Unikt namn Unikt namn skrev:
Bland chaufförer så tjänar sopgubben mest. Det är alltså mer värt att köra sopor än människor, varor m.m.
[länk]

Säget en del om hur samhället ser på vårt avfall.
Det söger mer om hur chaufförer ser på att köra avfall.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det söger mer om hur chaufförer ser på att köra avfall.
Skulle hellre köra sopor än buss.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
A ajn82 skrev:
Mer intressant var kommunen som yttrade sig och berättade att restavfallet kostade 500 kr/ton att bli av med, medans återvinningen inbringade upp mot 1500 kr/ton.
[länk]
Det kostar alltså kommunen 500 kr/t att få någon att ta hand om restavfallet medan kommunen tjänar 1500 kr/t på att sälja återvinningsbart avfall?
Varför tvingar inte Lomma kommun alla invånare att sortera precis allt?
Dessutom ska förstås sopsorterarna få del av de pengar som sopsorteringen inbringar.

P
K karlmb skrev:
Såna människor kan man ju inte ta på allvar.
Vilka? De som vill ha äggskalen i komposten eller de som inte vill ha dem komposten?
Eller båda?

L lbgu skrev:
Är väl bara jag som har en spärr mot att lägga sopor i frysen. Men jag tror knappast att jag är ensam om det.
Känns som en helt OK tabu. Brukar lägga bajsblöjor i dubbelpåse i soptunnan. Föratår inte varför räkor akulle vara värre.

Aldrig några sanitära problem även med två veckor mellan sophämtning och sommarvärme.

P
R RetepG skrev:
Det kanske inte är optimalt att marknaden får lösa problemet.
Marknader löser ofta problem bättre och snabbare än centralplanering. Marknader är också snabbare på anpassning vid förändring än vad centralplanering är.

P
A ajn82 skrev:
Artikel i tidningen från Lomma idag, boenfe klagar på överfulla tunnor med restavfall när de numera tömmer varannan vecka .
Hur ofta tömdes soptunnorna tidigare?
Hos oss har vi två soptunnor. En för restavfall och en för kompotsavfall. Båda töms varannan vecka och så har det varit i de femton år vi bott här. Eftersom soptunnorna står utanför garaget (som ligger längst bort i huset) så störs vi inte av räkskal. Kompostavfallet lägger vi i papperspåsar som tillsluts ordentligt.
(Skrymmande sällansopor, tomglas och farligt avfall kör vi till ÅVC).

P
Bland chaufförer så tjänar sopgubben mest. Det är alltså mer värt att köra sopor än människor, varor m.m.
[länk]
Det tycks inte vara så stor löneskillnad mellan sopåkare och andra lastbilschaufförer.
Ja, det är ganska viktigt att vi inte får sopberg i våra bostadsområden.
Dessutom har vi sophämtningskonsumenter inget val när det gäller vem som hämtar våra sopor.

P
F fribygg skrev:
Mina myror tar oftast hand om skaldjursresterna (om jag inte kokar soppa på dem)
Om du kokar soppa på myrorna så kan de ju inte ta hand om skaldjursresterna, förstår du väl …?

P
Frerider Frerider skrev:
Känns som om du driver med alla i denna tråd då du inte verkar känna till plåtkonserv🙈
Jag måste ha missat att jag inte känner till det. Jag har ju ett par konservburkar i skafferiet.
Men det är sant att jag rätt sällan köper konservburkar. Betydligt fler glasburkar, pappförpackningar och plastförpackningar.

Mig säger det att det är kostsamt att få folk som vill befatta sig med det.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vilka? De som vill ha äggskalen i komposten eller de som inte vill ha dem komposten?
Eller båda?
Vad skulle det vara för problen med äggskal I komposten?

P
Inga, enligt min åsikt. Det ger dock ingen ledtråd till ett svar på inlägg #657.
"Såna människor" som du nämner i inlägg #621 kan förstås ha andra åsikter.
Ditt svar i #621 är tvetydigt, så jag undrar helt enkelt vad du syftar på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.