6 356 läst ·
103 svar
6k läst
103 svar
Nytt energibidrag från 1 september - du kan få upp till 60 000 kronor
All byggnader byggda till och med 1929 har 1929 som värdeår så det var vad du hade före utbyggnaden. Om du dubblade ytan 1990 så kan man tänka sig att du fick värdeår mitt emellan 1929 och 1990 vilket borde vara 1959 eller 1960. Fast jag vet inte exakt hur rsv räknar.
Jag byggde ut mitt hus byggt 1942 cirka 35% 2010. Mitt nya värdeår blev 1962.
Jag byggde ut mitt hus byggt 1942 cirka 35% 2010. Mitt nya värdeår blev 1962.
Jag fick ett hembatteri installerat i månadsskiftet november/december förra året. Jag ska nog ansöka om det nya energibidraget. Problemet är nog att få installatören att berätta hur mycket av kostnaden som är batteri respektive material.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 553 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 553 inlägg
Väldigt kladdande med dessa bidrag.
I grunden tycker jag att man kan få bidrag precis som skatt när staten vill skapa incitament till förbättring, här finns dock redan incitament i form av elkostnad.
För mig med gammal bergvärme är det troligtvis mest sunt att byta ut den innan den rasar. Med dessa bidrag, kanske andra åtgärder prioriteras först, trots att det inte är bäst för elkonsumtionen. Då blir det en snedvridning efter bidrag istället för nytta.
Specialutformade bidrag blir snabbt detaljstyrning, det är inte staten bra på. Det är bara kolla i kommentarer i tråden på allt konstiga orättvisor.
I grunden tycker jag att man kan få bidrag precis som skatt när staten vill skapa incitament till förbättring, här finns dock redan incitament i form av elkostnad.
För mig med gammal bergvärme är det troligtvis mest sunt att byta ut den innan den rasar. Med dessa bidrag, kanske andra åtgärder prioriteras först, trots att det inte är bäst för elkonsumtionen. Då blir det en snedvridning efter bidrag istället för nytta.
Specialutformade bidrag blir snabbt detaljstyrning, det är inte staten bra på. Det är bara kolla i kommentarer i tråden på allt konstiga orättvisor.
Hur tänker du då?G g.kraft skrev:
Byter du kanske värmepump för att den fyllt 10, 20 eller 30år och hur mycket dyrare blir förtida byten av vp jämfört med att köra slut på den gamla?
Anser du kanske att staten ska ge bidrag för utbyte av värmepumpar som fyllt år och hur mycket tror du det kommer att driva upp kostnaderna?
Det är mycket vrickat just nu, se bara på elbilspremienO ollo skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden