32 610 läst ·
657 svar
33k läst
657 svar
Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
Jag skulle aldrig ens komma på tanken att lägga sopor i frysen. Finns inget annat vettigt alternativ får man väl elda upp det eller gräva ner det. Räkskal lär inte vara något miljöbrott att gräva ned. Men i frysen bland det man skall äta, aldrig. Du skulle väl kunna ha hundskitspåsarna där också antar jag.R RetepG skrev:
Nja, hundskit i frysen känns väl sådär... Men det går ju knappast att jämföra med räkskal. Man tar ut räkorna ifrån frysen, skalar dem, lägger dem i en påse och sen in i frysen, dagen innan soptömning så lägger man det i kärlet. Det blir ju knappast ohälsosamt att lägga i frysen mellan du tar ut det och skalar det.L lbgu skrev:Jag skulle aldrig ens komma på tanken att lägga sopor i frysen. Finns inget annat vettigt alternativ får man väl elda upp det eller gräva ner det. Räkskal lär inte vara något miljöbrott att gräva ned. Men i frysen bland det man skall äta, aldrig. Du skulle väl kunna ha hundskitspåsarna där också antar jag.
Är väl bara jag som har en spärr mot att lägga sopor i frysen. Men jag tror knappast att jag är ensam om det.R RetepG skrev:Nja, hundskit i frysen känns väl sådär... Men det går ju knappast att jämföra med räkskal. Man tar ut räkorna ifrån frysen, skalar dem, lägger dem i en påse och sen in i frysen, dagen innan soptömning så lägger man det i kärlet. Det blir ju knappast ohälsosamt att lägga i frysen mellan du tar ut det och skalar det.
Bland chaufförer så tjänar sopgubben mest. Det är alltså mer värt att köra sopor än människor, varor m.m.
https://www.ratsit.se/lonestatistik...-maskinell-tillverkning-och-transport-m-m#app
Säget en del om hur samhället ser på vårt avfall.
https://www.ratsit.se/lonestatistik...-maskinell-tillverkning-och-transport-m-m#app
Säget en del om hur samhället ser på vårt avfall.
Kan tyvärr inte läsa länken, men jag blir nyfiken hur de räknat på att återvinningen inbringar pengar.A ajn82 skrev:
Är det inklusive föpackningsavgifterna som kommer genom NPA?
https://npa.se/en/producer-responsibility/packaging-fees#fees
Om återvinningen är en pengamaskin kanske soptunneavgifterna kan sänkas.
Inte mer detaljer än så härUnikt namn skrev:
Korkat att ha resttömning var 4e vecka, sådant som har potential att lukta borde tömmas relativt ofta. I Lund har vi mat och rest i samma som töms varannan vecka. Inser att jag oaviktligt lever som zero waste-aktivist i förhållande till medelsvensson men även min rest blir ju ofta rätt kladdigt och kommer att lukta efter ett tag.A ajn82 skrev:
Sen får man ju också tänka till. I artikeln ser man halöppna matpåsar slängda i bingen, inte konstigt att det blir sunkigt och att flugorna kommer åt. Dubbla påsar och släng ut ofta så att påsen går att stänga ordentligt.
Om man kan sälja skiten får man pengar så klart. Men det kostar ju att samla in så... Ett tipsär att det redan är ihoparäknat...Unikt namn skrev:
Räkskal från räkor jag precis har tryckt i mig blir ju inte automatiskt äckligare än de var halvtimmen innan…lika äckligt att ha oätna räkor i frysen då.