MultiMan
Sopor i frysen? Sverige är fantasiskt!

• Ledsen
  • Haha
  • Älska
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Sopor i frysen? Sverige är fantasiskt!
Det har väl knappast bara med Sverige att göra. Har man ätit skaldjur så är det väl lämpligt att lägga det i frysen om det är mer än några dagar till tömning när det är som varmast. Det lär knappast bara vara i Sverige man gör det.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
R RetepG skrev:
Det har väl knappast bara med Sverige att göra. Har man ätit skaldjur så är det väl lämpligt att lägga det i frysen om det är mer än några dagar till tömning när det är som varmast. Det lär knappast bara vara i Sverige man gör det.
Jag skulle aldrig ens komma på tanken att lägga sopor i frysen. Finns inget annat vettigt alternativ får man väl elda upp det eller gräva ner det. Räkskal lär inte vara något miljöbrott att gräva ned. Men i frysen bland det man skall äta, aldrig. Du skulle väl kunna ha hundskitspåsarna där också antar jag.

L lbgu skrev:
Jag skulle aldrig ens komma på tanken att lägga sopor i frysen. Finns inget annat vettigt alternativ får man väl elda upp det eller gräva ner det. Räkskal lär inte vara något miljöbrott att gräva ned. Men i frysen bland det man skall äta, aldrig. Du skulle väl kunna ha hundskitspåsarna där också antar jag.
Nja, hundskit i frysen känns väl sådär... Men det går ju knappast att jämföra med räkskal. Man tar ut räkorna ifrån frysen, skalar dem, lägger dem i en påse och sen in i frysen, dagen innan soptömning så lägger man det i kärlet. Det blir ju knappast ohälsosamt att lägga i frysen mellan du tar ut det och skalar det.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
R RetepG skrev:
Nja, hundskit i frysen känns väl sådär... Men det går ju knappast att jämföra med räkskal. Man tar ut räkorna ifrån frysen, skalar dem, lägger dem i en påse och sen in i frysen, dagen innan soptömning så lägger man det i kärlet. Det blir ju knappast ohälsosamt att lägga i frysen mellan du tar ut det och skalar det.
Är väl bara jag som har en spärr mot att lägga sopor i frysen. Men jag tror knappast att jag är ensam om det.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
A ajn82 skrev:
Artikel i tidningen från Lomma idag, boenfe klagar på överfulla tunnor med restavfall när de numera tömmer varannan vecka .
Mer intressant var kommunen som yttrade sig och berättade att restavfallet kostade 500 kr/ton att bli av med, medans återvinningen inbringade upp mot 1500 kr/ton.
[länk]
Kan tyvärr inte läsa länken, men jag blir nyfiken hur de räknat på att återvinningen inbringar pengar.

Är det inklusive föpackningsavgifterna som kommer genom NPA?
https://npa.se/en/producer-responsibility/packaging-fees#fees

Om återvinningen är en pengamaskin kanske soptunneavgifterna kan sänkas.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Kan tyvärr inte läsa länken, men jag blir nyfiken hur de räknat på att återvinningen inbringar pengar.

[länk]

Inte mer detaljer än så här
Förändringen, uppger hon, gjordes för att öka andelen sorterat avfall:

– 64 procent av kommunens restavfall var tidigare felsorterat. Restavfall kostar cirka 500 kronor per ton att hantera, medan sorterade förpackningar kan ge en intäkt på upp till 1 500 kronor per ton, säger Charlott Enocson.

A ajn82 skrev:
Artikel i tidningen från Lomma idag, boenfe klagar på överfulla tunnor med restavfall när de numera tömmer varannan vecka .
Mer intressant var kommunen som yttrade sig och berättade att restavfallet kostade 500 kr/ton att bli av med, medans återvinningen inbringade upp mot 1500 kr/ton.
[länk]
Korkat att ha resttömning var 4e vecka, sådant som har potential att lukta borde tömmas relativt ofta. I Lund har vi mat och rest i samma som töms varannan vecka. Inser att jag oaviktligt lever som zero waste-aktivist i förhållande till medelsvensson men även min rest blir ju ofta rätt kladdigt och kommer att lukta efter ett tag.
Sen får man ju också tänka till. I artikeln ser man halöppna matpåsar slängda i bingen, inte konstigt att det blir sunkigt och att flugorna kommer åt. Dubbla påsar och släng ut ofta så att påsen går att stänga ordentligt.

• Gilla
Lasse Suzican
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:

[länk]

Om man kan sälja skiten får man pengar så klart. Men det kostar ju att samla in så... Ett tipsär att det redan är ihoparäknat...

R RetepG skrev:
Har man ätit skaldjur så är det väl lämpligt att lägga det i frysen om det är mer än några dagar till tömning när det är som varmast.
Mina myror tar oftast hand om skaldjursresterna (om jag inte kokar soppa på dem)

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Mina myror tar oftast hand om skaldjursresterna (om jag inte kokar soppa på dem)
Ja myrstackar är perfekta för 'äckliga' saker som man kanske inte vill lägga i komposten. T.ex. möss, råttor, vissa matrester och diverse slaktrester som katter lämnar efter sig.

Räkskal från räkor jag precis har tryckt i mig blir ju inte automatiskt äckligare än de var halvtimmen innan…lika äckligt att ha oätna räkor i frysen då.

P
Frerider Frerider skrev:
Du verkar inte laga mat eller för den delen handla mat speciellt ofta.
Kanske inte sånt som du handlar och lagar?

P pmd skrev:
Kanske inte sånt som du handlar och lagar?
Känns som om du driver med alla i denna tråd då du inte verkar känna till plåtkonserv🙈

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.