Jag håller på att bygga in ett RIAA försteg i min gamla skivspelare.

Inser att den tilltänkta strömförsörjning jag avsåg att montera inuti skivspelaren har en jordanslutning. Omron S8VS 24v 0,65a

Skivspelaren saknar jordanslutning i dagsläget och även om jag skulle byta anslutningskabel så saknar rummet jordade uttag...

Kan jag med gott samvete isolera nätaggregatet med polykarbonat mot plåten och använda dubbelisolerad anslutningskabel hoppa över jordanslutningen och kalla min spelare dubbelisolerad?

Eller bygger jag en förkastlig dödsfälla?

Andra förslag på lösningar?
Ett kretskort kommer kopplas in i den blå kontakten och behöver 24v mating från nätagget som kommer sitta monterat på en din skena skruvad i trälådan ungefär det det ligger på bilden.
PXL_20260626_212934622.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bygg hela riaa-delen som en extern enhet i stället, det finns ingen finess med ett bygga in den i spelaren.

Jordanslutningen är troligen bara för avstörning ( men mät om chassiet på nätdelen är ansluten på jordanslutningen) själva nätdelen är isolerad och fungerar lika bra utan jord.

Om den är ansluten riskerar du att introducera halva nätspänningen på spelarens chassi om du inte isolerar den som du redan tänkt.

Oavsett, Farligt blir det inte.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Inbyggd eller extern ställs jag inför samma förutsättningar, saknar jordade uttag.

Nätagget har ett plast chassie så inget är anslutet till det.

A
En apparat ska uppfylla den isolationsklass som är angiven. Det finns tre olika att välja på. Klass 1, 2 eller 3.

Det är precis samma sak som alla trådar med armaturer som behöver en lampstickpropp. Är det t ex en klass 1-armatur ska den ha en klass 1-stickkontakt. Hur elanläggningen ser ut har inget med apparaten att göra.

Är detta ett hemmabygge behöver du själv se till så den blir säker och veta vad du gör. Apparaten får sedan inte överlåtas eller säljas.

Behöver apparaten ett skyddsjordat uttag för att fungera så behöver du se till att få detta installerat.

ARJU ARJU skrev:
Inbyggd eller extern ställs jag inför samma förutsättningar, saknar jordade uttag.

Nätagget har ett plast chassie så inget är anslutet till det.
Ditt nätdon är ok säkerhetsmässigt på utgångssidan där du kan anta SELV så inget krävs där som tex jordning. Anslutningen för jord finns av EMC-skäl tex för avledning från filterkretsar men har inget med säkerhet elektriskt att göra.

Bäst i ditt fall tycker jag är om du ordnar en liten kapsling för donet och sätter jordad sladd till det och sen 24 VDC via egen kabel till spelaren. Att du sen ansluter till ojordat uttag är ok om uttaget är rätt valt för platsen det sitter på.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Eller bygger jag en förkastlig dödsfälla?
Nej, den där nätdelen är definitivt ingen produkt som behöver skyddsjordas. Vi pratar alltså inte om elsäkerhet utan möjligen om funktionsjordning för att klara EMC-kraven.

Så anslut ingenting till denna skruv, inte ens chassit på grammofonen.

Ojordade uttag i rummet innebär att man bör vara mycket sparsam med klass I-produkter, alltså sådana som ska skyddsjordas. Att ansluta dem i samma jordade grenuttag har både fördelar och nackdelar, men jag tror fördelarna överväger.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.