Hej vi har en byggare kommer över på onsdag att göra lite fix på vår köksfläkt..
Se bilder
Vår fråga är vad ska vi köpa för material när han kommer? Spackel har vi men en träskiva att täcka med? Något annat? Vi har inga erfarenheter att bygga själv som ni märker..
Mvh
Dan Daunfeldt
Se bilder
Vår fråga är vad ska vi köpa för material när han kommer? Spackel har vi men en träskiva att täcka med? Något annat? Vi har inga erfarenheter att bygga själv som ni märker..
Mvh
Dan Daunfeldt
Hej! Tyvärr inte. Vi vill skaffa material själva så det inte blir så dyrt. Vi är ute efter en lista bara vad som behövs bara så vi kan åka till en byggbutik och köpa..som sagt vi har spakel och vi måtten på plankan som behövs men inte vad resten som behövs om det behövs något mera..F fribygg skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 126 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 126 inlägg
Det är väl takgips ni behöver. Jag antar att ni vill att taket ovanför fläkten ska se likadant ut som i resten av rummet? Sen behöver ni nånting att fästa gipset i, dvs reglar. Och skruv.
Skulle verkligen vara 1000 gånger lättare om snickaren själv fick avgöra vad som behövs.
Skulle verkligen vara 1000 gånger lättare om snickaren själv fick avgöra vad som behövs.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 653 inlägg
Och hur ska vi kunna veta vad som behövs med så lite info om jobbet annat än "småfix?F Field70 skrev:
På ett sånt här litet jobb är det bara dumt att försöka spara småpengar på att tillhandahålla material själv. Ni kommer garanterat glömma något och så måste det i panik åka och kompletteras, det blir förseningar och hantverkaren kommer bli redigt pissed off och kommer aldrig vilja ha med er att göra igen o.s.v.
Och alldeles oavsett så kommer ni som sagt aldrig kunna få ett vettigt svar på frågan, "det ska utföras lite fix, vad behöver vi?" Det är ungefär som att fråga "jag ska laga lite mat, vad behöver jag för ingredienser?"
Tänker du att det som byggs ska kunna demonteras lätt vid rengöring av frånluften?
Förslag på mtrl
Vit folierad skiva tex färdiga hyllplan
Limfog
Dyckert
Skruv
Planhyvlad furu
Möbel vinklar
Magneter
Sättlim
Fog
Färg
Kanske kakel, fästmassa fog om väggen ska kaklas
Täcksidor till överskåpen om så önskas
Belysning?
Nytt snyggt eluttag?
Förslag på mtrl
Vit folierad skiva tex färdiga hyllplan
Limfog
Dyckert
Skruv
Planhyvlad furu
Möbel vinklar
Magneter
Sättlim
Fog
Färg
Kanske kakel, fästmassa fog om väggen ska kaklas
Täcksidor till överskåpen om så önskas
Belysning?
Nytt snyggt eluttag?
Redigerat:
Personligen, finns det inte en risk att man slår skallen i fläktkanterna? Är du lång kommer du också ha besvär med att kolla de bakre plattorna. Fick byta ut en sådan där hos min mor som hela tiden dunkade pannan i kanterna till en modell som på bilden nedan. Då skulle du även kunna göra en snyggare inbyggnad mot tak och övriga befintliga skåp. Bara en omtanke såklart...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag inte blir lurad så blir det snyggast att "taket" ovanför fläkten är i samma material som köksskåpen då det är lägre än övriga tak och en del av skåpen för att då plats med trumma.
Så någon form av täckskiva är nog bäst. Blir lätt flottigt där så även mycket bättre än takfärg då det är enkelt att torka av.
Så någon form av täckskiva är nog bäst. Blir lätt flottigt där så även mycket bättre än takfärg då det är enkelt att torka av.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden