P pmd skrev:
Gör den? Statsskulden är tämligen låg om man jämför med andra länder.
Det kan förstås hända att en ny regering tar på sig spenderbyxorna och expanderar statsbudgeten oerhört mycket, men det synes mig tveksamt. Alla regeringar (oavsett färg) har sen ett par decennier varit tämligen återhållsamma.
Fast trenden med minskande statsskuld är väl bruten av dagens regering? Spenderas en hel del lånade pengar just nu.

Redigerat:
P Pligg85 skrev:
eller mottagit bidrag för höga elpriser.

..
Det är väl svårt att undvika om man har elabonnemang och använder el?

AndersPS AndersPS skrev:
Spenderad en hel del lånade pengar just nu.
Tyvärr, och nu ska man ge energibidrag dessutom fast försvaret har stora behov

S
F fribygg skrev:
Det borde inte införas nått energibidrag, men nu är det ju valår och man försöker väl köpa röster med lånade pengar.
Fungerar det då? Bortsett från socialbidrag så har jag svårt att se att folk röstar utifrån diverse valfläsk. Politiker verkar tro att det är så men i allmänhet verkar folk rösta utifrån helt andra saker?

F fribygg skrev:
Tyvärr, och nu ska man ge energibidrag dessutom fast försvaret har stora behov
I sammanhanget ger nog just det bidraget en relativt liten effekt för försvaret, men principen är ju tydlig. Bidrag verkar vara samtliga partiers väg framåt.

S Sp1nd3l skrev:
Fungerar det då? Bortsett från socialbidrag så har jag svårt att se att folk röstar utifrån diverse valfläsk. Politiker verkar tro att det är så men i allmänhet verkar folk rösta utifrån helt andra saker?
Det vet vi ju inte förän efter valet om energibidraget får önskad effekt.

AndersPS AndersPS skrev:
Bidrag verkar vara samtliga partiers väg framåt.
Slösa bort lånade pengar till folk som generellt inte behöver bidrag för att eventuellt vinna några röster.

P
AndersPS AndersPS skrev:
Fast trenden med minskande statsskuld är väl bruten av dagens regering? Spenderas en hel del lånade pengar just nu.
Ja, men det är knappast ett stort problem med tanke på hur låg statsskulden är.
Det dumma som regeringen gör är att presentera ny upplåning som att den går till försvaret. Eftersom försvaret är statens viktigaste uppgift (utan försvar av vår demokrati kan inte staten, eller resten av Sverige, fungera).
Alltså bör man presentera budgeten på ett annat sätt, att upplåningen går till mindre viktiga, men ändå önskvärda, saker än försvaret.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Det är väl svårt att undvika om man har elabonnemang och använder el?
Man kan skicka elbidraget vidare till någon som behöver det bättre. Jag skickade mitt till PowerUp Ukraine.

• Gilla
atomlab
  • Laddar…
S
P pmd skrev:
Inflationen just nu ligger på 1.3 %, vilket är en bit under inflationsmålet på 2 %.
Ja just det ja ;)

S
han.kan han.kan skrev:
Är det inte vid inflation som många behöver bidrag? tex ensamstående med barn och låga, pensionärer som inte klarar försörjning mm
Att ge bidrag vid inflation eldar bara på inflationen.
Det är alltså precis som att pissa i byxorna för att bli varm, det är en väldigt kortsiktig lösning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.