P pmd skrev:
Gör den? Statsskulden är tämligen låg om man jämför med andra länder.
Det kan förstås hända att en ny regering tar på sig spenderbyxorna och expanderar statsbudgeten oerhört mycket, men det synes mig tveksamt. Alla regeringar (oavsett färg) har sen ett par decennier varit tämligen återhållsamma.
Förvar och rättsväsende har inte de resurser de behöver, staten bör alltså inte ge bidrag till folk med egnahus när de inte klarar lär uppgifterna och helst inte sen heller, bättre att sänka skatterna isåfall

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag är för ett förstatligande av sjukvården.
Jag säger inte att du har fel, men som det är nu är varken sjukvård eller bidrag till villaägare statens kärnverksamhet

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Varför ska vi ( staten) betala för att någon inte skött sitt hus?
Det får någon annan svara på. Jag svarade bara på frågan om fönsterbyte lönade sig för ollo.

O ollo skrev:
Det handlar inte om någon har skött sitt hus,
O ollo skrev:
Jag sköter men tidigare ägare kanske inte gjorde, därför jag måste byta?
Antingen är det ju du eller tidigare ägare som inte skött om huset, staten bör inte komma med bidrag till folk som inte sköter sin egendom

P
F fribygg skrev:
Förvar och rättsväsende har inte de resurser de behöver, staten bör alltså inte ge bidrag till folk med egnahus när de inte klarar lär uppgifterna och helst inte sen heller, bättre att sänka skatterna isåfall
Jag förespråkar inte alls statliga bidrag till privatpersoners elbilsinköp, men att försvar och rättsväsende inte har de resurser de behöver rättas inte till av att låta bli att införa en elbilspremie. Försvar och rättsväsende är statens viktigaste uppgifter så om pengarna inte räcker till där så är det dags att omprioritera utgifterna i statsbudgeten. Det finns säkert en del att skära bort som är mindre viktigt.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag förespråkar inte alls statliga bidrag till privatpersoners elbilsinköp, men att försvar och rättsväsende inte har de resurser de behöver rättas inte till av att låta bli att införa en elbilspremie. Försvar och rättsväsende är statens viktigaste uppgifter så om pengarna inte räcker till där så är det dags att omprioritera utgifterna i statsbudgeten. Det finns säkert en del att skära bort som är mindre viktigt.
Att införa nya bidrag är inte vettigt.

P
F fribygg skrev:
Jag säger inte att du har fel, men som det är nu är varken sjukvård eller bidrag till villaägare statens kärnverksamhet
Helt riktigt. Statens kärnverksamhet är ganska begränsad. Hur begränsad den är beror dock på vem man frågar. En del partier vill utöka kärnverksamheten , medan andra vill minska den.

F fribygg skrev:
Antingen är det ju du eller tidigare ägare som inte skött om huset, staten bör inte komma med bidrag till folk som inte sköter sin egendom
Exakt samma tänk med rotavdrag, varför ska staten finansiera alla renoveringar hos folk som inte skött om sina hem?

P
O ollo skrev:
Exakt samma tänk med rotavdrag, varför ska staten finansiera alla renoveringar hos folk som inte skött om sina hem?
Avskaffa alla bidrag av den typen. Vi villaägare är inte en befolkningsgrupp som behöver statligt stöd.

O ollo skrev:
Från början var väl tanken att rotavdraget skulle skapa fler 'vita' byggjobb, nu har väl byggbranchen helt enkelt anpassat( höjt) sin prisnivå på jobben eftersom staten betalar en del

F fribygg skrev:
Från början var väl tanken att rotavdraget skulle skapa fler 'vita' byggjobb, nu har väl byggbranchen helt enkelt anpassat( höjt) sin prisnivå på jobben eftersom staten betalar en del
Exakt, säger inte emot där.
Det enda jag säger om detta bidrag är att det slår fel beroende på om man har fel hus. Det finns fler bidrag som också slår fel så som att man bor på fel ort (elbils bidrag), ska man ge bidrag ge alla samma rätt eller ta bort det.

• Gilla
Erikgabr
  • Laddar…
O ollo skrev:
Exakt, säger inte emot där.
Det enda jag säger om detta bidrag är att det slår fel beroende på om man har fel hus. Det finns fler bidrag som också slår fel så som att man bor på fel ort (elbils bidrag), ska man ge bidrag ge alla samma rätt eller ta bort det.
Det borde inte införas nått energibidrag, men nu är det ju valår och man försöker väl köpa röster med lånade pengar.

F fribygg skrev:
Det borde inte införas nått energibidrag, men nu är det ju valår och man försöker väl köpa röster med lånade pengar.
Säger jag med...
Men ges det så varför inte utnyttja det, nu är jag inte i den gruppen som kan få så det blir inga pengar till mig ändå, så var glad för det .
Men jag tror säkert du också tar tillfället i akt när det ges rabatter eller erbjudanden någonstans? Eller är du en sådan hyvens person som säger i kassan att nej tack jag betalar fullpris?

Ni som motsätter detta hoppas jag inte heller nyttjar Grön bidrag, Rut, Rot eller får 30% av räntekostnader i bidrag av staten eller mottagit bidrag för höga elpriser.

...eller är vissa saker tillåtna i jakten på bidrag och gratispengar?

• Gilla
ollo
  • Laddar…
P
P Pligg85 skrev:
Ni som motsätter detta hoppas jag inte heller nyttjar Grön bidrag, Rut, Rot eller får 30% av räntekostnader i bidrag av staten eller mottagit bidrag för höga elpriser.
Självklart optimerar jag min privatekonomi. Staten kommer inte att bete sig vettigare av att jag, och andra enskilda, protesterar genom att inte ts emot pengar. Det behövs ett kollektiv som är starkt nog att tvinga staten till förändring.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.