P pmd skrev:
Kommer tomatpuré i förpackningar av den typ som tandkräm kom i för?
Ja det är en vanlig förpackning.

07310240038002_C1C1_s01.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P pmd skrev:
Majs brukar väl säljas färsk eller i konservburk?
En konservburk är väl en typisk plåtburk?
387954.jpg
Skapa konto

P pmd skrev:
Pickles, dvs Inlagd gurka mm, på svenska, köper jag i glasburk.
Du ja, vi köper denna.
kavli-smorgaspickles-275g.jpg
Skapa konto

P pmd skrev:
Senap, remouladsås och bearnaisesås brukar jag köpa i plastförpackning.
Finns även på tub.
340x340.webp
Skapa konto

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hade sparat många lokala sopbyråkrater på kommunal nivå.
Ja, de hade kunnat bli kommunala kommunikatörer istället…

P
Alfredo Alfredo skrev:
Eller fönsterkuvert.
Är inte alla papperskuvert brännbara, oavsett om de har fönster eller inte?

P pmd skrev:
Är inte alla papperskuvert brännbara, oavsett om de har fönster eller inte?
Jodå, men vissa kommuner vill ha dem i pappersreturen/tidningar, andra absolut inte.

• Gilla
  • Ledsen
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Om jag köper bröd på skolans "marknad" är det typiskt förpackat i sånna påsar så jag räknar dem som förpackning.
Men knappat om du har använt dem till förvaring av egenproducerad mat, eller hur?

P
Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:
Och glasburkarna har lock av????
Oftast av en metall, vilket ställer till det, men än så länge hamnar burk och lock i restavfallstunnan. Alternativet är ju komposterbart, vilket uppenbart är sämre.

P
R RetepG skrev:
Det finns en del saker där man inte har tänkt hela vägen, så är det. Kaffesump och äggskal är en likadan fråga.
Det börjar bli lite smått löjligt. Jag tror att jag ska installera en avfallskvarn.

P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kan man själv som privatperson betala in en avgift till Ftiab så att plastpåsarna förvandlas från restavfall till en återvinningsbar viktig resurs? 🤔
Vore det inte bättre att de som vill ha den återvinningsbara viktiga resursen betalar för att få den?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
MultiMan MultiMan skrev:
Jag köper regelbundet mat levererat i sådana påsar. Lokala bageriet t ex (skulle säga att det är exakt samma). Även ett större bageri som levererar över hela regionen har nästan samma typ.
När du köper bröd från det lokala bageriet förpackat i sådana påsar är påsarna förstås definitionsmässigt förpackningar.
När du köper en rulle sådana plastpåsar och använder påsarna på allehanda olika sätt är de inte nödvändigtvis förpackningar.

Hårklyverierna handlar inte om vad som är förpackningar eller inte, utan om vem som ska betala för "återvinningen" av materialet.

P
F fribygg skrev:
Du har varken vedspis eller vedpanna antar jag? Det måste ju vara bättre att använda tex beg äggkartonger som tändmtrl än att köpa speciella tändkuddar.
Äggkartonger använder jag som bottenplatta i kompostpåsen. Det hjälper lite mot alltför äckliga kompostpåsar.
Men bara om man bär ut påsarna hyfsat regelbundet …

Att tända med tändkuber är ganska mycket effektivare/lättare än att tända med kartong, men ibland får jag för mig att göra vedtändning till en sport och använder varken kartong eller tändkuber. Med varierad framgång.

P
F fribygg skrev:
Tror du Claes att det är förbjudet att elda upp en stump tvåtumfyra oxå om man skulle råka få nån dm över när man reglar?
Jag heter inte Claes, men jag vet (inte tror) att om regelstumpen är tryckimpregnerad så är det förbjudet att elda upp den. En obehandlad regelstump tror jag dock att man kan elda upp utan att bryta mot så värst många lagar (beroende på omständigheterna), men en sådan stump har ju aldrig varit en förpackning (för det mesta).

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Eller finns det någon lag som hindrar mig från att använda den gamla skokartongen till att förvara något annat i.
Du måste ju förvara dina skor i en av staten godkänd skoförvaring! Hur skulle det se ut om alla förvarade sina skor lite hur som helst, helt okontrollerat? Det skulle bli kaos och leda till samhällets förfall.
Alltså måste du ha dina gamla skokartonger till skoförvaring ovh inget annat!

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Som sagt, skiten hamnar där den får plats. När förutsättningarna ändras, det vill säga när vi får sortering i egna tunnor, Får vi väl se hur vi gör. men sopor är sopor hur man än ser på det. Idag är vi inte supernoga med vad som hamnar var. På det stora hela försöker vi sortera rätt, men vi lägger ingen tid eller kraft på att få det rätt. Det finns viktiga saker i livet, och mindre viktiga. Var och en betämmer själv prioriterng.

P pmd skrev:
Är soptunnorna märkta så att det inte går att lägga fel sorts förpackningar i fel tunna?
Märkt, ja, går att lägga fel ändå? Ja, är man fiffig så går det nog att knöla ner ett B20-block i metallförpackningskärlet.

Till exempel så har reningsverk fått in både bilbatterier och bowlingklot via latrinkärlen.
P pmd skrev:
Idén att viss sorts skräp ska kastas i soptunnor som bekostas av en industriorganisation, medan annat skräp ska kastas i soptunnor som bekostas kommunen är lite lätt konstig.
Jag håller med, och särskilt när samma produkt är en förpackning ibland, och ibland inte.

Unikt namn
P pmd skrev:
Vore det inte bättre att de som vill ha den återvinningsbara viktiga resursen betalar för att få den?
Kan ha funnits en smula sarkasm i min post.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.