34 478 läst ·
711 svar
34k läst
711 svar
Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
Plast eller pappförpackningar, beroende på beteende. Hos mig är det en aning mer plast än pappförpackning. Mycket beroende på förpackningarna runt kött och fågel som är svåra att pressa ihop på ett enkelt sätt (om man inte skall tejpa ihop dem efter att man vikt dem).F fiskbuggaren skrev:
Den dominerande faktorn där är transporterna (den extra vikten och volymen som flaskorna käver), även om ugnarna i sig är ett problem också.Claes Sörmland skrev:
Aluminium för öl och tetra för vin fungerar alldels utmärkt för vardagsförbrukningen.
Jag tror knappast det ens behövs någon ökad övervakning. En som vill dumpa sina sopor blir ju tvungen att göra det så ofta så förr eller senare åker han dit. Nuförtiden går ju alla omkring med filmkameror och ser någon en sopdumpare är det nog lätt att det filmas.BirgitS skrev:
Det är ju helt uppenbart att du gillar kollektiv bestraffning. Bara för att ett relativt fåtal gör fel vill du att alla andra ska tvingas in i system oavsett det passar dem eller ej.BirgitS skrev:
Själv tycker jag att det är bättre att de som gör fel straffas, och ifall samhället inte klarar av att straffa dessa så ska givetvis inte alternativet vara att straffa alla som sköter sig istället.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 435 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 435 inlägg
Där tror vi väldigt olika, och sen tycker du tydligen att angiveri är bra eftersom du tycket att om man ser någon slänga sopor där de inte hör hemma ska man informera polisen om det. Jag uppskattar att Sverige inte fungerar som t.ex. Östtyskland gjorde.L lbgu skrev:
Nej, det gör jag inte. Varför tror du det?L lbgu skrev:
Att sopsortera är inte mer straff än att det finns hastighetsgränser.
Hastighetsgränser infördes därför att det fanns en del som inte kunde anpassa farten till omständigheterna. Liksom en massa andra begränsningar har införts därför att folk inte gör på ett vettigt sätt annars.
Du refererar till högt alkoholintag eftersom glasbehållaren är lika full som övriga fraktioner, vilket jag anser beror på andra glasförpackningar, typ allt mellan barnmatsburkar och olivolje flaskorClaes Sörmland skrev:
Om Ditt glasfack är dominerat av vinflaskor....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden