Jag ska regla ett nytt golv i timmerhus. Tänkte fästa nya reglar längs syllstockarna och regla det nya golvet i dem. Men syllstockarna är ojämna. Vad tätar jag bäst med emellan ny regel och gammal syllstock? Min tanke är rimpor av träfiberisolering.

Tar tacksamt emot råd.

Linblånor, eller färdigt lindrev är bra, kanske lika bra som husmossa men betydligt enklare att skaffa för den som köper sitt byggmtrl i handeln

Zikon har bra lindrev, vill du inte handla direkt därifrån bör lindrev finnas hos alla seriösa byggnadsvårdsbutiker och kanske även hon några välsorterade bygghandlare.

Om syllstockarna behöver bytas framöver så är det dumt att fästa golvbjälklaget i dem.
Syllen är ju ändå den byggnadsdel som får ta mest stryk av fukt och följaktligen behöver bytas förr eller senare. Det gamla sättet med ett fritt stående golvbjälklag är anpassat efter de förutsättningarna. Fungerar bäst med mullbänk. Har man en högre krypgrund med trossbotten så blir det lite mer omständligt, men det kan ändå var en bra idé att göra infästningen så att den är lätt att lossa om/när ett syllbyte blir nödvändigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.