32 663 läst ·
657 svar
33k läst
657 svar
Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
Det kostar alltså kommunen 500 kr/t att få någon att ta hand om restavfallet medan kommunen tjänar 1500 kr/t på att sälja återvinningsbart avfall?A ajn82 skrev:
Varför tvingar inte Lomma kommun alla invånare att sortera precis allt?
Dessutom ska förstås sopsorterarna få del av de pengar som sopsorteringen inbringar.
Känns som en helt OK tabu. Brukar lägga bajsblöjor i dubbelpåse i soptunnan. Föratår inte varför räkor akulle vara värre.L lbgu skrev:
Aldrig några sanitära problem även med två veckor mellan sophämtning och sommarvärme.
Hur ofta tömdes soptunnorna tidigare?A ajn82 skrev:
Hos oss har vi två soptunnor. En för restavfall och en för kompotsavfall. Båda töms varannan vecka och så har det varit i de femton år vi bott här. Eftersom soptunnorna står utanför garaget (som ligger längst bort i huset) så störs vi inte av räkskal. Kompostavfallet lägger vi i papperspåsar som tillsluts ordentligt.
(Skrymmande sällansopor, tomglas och farligt avfall kör vi till ÅVC).
Det tycks inte vara så stor löneskillnad mellan sopåkare och andra lastbilschaufförer.Unikt namn skrev:
Ja, det är ganska viktigt att vi inte får sopberg i våra bostadsområden.Unikt namn skrev:
Dessutom har vi sophämtningskonsumenter inget val när det gäller vem som hämtar våra sopor.
Jag måste ha missat att jag inte känner till det. Jag har ju ett par konservburkar i skafferiet.Frerider skrev:
Men det är sant att jag rätt sällan köper konservburkar. Betydligt fler glasburkar, pappförpackningar och plastförpackningar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden