F fribygg skrev:
Jag har nu lagt till en liten liten extra avgift på den kommunala fastighetsavgiften som går till Ukraina hjälpen, du kommer säkert märka det nästa år då du ska betala fastighetsavgiften på dina kåkar
Den var ju inte så farlig. En krona på första fastigheten, två kronor på andra, fyra kronor på den tredje och så vidare. Det kan ju inte bli några stora pengar, eller hur?

H HenrikHuslöse skrev:
Den var ju inte så farlig. En krona på första fastigheten, två kronor på andra, fyra kronor på den tredje och så vidare. Det kan ju inte bli några stora pengar, eller hur?
Det blev för avancerat för mig, jag la bara på en hundralapp på den kommunala fastighetsavgiften och femtusen på de kåkar som är nyare än 15 år

S sin skrev:
Snälla kan vi inte få en detaljerad förklaring på hur detta fungerar i praktiken? Som sagt, är väldigt nyfiken på din förklaring? Tror att juristerna på bankerna och lantmäteriet också är nyfikna på detta.
Jag skrev just det. Du lär och ska se det när du betalat av sista kronan på dina lån

H HenrikHuslöse skrev:
Ett annat scenario är att riksdagen och regering ändrar fastighetslagstiftningen så att alla fastigheter i Sverige förs över till en gemensam pott som sedan fördelas mellan riksdagsledamöterna. Varje riksdagsledamot får 10000 bostäder. Tänk dig 10000 obelånade bostäder var. Om det händer, vad gör du då?
Fastighetslagstiftningen? Du verkar bortse från Regeringsformen 2 kap 15§.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Fastighetslagstiftningen? Du verkar bortse från Regeringsformen 2 kap 15§.
Riksdagsledamöternas lycka och välgång är ett angeläget allmänt intresse. Det tyckte i alla fall HD efter att domarna också fått 10000 småhus vardera. 😉

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja, men det ligger då på banken att bevisa att du har en skuld. De tar väl då fram det av dig signerade låneavtalet ( ur det hackade datasystemet), men troligen får de NEJ i domstol, då de inte kan påvisa att de förfogar över en pant, som de kan utkräva och att sannolikheten för att en bank skulle låna ut stora belopp utan säkerhet ju inte är trovärdigt.
Det påverkas ju inte av om det finns pantbrev eller inte. Existens av lån måste ju bevisas på samma sätt oavsett.

S sin skrev:
Hört talas om blancolån?
Ja, men då rör det summor, som normalt inte har behov av pant i form av pantbrev på fastighet.

Edit: kanske måste deklarera att jag reagerade på TS tokiga( i mitt tycke) förslag att döda alla "fria pantbrev", då det är galet rent ekonomiskt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja, men då rör det summor, som normalt inte har behov av pant i form av pantbrev på fastighet.
Aldrig pantbrev skulle jag säga då det gäller "blancolån"

Ett outnyttjat pantbrev är ju faktiskt värt något...för nästa ägare till fastigheten. Att teckna nya kostar 2% så då kan ni ju själva räkna ut hur mycket era blir värda för den nya ägaren om ni säljer kåken. Kanske blir småpengar som i mitt fall men för andra objekt som laddat på ordentligt blir läget möjligen annorlunda. Så kanske ett litet plus som mäklaren självklart tar med i objektsbeskrivningen...eller?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Aldrig pantbrev skulle jag säga då det gäller "blancolån"
Ja naturligtvis, men för att få blankolån på högre summor, så måste du uppvisa mycket god personlig ( eller företagets) ekonomi. Sköts då gärna med en checkkredit.

Edit: kanske måste deklarera att jag reagerade på TS tokiga( i mitt tycke) förslag att döda alla "fria pantbrev", då det är galet rent ekonomiskt.
Finns de som kan ligga med lån utan säkerhet på miljonbelopp och de som har bolån på 25 000kr. Inget av de är vanligt, men förekommer.

Excel
Att vi står inför en finansiell reset är helt riktigt, men dina antaganden är ändå orimliga.

E Eld skrev:
Alla har haft fel.
Hittils ja, det utesluter ju inte att de kan få rätt nån gång i framtiden.

Ekonomin har väl kraschat många gånger utan att domedagen infunnit sig. Imperier och civilisationer med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.