All byggnader byggda till och med 1929 har 1929 som värdeår så det var vad du hade före utbyggnaden. Om du dubblade ytan 1990 så kan man tänka sig att du fick värdeår mitt emellan 1929 och 1990 vilket borde vara 1959 eller 1960. Fast jag vet inte exakt hur rsv räknar.

Jag byggde ut mitt hus byggt 1942 cirka 35% 2010. Mitt nya värdeår blev 1962.

Man får väl se det som att man får lite mer valuta för skatten man betalar in… typ. Liknande ROT/RUT. Med det sagt, får man ROT och bidraget?

S
G Ganescha skrev:
Man får väl se det som att man får lite mer valuta för skatten man betalar in… typ. Liknande ROT/RUT. Med det sagt, får man ROT och bidraget?
Detta är för materialkostnaden och ROT för arbetskostnaden, så man kan få båda.

För övrigt surt att bidraget gäller från 17 oktober 2025 när min BVP installerades 10e oktober. Drygt 30 tusen oväntade pengar hade varit trevligt.

(Så klart ingen katastrof, men kul hade det varit)

redarn redarn skrev:
För övrigt surt att bidraget gäller från 17 oktober 2025 när min BVP installerades 10e oktober. Drygt 30 tusen oväntade pengar hade varit trevligt.

(Så klart ingen katastrof, men kul hade det varit)
Vem vet?

• Haha
redarn
  • Laddar…
P
Jag fick ett hembatteri installerat i månadsskiftet november/december förra året. Jag ska nog ansöka om det nya energibidraget. Problemet är nog att få installatören att berätta hur mycket av kostnaden som är batteri respektive material.

S
F fribygg skrev:
Tycker du det ska gå att få bidrag till nya oljepannor?
Om det ska ges bidrag till värmepumpar och nya fönster så ja, då kan det lika gärna ges bidrag till oljepannor ja. Varför ska det göras skillnad på slöseri med skattepengar och slöseri med skattepengar?

Väldigt kladdande med dessa bidrag.

I grunden tycker jag att man kan få bidrag precis som skatt när staten vill skapa incitament till förbättring, här finns dock redan incitament i form av elkostnad.

För mig med gammal bergvärme är det troligtvis mest sunt att byta ut den innan den rasar. Med dessa bidrag, kanske andra åtgärder prioriteras först, trots att det inte är bäst för elkonsumtionen. Då blir det en snedvridning efter bidrag istället för nytta.

Specialutformade bidrag blir snabbt detaljstyrning, det är inte staten bra på. Det är bara kolla i kommentarer i tråden på allt konstiga orättvisor.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Om det ska ges bidrag till värmepumpar och nya fönster så ja, då kan det lika gärna ges bidrag till oljepannor ja.
Jag anser inte att oljepannor ska få nyinstalleras överhuvudtaget..

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
För mig med gammal bergvärme är det troligtvis mest sunt att byta ut den innan den rasar.
Hur tänker du då?
Byter du kanske värmepump för att den fyllt 10, 20 eller 30år och hur mycket dyrare blir förtida byten av vp jämfört med att köra slut på den gamla?
Anser du kanske att staten ska ge bidrag för utbyte av värmepumpar som fyllt år och hur mycket tror du det kommer att driva upp kostnaderna?

S
F fribygg skrev:
Jag anser inte att oljepannor ska få nyinstalleras överhuvudtaget..
Det är en annan fråga dock :)

S SueCia skrev:
Det är en annan fråga dock :)
Nä det är inte en annan fråga utan min personliga åsikt.

O ollo skrev:
Ifall jag uppfattade det rätt så är det vrickat, bor i område med hus bygga 53-58 de flesta har fjärrvärme som jag men en granne vet jag har bergvärme, han kan få bidrag för att byta fönster men inte vi andra?!
Att byta fönster till energiglas är väl något alla tjänar på oavsett uppvärmning?!
Det är mycket vrickat just nu, se bara på elbilspremien

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
K
Luftvärmepump omfattas inte av bidraget. Finns det några andra likvärdiga värmekällor som omfattas?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.