30 979 läst ·
616 svar
31k läst
616 svar
Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
Ja det är en vanlig förpackning.P pmd skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En konservburk är väl en typisk plåtburk?P pmd skrev:
Logga in
Skapa konto
Du ja, vi köper denna.P pmd skrev:
Logga in
Skapa konto
Finns även på tub.P pmd skrev:
Logga in
Skapa konto
När du köper bröd från det lokala bageriet förpackat i sådana påsar är påsarna förstås definitionsmässigt förpackningar.MultiMan skrev:
När du köper en rulle sådana plastpåsar och använder påsarna på allehanda olika sätt är de inte nödvändigtvis förpackningar.
Hårklyverierna handlar inte om vad som är förpackningar eller inte, utan om vem som ska betala för "återvinningen" av materialet.
Äggkartonger använder jag som bottenplatta i kompostpåsen. Det hjälper lite mot alltför äckliga kompostpåsar.F fribygg skrev:
Men bara om man bär ut påsarna hyfsat regelbundet …
Att tända med tändkuber är ganska mycket effektivare/lättare än att tända med kartong, men ibland får jag för mig att göra vedtändning till en sport och använder varken kartong eller tändkuber. Med varierad framgång.
Jag heter inte Claes, men jag vet (inte tror) att om regelstumpen är tryckimpregnerad så är det förbjudet att elda upp den. En obehandlad regelstump tror jag dock att man kan elda upp utan att bryta mot så värst många lagar (beroende på omständigheterna), men en sådan stump har ju aldrig varit en förpackning (för det mesta).F fribygg skrev:
Redigerat:
Du måste ju förvara dina skor i en av staten godkänd skoförvaring! Hur skulle det se ut om alla förvarade sina skor lite hur som helst, helt okontrollerat? Det skulle bli kaos och leda till samhällets förfall.L lbgu skrev:
Alltså måste du ha dina gamla skokartonger till skoförvaring ovh inget annat!
Som sagt, skiten hamnar där den får plats. När förutsättningarna ändras, det vill säga när vi får sortering i egna tunnor, Får vi väl se hur vi gör. men sopor är sopor hur man än ser på det. Idag är vi inte supernoga med vad som hamnar var. På det stora hela försöker vi sortera rätt, men vi lägger ingen tid eller kraft på att få det rätt. Det finns viktiga saker i livet, och mindre viktiga. Var och en betämmer själv prioriterng.
Märkt, ja, går att lägga fel ändå? Ja, är man fiffig så går det nog att knöla ner ett B20-block i metallförpackningskärlet.P pmd skrev:
Till exempel så har reningsverk fått in både bilbatterier och bowlingklot via latrinkärlen.
Jag håller med, och särskilt när samma produkt är en förpackning ibland, och ibland inte.P pmd skrev: