34 273 läst ·
707 svar
34k läst
707 svar
Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
Och de flesta kommer så att kasta det lättviktiga från återvinningen i restavfall. Kartong och plast exempelvis.Claes Sörmland skrev:
Jag gissar att man har räknat och räknat på detta så jag är inte så orolig. Inte i varje kommun men i de som står bakom systemet. Är det något som sopbyråkrater älskar så är det att räkna på förenklade matematiska modeller. Ingår i det gröna samhällsprojektet och tankesättet.
Folk har gnällt i min kommun också, att man t ex har stora mängder restavfall från t ex blöjor eller omfattande användning av hushållspapper i vissa hushåll. Men då är det bara att beställa en extra restavfallstunna för någon symbolisk hundralapp i månaden. Jag tror inte de hade en lösning för de med mycket förpackningsavfall.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 431 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 431 inlägg
Hur då?L lbgu skrev:
Vill du ha ett övervakning som den kinesiska där man kan följa en persons rörelser exakt?
Helt avsaknad frihet att röra sig som man vill?
Du verkar ha en helt tokig bild av mig. Skärp dig och hitta inte på saker om mig.L lbgu skrev:
Vad har du för grunduppfattning som verkar vilja att alla personers rörelser ska övervakas exakt hela tiden så att det går att se om de dumpar skräp någonstans?
Och om de gör det ska de straffas väldigt hårt med 100 000 i böter.
Inte låter det trevligt i alla fall.
Angiveri ska tydligen uppmuntras också.
Det är inte jag som många gånger har skrivit i forumet att folk dumpar skräp i skogen redan nu och att det kan komma att öka i och med att det kan bli svårt att få plats i kärlen. Jag antar däremot att det är personer som vet vad de har sett.
Var ska soptunnorna stå om inte på den egna tomten?BirgitS skrev:
Kommunen lär knappast upprätta massvis av nya gemensamma soptunneytor i närheten av alla villor.
Jag upprättade en plats vid grinden för garageinfarten, sopbilen behöver bara stanna till och tunnorna är inte i vägen för mig eller någon annanUnikt namn skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 431 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 431 inlägg
Bilden visade en radhuslänga och radhuslänga är också det jag skrev. Radhus har ofta en del gemensamma ytor för t.ex. carport/garage och/eller lekplats. Där kan det många gånger stå kärl för avfall, i en del fall gör det redan det sen länge.Unikt namn skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 274 inlägg
Jag har lika mycket plats för fraktionerna: grönt glas, ofärgat glas, plastförpackningar och pappersförpackningar. Gissa vilka som fylls först.pacman42 skrev:
Med mina nya kärl nästa år så kommer vi vara tillbaka på status quo, då har vi två kärl som skall tömmas igen. Det är då två fyrfackskärl.
Det är inte specat hur våra kärl kommer att vara organiserade, men denna bild hittade jag på ett återvinningsbolag med samma upplägg:
[bild]
Här kommer jag att få problem, det kärl som först blir fullt hemma hos mig är plastförpackningar och det är idag det undre kärlet på 50% av volymen i fårt fyrfackskärl. Näst mest har jag av pappersförpackningar som har samma fördelning (den får dock större utrymme om detta stämmer). Tredje mest har jag av kompost. Restsopor har jag nästan inga alls. Tidningar har jag nästan inga alls (tio tidningar per halvår kanske).
Men detta varierar mycket med hushållet, andra kanske har mycket restavfall (exempelvis blöjor). Andra har nästing ingen kartong (få beställningar på nätet). Vissa har mycket färgat glas (gissa varför). Osv. Det går inte att blidka alla hushåll. Detta gör att vilken fördelning de än väljer så blir det en halvmesyr där man ändå måste köra till återvinningen då och då, eller kasta sorterat avfall i restavfall osv.
Medlem
· Stockholm
· 2 274 inlägg
Det låter märkligt. Det krävs nog ett rejält alkoholintag i familjen för att fylla upp samma volym som för plats- pappersförpackningar. Och dricks det mycket i familjen brukar det väl vara bag-in-box och aluminiumburk i alla fall.F fiskbuggaren skrev:
Ser i BRFen i stan att det är pappersförpackningar och plast som slår alla andra fraktioner med råge. Vi har haft lite mycket restavfall p g a sorteringsovillighet men det ändras snabbt nu så restavfallet har halverats på några år. Allt detta har blivit plast- och pappersavfall i princip.
Medlem
· Stockholm
· 2 274 inlägg
Ja, mycket märkligt. Det är förstås inte bara jag utan alla här omkring. Glas hade, i mitt fall, passat bättre motsvarande den påhängningslåda jag fått för metallförpackningar.Claes Sörmland skrev:
Det låter märkligt. Det krävs nog ett rejält alkoholintag i familjen för att fylla upp samma volym som för plats- pappersförpackningar. Och dricks det mycket i familjen brukar det väl vara bag-in-box och aluminiumburk i alla fall.
Ser i BRFen i stan att det är pappersförpackningar och plast som slår alla andra fraktioner med råge. Vi har haft lite mycket restavfall p g a sorteringsovillighet men det ändras snabbt nu så restavfallet har halverats på några år. Allt detta har blivit plast- och pappersavfall i princip.
Medlem
· Stockholm
· 2 274 inlägg
Å andra sidan har jag ändå inte plats för den så det kanske passar bra att ha den i garaget och bara rulla ut en gång om året.
Det finns annat glas än vinflaskor 🙄Claes Sörmland skrev:
Det låter märkligt. Det krävs nog ett rejält alkoholintag i familjen för att fylla upp samma volym som för plats- pappersförpackningar. Och dricks det mycket i familjen brukar det väl vara bag-in-box och aluminiumburk i alla fall.
Dessutom borde vi dra ned på glasförpackningar. Ett elände för miljön. Lite utbredd glasskam hade inte varit fel.F fiskbuggaren skrev: