Hej!

Har burit upp ett gammalt ojämnt golv på markplan och sugit ut spånet i ett hus från 1945 med uppvärmd källare.

Nu är tanken att vardagsrum/köksdelen (där stora fönster är samt nya sovrummet (bakom/vänster om kaminen) ska få ett 11 mm Bjelin 1-stav parkett med vattenburen golvvärme.

Hall och nya toalett (bild med ytterdörr och mörkt rum till höger) ska också få vattenburen golvvärme och klinkergolv.

Ska räta upp alla reglar med syster reglar för att få det rakt och rätt nivåer. Kan ni hjälpa mig med följande frågor hade det varit guld värt!

1. Räcker det med 45x145 som syster reglar på befintliga 75x190 golvreglar? Ska höja 0-45 mm för att få allt i våg och rätt nivåer mellan parkett och klinkerzon.

2. Då nuvarande CC mått inte är 600mm (är 520-640mm på de befintliga) är glespanel en bättre idé än 22mm spårade golvspån? Men det kan man inte lägga parkett direkt på antar jag?

3. Samma sak med klinkerzonen vad är bästa tillvägagångssätt här? Här vet jag att en skiva måste ligga längst upp för flytspacklet.

Glespanel med golvvärme emellan känns enklast med tanke på det ojämna CC måttet på de nya uppretade systerreglarna. Dock verkar det som att en skiva ändå bör vara det översta lagret innan golv.

Kul att höra era tankar på detta projekt! Tack på förhand :)

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.