BirgitS BirgitS skrev:
De får de ju genom att kommunen inte får gå på plus inom avfallshanteringen, dvs. om kommunen inte fick betalt för välsorterat avfall skulle avgiften vara högre. För lägst avgift är det alltså viktigt att innevånarna sorterar ut så mycket som möjligt för att minimera mängden restavfall.
Man får gå plus, annars är det svårt att göra investeringar. Man får dock inte vara vinstdrivande på de delar man har monopol på. Antar att det är det du menar med plus, vill bara förtydliga. Om kommunen dessutom konkurrerar på öppna marknaden så måste det vara vattentäta skott i ekonomin avseende monopolavfallet, eftersom det skulle snedvrida konkurrensen.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Inte är jag imponerad av vår kommun som ska utöka antalet tunnor från två till fyra.

Blir svårt att få plats med dessa på uppfarten.

Unikt namn
Man får anpassa stadsbilden till det nya.
ChatGPT Image 4 aug. 2026 20_52_19.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Man får gå plus, annars är det svårt att göra investeringar. Man får dock inte vara vinstdrivande på de delar man har monopol på. Antar att det är det du menar med plus, vill bara förtydliga. Om kommunen dessutom konkurrerar på öppna marknaden så måste det vara vattentäta skott i ekonomin avseende monopolavfallet, eftersom det skulle snedvrida konkurrensen.
Investeringar täcks/betalas genom att man höjer avgiften när dom kostnaderna kommer och skrivs av. Då har man positivt kassaflöde men redovisar nollresultat.

Samma gäller VA bolag, man justerar i praktiken avgifter utifrån att det blir nollresultat över tid.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Man får anpassa stadsbilden till det nya.
[bild]
Färg matchat☝️

P
K karlmb skrev:
Jag syftar på såna som ser stora problem med äggskal, det borde de flesta förstå, men...
Tack!
(Eftersom du kommenterade en text som beskriver två diametralt olika hanteringar av äggskal så var det inte uppenbart vilka du syftade på med "såna människor". Tänk på att inte så många av oss är tankeläsare).

P
BirgitS BirgitS skrev:
De får de ju genom att kommunen inte får gå på plus inom avfallshanteringen, dvs. om kommunen inte fick betalt för välsorterat avfall skulle avgiften vara högre. För lägst avgift är det alltså viktigt att innevånarna sorterar ut så mycket som möjligt för att minimera mängden restavfall.
Som jag redan påpekat så är planekonomi inte speciellt effektivt.

S
J Jeppson skrev:
Inte är jag imponerad av vår kommun som ska utöka antalet tunnor från två till fyra.

Blir svårt att få plats med dessa på uppfarten.
Det blir som villagatorna i USA, jag kommer att ställa ut tunnan på gatan den morgon de ska tömma. Ja, Stockholm vatten verkar inte ha gjort en genomtänkt upphandling. Och så snålar de med tömningen, blir bara varannan vecka med den mest frekventa tunnan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.