F fribygg skrev:
Helt offtopic, är inte IKEAs matlådor gjorda av glas?
Finns både och faktiskt, locken passar både plast och glas.
F fribygg skrev:
Det beror väl på, köper jag varorna färdigplockade levereras de i papppåsar så det måste räknas som förpackning.
Räknas som förpackning oavsett. Allt hänger på om producenten betalar till förpackningsinsamlingen. Till exempel så räknas presentpapper och presentfolie som förpackning trots att inget levererats i dem.
Sen finns det ändå kommuner/avfallsorganisationer som skriver att det ska i restavfallet, dock oftast i juletid när det annars skulle svämma över.

Trots att jag jobbat med VA och Avfallsfrågor i snart 30 år så blir jag fan också förvirrad när det jag haft som sanning KANSKE inte stämmer. Sopor.nu anger precis som nämnts innan att köpt gladpack ska i restavfallet, och folie antingen i rest eller skrotcontainer på ÅVC medan kommun X skriver metallförpackning. Hur fan ska gemene man fatta då? Alla kan nog förstå skillnaden på en förpackning och en fönsterhiss eller stekpanna, men alumimiumfolie? Och hur avgörs vilken aluminiumfolie som producenten ska betala för?

Kanske dags att ta tillbaka CEDE-kortet och leva ett mer okomplicerat liv bakom ratten…

• Haha
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Håller egentligen helt med men när det exempelvis gäller fönsterkuvert påstås skillnaderna vara sakligt motiverade då olika kommuner har olika tekniska förutsättningar att ta hand om dessa.
Inte kommunen, handlar om mottagande anläggning. Dessutom är fönsterkuverten oftast limmade med ett gummiaktigt lim som fastnar på valsar etc.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Totalförbjudet!

[länk]

Elda inte avfall​

Det är förbjudet att elda avfall i Timrå kommun. Förbudet gäller både privatpersoner och verksamheter.

När avfall eldas i öppen eld, tunna på gården, kamin eller panna blir förbränningen ofta ofullständig. Det kan leda till utsläpp av hälso- och miljöfarliga ämnen och orsaka olägenheter för människor och miljön. Avfall ska i stället hanteras genom kommunens avfallshämtning eller lämnas på återvinningscentral.

Vad räknas som avfall?

Avfall är sådant som du vill göra dig av med eller är skyldig att göra dig av med, oavsett om materialet upplevs som rent och ofarligt.

Exempel på avfall som inte får eldas:

• hushållsavfall och grovavfall
  • bygg- och rivningsavfall
  • plast, gummi, textilier och förpackningar
  • möbler och annat skrymmande avfall
  • spånskivor samt målat, limmat eller impregnerat trä

Varför är det förbjudet?

Vid eldning av avfall i små anläggningar eller i öppen eld saknar den temperatur och rökgasrening som krävs för att begränsa utsläpp. Föroreningar sprids då via rök och aska och kan påverka både människors hälsa och miljön negativt.

Avfall får endast förbrännas i anläggningar som har tillstånd och modern rökgasrening.
Nja det är en snäv tolkning, avfall är det som du VILL göra dig av med, eller sånt du är SKYLDIG att göra dig av med. Just bygg och rivningsavfall är ett brett begrepp på allt som kan uppkomma. Att elda omålat, icke impregnerat, rent trä är alltid tillåtet.

Jag kan inte hitta någonstans att det skulle vara förbjudet, men massor av kommuner som listar att det är OK att kapa till ved.

A ajn82 skrev:
Och stöld, elda upp kommunens sopor sådär utan att fråga, de har ju monopol på sophantering
Nix, bara hushållsavfall och numera förpackningar. Du kan ta en container från vilken entreprenör som helst om du ska röja trädgård, renovera till exempel.

Jag kan lugna er alla. Det är helt ok att använda överblivna äggkartonger eller träbitar som tändvirke. Ingen kommer bry sig om det. Det lagen är skriven för är för att man inte ska kunna elda upp allt sitt avfall. 😊

R RetepG skrev:
Jag kan lugna er alla.
Jag tror du missar poängen :)

S Staffan-N skrev:
Jag tror du missar poängen :)
Det jag menade ju var just den sista diskussionen med att använda lite äggkartong eller liknande för att tända.

R RetepG skrev:
Det jag menade ju var just den sista diskussionen med att använda lite äggkartong eller liknande för att tända.
Poängen är att det nog inte är någon som tar det på allvar, vi raljerar bara.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R RetepG skrev:
OT: Det är förmodligen inte tillåtet att använda barkavfallet som trillar av den sommaravverkade björkmassaveden heller, men det skiter iaf jag fullständigt i trots att det verkligen är ett AVFALL när man lastat björken.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Inte kommunen, handlar om mottagande anläggning.
Ja precis, och då olika kommuner levererar till olika anläggningar påverkar det ju kommunens förutsättningar.

R RetepG skrev:
Det lagen är skriven för är för att man inte ska kunna elda upp allt sitt avfall.
Man kan ju elda upp sitt avfall likafullt, men man FÅR ju inte.

Alfredo Alfredo skrev:
Fekalier exempelvis.
Fast det får man ju lite lustigt ändå bränna upp om man har en förbränningtoalett.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Frerider Frerider skrev:
Typ tomatpuré. Sedan är oftast majs packat i plåtburk.
Kommer tomatpuré i förpackningar av den typ som tandkräm kom i för?
Majs brukar väl säljas färsk eller i konservburk?
MultiMan MultiMan skrev:
Mjukost, kaviar, majonäs, senap, tomatpuré, remouladesås, pickles för att nämna några.
Mjukost och kaviar, ja. Jag tänkte inte på det som metalltub. Jag förställde mig en betydligt större tub. :-)
Pickles, dvs Inlagd gurka mm, på svenska, köper jag i glasburk.
Senap, remouladsås och bearnaisesås brukar jag köpa i plastförpackning. (Senap ibland i glasburk).

P
T Television_Set skrev:
I facket för metallförpackningar, om man bor i lägenhetshus så finns dedikerade kärl för metallförpackningar.
Vi har två soptunnor. En för s.k. restavfall och en för komposterbart avfall.
Om vi ska sortera skräp ännu mer så måste vi åka til en sopstation med skräpet.
T Television_Set skrev:
Ja, via kommunen och dess entreprenörer.
Är soptunnorna märkta så att det inte går att lägga fel sorts förpackningar i fel tunna? Idén att viss sorts skräp ska kastas i soptunnor som bekostas av en industriorganisation, medan annat skräp ska kastas i soptunnor som bekostas kommunen är lite lätt konstig.

P
R Rubb skrev:
Däremot om du köper hem mat t ex och får maten i folieformar så klassas de som förpackning.
(. Så praktiskt och enkelt .)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.