Hur är den nya lydelsen? Kan jag, som har vattenburen värme via vedpanna, elpatron i tekniktanken för nödfall, i ett hus byggt i början av 1900 men tillbyggt 100 % eller lite mer 1993 få bidraget?

• Gilla
Äpplesnö
  • Laddar…
O ollo skrev:
Men nu har jag två trasiga fönster och några som ruttnat, fönsterna är 72 år så det behövs, och nu kunde jag fått 30% i bidrag ifall jag haft annan uppvärmning!
Det är inte statens sak att ge dej bidrag för att du inte sköter om ditt hus.

F fribygg skrev:
Jag sköter men tidigare ägare kanske inte gjorde, därför jag måste byta?

K
Dags att planera in skarpt fönsterbyte nu då! Och ersätta dom gamla radiatorerna med golvvärme! Hoppas bara det räknas in, även fast systemet redan är vattenburet? Verkningsgraden blir ju bättre i alla fall så borde det kan man tycka

P
S SueCia skrev:
Det är ju helt sjukt, varför tar aldrig alla jävla bidrag slut någon gång när vi redan har hög inflation?? :O
Inflationen just nu ligger på 1.3 %, vilket är en bit under inflationsmålet på 2 %.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
P
O ollo skrev:
Nej, har jag sagt det?
Man kan tolka inlägg #9 som att du implicit menade det
"varför då göra skillnad på olika energikällor?"

Den som läser lite noggrannare förstår dock vilket sammanhanget var.

P
F fribygg skrev:
Fönsterbyte lönar sej generellt inte ( undantag finns nog) staten bör inte uppmuntra till sådant med bidrag.
Byte av tätningslister i fönsterkarmar kan dock löna sig. Tveksamt om det motiverar statliga bidrag, dock.

O ollo skrev:
Jag sköter men tidigare ägare kanske inte gjorde, därför jag måste byta?
OT: Det är väl alltid nån annans fel och nån annan som ska betala när ägaren inte orkar renovera och underhålla kan jag tro, men det är inget staten ska behöva betala.

P
F fribygg skrev:
Menar du att fönsterbyte lönar sej för dig?
Kanske om han får bidrag?

P pmd skrev:
Byte av tätningslister i fönsterkarmar kan dock löna sig. Tveksamt om det motiverar statliga bidrag, dock.
Det blir väl för mycket administration om man ska blanda in staten i tätningslist byte, då försvinner nog den ekonomiska nyttan helt

• Haha
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kanske om han får bidrag?
Varför ska vi ( staten) betala för att någon inte skött sitt hus?

P
F fribygg skrev:
när statens kärnverksamhet går på knäna?
Gör den? Statsskulden är tämligen låg om man jämför med andra länder.
Det kan förstås hända att en ny regering tar på sig spenderbyxorna och expanderar statsbudgeten oerhört mycket, men det synes mig tveksamt. Alla regeringar (oavsett färg) har sen ett par decennier varit tämligen återhållsamma.

F fribygg skrev:
F fribygg skrev:
Varför ska vi ( staten) betala för att någon inte skött sitt hus?
Det handlar inte om någon har skött sitt hus, har du svårt att få in att det handlar om bidrag till vissa hushåll men inte andra.
Jag behöver inget bidrag och har aldrig använt något heller, bygger själv och betalar mina bensinbilar själv.

P
FG FG skrev:
Syftet verkar vara att avlasta elnätet.
Ett bra syfte. Det kan bromsa införandet av effektavgifter,

P
F fribygg skrev:
Det är inte nått staten ska syssla med heller..
Det går att ändra på med ett riksdagsbeslut. Jag är för ett förstatligande av sjukvården.

• Gilla
Skrambeloln
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.