överspelad.
Ok. Lilla planen är att jag fyllda 70, ev tänker mig seniorlån med huset som säkerhet.
Har s a s pengar låsta i huset som kan räcka till husbil, utan att jag behöver gå ned i standard. T o m driva huset och bo kvar.
Sålt snöskotern och ev går min Albin Cumulus som jag nyttjat 19 säsonger samma väg.
Ungarna har så de klarar sig.
Har s a s pengar låsta i huset som kan räcka till husbil, utan att jag behöver gå ned i standard. T o m driva huset och bo kvar.
Sålt snöskotern och ev går min Albin Cumulus som jag nyttjat 19 säsonger samma väg.
Ungarna har så de klarar sig.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 364 inlägg
Låter rimligt att du unnar dig lite då.
Seniorlån är ofta inte särskilt bra ur ett kostnadsperspektiv (räntan är ofta några procentenheter högre än för bolån), men är det bara sådana som står till buds så är det. Men att byta till ett mindre/billigare boende kan förstås också vara ett alternativ.
Inget självklart val. Förstår om det inte lockar att säta sig i en hyresrätt heller, ens om sådana finns att tillgå.
Seniorlån är ofta inte särskilt bra ur ett kostnadsperspektiv (räntan är ofta några procentenheter högre än för bolån), men är det bara sådana som står till buds så är det. Men att byta till ett mindre/billigare boende kan förstås också vara ett alternativ.
Inget självklart val. Förstår om det inte lockar att säta sig i en hyresrätt heller, ens om sådana finns att tillgå.
Ekonomiskt vettigare - såvida man har ett gott förhållande till sina barn - är att föra över en viss °/° ägande till ett/flera barn. Då kan man låna mer på huset och räntan kan mer effektivt dras av på barn/barnbarn. Att låna själv på underbelånat hus som pensionär är hopplöst idag. Detta förutsätter naturligtvis att ens avkomma har vettig ekonomi men ger också möjlighet att ärva 'nåt när man lägger näsan i vädret 😉.
Pensionärslån är bara för dem som inte har några arvingar.
Pensionärslån är bara för dem som inte har några arvingar.
Upplägget med seniorlån innebär att räntan läggs till skulden och att du (eller ditt dödsbo) aldrig behöver betala tillbaka mer än försäljningssumman när bostaden säljs. I gengäld är räntan hög och principen är att skulden (inklusive upplupna räntor) ätit upp bostadens värde vid förväntad livslängd (ca. 85 år) om man lånar fullt. Du säljer alltså i princip huset till banken och får (inte alltför bra) betalt i förskott.K Kane skrev:
Redigerat: