Redaktionen Redaktionen skrev:
Från den 1 september kan du som äger ett småhus ansöka om det nya bidraget Villaeffekten. Bidraget täcker 30 procent av materialkostnaden när du genomför åtgärder som minskar husets energianvändning eller effektbehov.

Du kan läsa artikeln här: Nytt energibidrag från 1 september - du kan få upp till 60 000 kronor
Vet ni vad motiveringen är till att de med fjärrvärme undantas ? Borde vara bra att de också sparar energi.

Redaktionen Redaktionen skrev:
Från den 1 september kan du som äger ett småhus ansöka om det nya bidraget Villaeffekten. Bidraget täcker 30 procent av materialkostnaden när du genomför åtgärder som minskar husets energianvändning eller effektbehov.

Du kan läsa artikeln här: Nytt energibidrag från 1 september - du kan få upp till 60 000 kronor
Kommer aldrig nyttja det igen ...fick restskatt på 43000 pgr av att fd sambon som är skriven med på huset inte betalat in tillräckligt med skatt ! Så det gäller att ha koll

O Ole E skrev:
Vet ni vad motiveringen är till att de med fjärrvärme undantas ? Borde vara bra att de också sparar energi.
Avsikten är att spara el på uppvärmning har jag fått för mig. Har du fjärrvärme använder du ingen el för uppvärmning. Att då ge bidrag för tex frånluftsåtervinning hade ökat din elförbrukning iom att frånluftsvärmepumpen drar el, inte fjärrvärme, när den arbetar.
Helt orelaterat till bidraget finns det för övrigt fjärrvärmeleverantörer som kräver att du förbrukar ett visst antal kWh per år. Går du under det taket får du mycket dyrare abonnemangsavgift vilket gör att det riskerar bli en förlustaffär (eller i vart fall inte alls sparar så mycket du tänkte) att mixa fjärrvärme och el för uppvärmning.

S
F fribygg skrev:
Nu är ju inflationen iofs tydligt under inflationsmålet..
mm eller hur , och bitcoin går bara neråt…

P pmd skrev:
Inflationen just nu ligger på 1.3 %, vilket är en bit under inflationsmålet på 2 %.

Bland alla bidrag som finns tycker jag ändå det här har potentialen att vara ett av de vettigare. Att be bidrag för att få bort direktverkande el sparar el när elen är som dyrast (mörka vindstilla vinterdagar) vilket frigör kapacitet i elnätet. Lägre energiförbrukning ger mindre behov av nya dyra kraftverk, minskar behovet av att dra nya elledningar eller ger utrymme för företag att investera och använda upp den frigjorda elen.

Flera värmepumpstillverkare finns även i Sverige vilket ger arbetstillfällen här (även om mycket av delarna säkert importeras från Kina som med allt annat). Själva renoveringen kräver fysisk närvaro vilket även gynnar lokala näringslivet och inte bara ett företag långt borta.

Nackdelen är förstås att priserna riskerar smyghöjas, vilket dock till viss del motverkas av att alla inte kan få bidraget och att bidraget är tidsbegränsat.

Får stall och garage räknas?
Eleffekten där är för oss klart högre än husets vissa dagar, andra dagar 0.

P
S SueCia skrev:
mm eller hur , och bitcoin går bara neråt…
Vad har bitcoin med inflationen att.göra?

Den här tråden handlar om det nya energibidraget, håll er till ämnet.

/Moderator

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P pmd skrev:
Självklart optimerar jag min privatekonomi. Staten kommer inte att bete sig vettigare av att jag, och andra enskilda, protesterar genom att inte ts emot pengar. Det behövs ett kollektiv som är starkt nog att tvinga staten till förändring.
Det kollektivet kallas röstberättigad befolkning. Förändring kan ske genom att rösta i riksdagsvalet.

john68 john68 skrev:
Hur är den nya lydelsen? Kan jag, som har vattenburen värme via vedpanna, elpatron i tekniktanken för nödfall, i ett hus byggt i början av 1900 men tillbyggt 100 % eller lite mer 1993 få bidraget?
Min fetmarkering, källa https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...orordning-2023402-om-bidrag-for_sfs-2023-402/

3 § /Träder i kraft I:2026-09-01/ Om det finns medel får bidrag lämnas för att täcka materialkostnader för åtgärder för energieffektivisering i småhus. Bidrag får endast lämnas om småhuset vid ansökningstillfället har ett värdeår tidigare än 1990 och inte är anslutet till ett fjärrvärmenät.
Så om värdeåret ändrades vid tillbyggnaden 1993 kan du inte få bidrag.

O Ole E skrev:
3.2, Skälen för förslaget, tredje stycket. Källa https://www.regeringen.se/contentas...ag-for-effektiv-energianvandning-i-smahus.pdf

Att använda fjärrvärme för uppvärmning i småhus är en hållbar och
effektiv lösning, där kraftvärme och fjärrvärme utgör viktiga bidrag till ett
robust energisystem. Bidraget bör fokusera på åtgärder som antingen fasar
ut användningen av fossila bränslen eller som kan minska effekttopparna
i elnätet. Byggnader som redan värms med fjärrvärme bör därför inte
omfattas av bidraget.
Obs, detta är regeringens resonemang, inte mitt resonemang, men då jag hade dokumentet uppe och såg frågan så lägger jag in svaret.

• Gilla
Ole E och 2 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Min fetmarkering, källa [länk]

Det beror på vad värdeåret ändrades till. Titta efter i dina taxeringsuppgifter.

Värdeåret brukar jämkas så troligen har du ett värdeår före 1990.

redarn redarn skrev:
Min fetmarkering, källa [länk]

Försökte kolla på skattemyndigheten men hittar det inte. Har en svag aning om att det ev står 1969. Är det ngt "standardår" om man eg inte vet? Har fått till mig att ursprunget är ett soldattorp. Står så på min sida på "min fastighet" och en namnlängd från 1734 Har jag hittat i en annan databas. (Hittade även en 30 cm bred golvplanka i undergolvet på övervåningen som hade typ 1 cm slitage lägre kring kvistarna.)

john68 john68 skrev:
Försökte kolla på skattemyndigheten men hittar det inte. Har en svag aning om att det ev står 1969. Är det ngt "standardår" om man eg inte vet? Har fått till mig att ursprunget är ett soldattorp. Står så på min sida på "min fastighet" och en namnlängd från 1734 Har jag hittat i en annan databas. (Hittade även en 30 cm bred golvplanka i undergolvet på övervåningen som hade typ 1 cm slitage lägre kring kvistarna.)
Jag skulle ringa och fråga Skatteverket. De brukar vara väldigt hjälpsamma. Bara undvik ringa mars-april då alla har deklarationsfrågor.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.