13 734 läst ·
134 svar
14k läst
134 svar
Nyttan med pantbrev?
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Vilka senior/60+lån har inte upplägget att du får bo kvar, dvs är tidsbegränsade?C cpalm skrev:
Varför skulle tillgångarna ta slut. Sällan är väl månatliga intäkterna så stabila som när man e pensionär.TheImprovisor skrev:
Statlig pension, tjänstepension, privat pension är alla samma belopp månad för månad/ år för år.
Slipper tänka på utebliven bonus/ uteblivet marknadstillägg/ utebliven lön pga arbetslöshet…
Man anpassar utgifterna till intäkterna, detta oberoende av huruvida man har seniorlån, annuitetslån eller amorteringsfritt
Om du har människor runt omkring dig som har pension så kan du kolla hur det fungerar. Endel som har låg pension väljer att ta ut tjänstepensionen och ev privat sparande på kort tid tex 5 år. Vilket gör att efter den tiden har du den allmänna pensionen att klara dig på. Oftast inte allt för hög om du inte haft väldigt höga inkomster. Många som har ett hus bor billigt i huset men så händer något. Reparationer behövs för en större summa pengar. Har du då inte en rejäl buffert så är det kanhända enbart ett seniorlån som du kan få eftersom bankerna inte så gärna lånar ut till äldre personer. I det läget är det inte så lätt för alla pensionärer att anpassa utgifter efter inkomst. Behöver du då efter några år då huset behöver ytterligare underhåll sälja huset så kan det vara så att du inte har så mycket kvar att leva på. Du får leva de sista friska åren i fattigdom. I Sverige idag finns pensionärer med bra pension som det inte går någon nöd på. Men relativt många har väldigt små inkomster. Behövs inte så mycket för att tippa över åt fel håll🤔Z Zodde skrev:Varför skulle tillgångarna ta slut. Sällan är väl månatliga intäkterna så stabila som när man e pensionär.
Statlig pension, tjänstepension, privat pension är alla samma belopp månad för månad/ år för år.
Slipper tänka på utebliven bonus/ uteblivet marknadstillägg/ utebliven lön pga arbetslöshet…
Man anpassar utgifterna till intäkterna, detta oberoende av huruvida man har seniorlån, annuitetslån eller amorteringsfritt
Alla gör vi våra val. Ingen har påstått att seniorlån är bra för alla men för vissa kan det definitivt vara det.M Mrs November skrev:Om du har människor runt omkring dig som har pension så kan du kolla hur det fungerar. Endel som har låg pension väljer att ta ut tjänstepensionen och ev privat sparande på kort tid tex 5 år. Vilket gör att efter den tiden har du den allmänna pensionen att klara dig på. Oftast inte allt för hög om du inte haft väldigt höga inkomster. Många som har ett hus bor billigt i huset men så händer något. Reparationer behövs för en större summa pengar. Har du då inte en rejäl buffert så är det kanhända enbart ett seniorlån som du kan få eftersom bankerna inte så gärna lånar ut till äldre personer. I det läget är det inte så lätt för alla pensionärer att anpassa utgifter efter inkomst. Behöver du då efter några år då huset behöver ytterligare underhåll sälja huset så kan det vara så att du inte har så mycket kvar att leva på. Du får leva de sista friska åren i fattigdom. I Sverige idag finns pensionärer med bra pension som det inte går någon nöd på. Men relativt många har väldigt små inkomster. Behövs inte så mycket för att tippa över åt fel håll🤔
Huruvida nån väljer å ta ut tjänstepensionen direkt, eller nån annan har svårt att anpassa utgifter efter inkomster tycker jag inte spelar nån roll för diskussionen om seniorlån.
Det viktiga är att lånet INTE sägs upp innan du säljer huset. Å du har inga månatliga utgifter på lånet.
Eftersom du själv tog upp samtliga pensioner som inkomst som bara kommer o kommer år efter år så hänvisade jag till att det inte behöver vara så. Så det var ett svar på ditt eget inlägg. Det är klart att pensionen är viktig för om du tar ett seniorlån med usla villkor. Det är väl ingen som lånar till dom villkoren om man inte verkligen behöver. Tyvärr är det så att den som är satt i skuld är inte fri😏Z Zodde skrev:Alla gör vi våra val. Ingen har påstått att seniorlån är bra för alla men för vissa kan det definitivt vara det.
Huruvida nån väljer å ta ut tjänstepensionen direkt, eller nån annan har svårt att anpassa utgifter efter inkomster tycker jag inte spelar nån roll för diskussionen om seniorlån.
Det viktiga är att lånet INTE sägs upp innan du säljer huset. Å du har inga månatliga utgifter på lånet.
Du kan bli tvungen att sälja av många olika orsaker o då kanske inga pengar finns kvar🤔
Det var förutsägbarhet jag betonade. Inte hur många olika pensioner du får.M Mrs November skrev:
Som pensionär VET du din framtida månatliga intäkt. Om du inte klarar av å gå i balans ska du ivartfall inte skylla på seniorlånet. Med det så slipper du månatliga ränteutgifter som ett vanligt lån ger dig
Och det hela var ett svar till han som påstod att du riskerade att stå utan tillgångar när du är 80 pga du tagit ett seniorlån…
Beror väl på varför du tagit ett seniorlån. Han kan väl mycket väl ha rätt om det. 🙂 Jag tror att du och jag har väldigt olika syn på seniorlån. Jag som glad senior och du som är.....? Vi verkar leva i olika verkligheter. Önskar dig en trevlig kväll😉Z Zodde skrev:Det var förutsägbarhet jag betonade. Inte hur många olika pensioner du får.
Som pensionär VET du din framtida månatliga intäkt. Om du inte klarar av å gå i balans ska du ivartfall inte skylla på seniorlånet. Med det så slipper du månatliga ränteutgifter som ett vanligt lån ger dig
Och det hela var ett svar till han som påstod att du riskerade att stå utan tillgångar när du är 80 pga du tagit ett seniorlån…