7 299 läst ·
104 svar
7k läst
104 svar
När ekonomin kraschar - Off Grid
En rättelse: du har rätt (blandade ihop siffrorna från många andra beräkningar):Fairlane skrev:
https://www.hemnet.se/bostader?item_types[]=fritidshus&item_types[]=villa&expand_locations=10000&location_ids[]=910051
Det ligger inte 80 utan 185 villor och fritidshus ute till försäljning (plus 19 kommande). Snittet på slutpriset är ca 3 miljoner (de flesta säljs mellan 1,2 - 4,4 miljoner kr). Då tar vi (185 + 19) 204 x 3 000 000 = 612 000 000 kr så dryga halv miljarden (lägg till 66 tomter som snittar ca 1 000 000 stycket) en miss av mig (ber om ursäkt för det) så sammanlagt 678 000 000. förändrade inget inte så mycket i sak.
Redigerat:
2,5miljarder eller 600miljoner är typ samma. 🤷♂️ Potato potejto som man säger.
Jag längtar till medborgarlönen i alla fall, så man kan ligga i hängmattan eller snickra på altanen medan miljarderna tickar in.
Kan du ordna det lagom till sommarn?
Jag längtar till medborgarlönen i alla fall, så man kan ligga i hängmattan eller snickra på altanen medan miljarderna tickar in.
Kan du ordna det lagom till sommarn?
Kunde du också förklara för varför man skulle döda outnyttjade pantbrev?Jerka63 skrev:
En rättelse: du har rätt (blandade ihop siffrorna från många andra beräkningar):
[länk]
Det ligger inte 80 utan 185 villor och fritidshus ute till försäljning (plus 19 kommande). Snittet på slutpriset är ca 3 miljoner (de flesta säljs mellan 1,2 - 4,4 miljoner kr). Då tar vi (185 + 19) 204 x 3 000 000 = 612 000 000 kr så dryga halv miljarden (lägg till 66 tomter som snittar ca 1 000 000 stycket) en miss av mig (ber om ursäkt för det) så sammanlagt 678 000 000. förändrade inget inte så mycket i sak.
Hur banken kan utnyttja dessa för sin verksamhet.
Vi är många som är nyfikna.
Skulle du inte lämna tråden?Jerka63 skrev:
En rättelse: du har rätt (blandade ihop siffrorna från många andra beräkningar):
[länk]
Jag frågade ChatGtp vilka risker som finns med att ha kvarvarande pantbrev på en fastighet där bolånet är avbetalat. Detta var svaret:S sin skrev:
Att ha pantbrev kvar på en obelånad fastighet är inte farligt i sig, men det är viktigt att:
- Kontrollera att lånet verkligen är avslutat i bankens system.
- Säkerställa att banken har släppt pantbrevet som säkerhet.
- Ha ordning på eventuella fysiska pantbrev (om sådana finns).
Så min slutsats är att TS inte förstår hur pantbrev fungerar. Det finns inga risker vad jag kan se.
Inte chattgbt heller uppenbarligen.
TS verkade ha unika kunskaper och insikter i hur det här med pantbrev fungerade så jag var mest nyfiken på vad han hade att komma med. Tror också bankerna är nyfikna i den insikt han har att komma med.E Einh skrev:Jag frågade ChatGtp vilka risker som finns med att ha kvarvarande pantbrev på en fastighet där bolånet är avbetalat. Detta var svaret:
Att ha pantbrev kvar på en obelånad fastighet är inte farligt i sig, men det är viktigt att:
- Kontrollera att lånet verkligen är avslutat i bankens system.
- Säkerställa att banken har släppt pantbrevet som säkerhet.
- Ha ordning på eventuella fysiska pantbrev (om sådana finns).
Så min slutsats är att TS inte förstår hur pantbrev fungerar. Det finns inga risker vad jag kan se.
Vad gäller Chatgpt så är Inget förutom den sista punkten är särskilt stora risker eller något som för problem med sig. Fysiska pantbrev är tack och lov rätt ovanliga idag och sällan på stora belopp om de råkar finnas kvar.
Och vad kan hända om banken har förfogande över en pant och bankens system sedan blir utsatt för en hackerattack eller annat datastrul, så det i deras system inte syns att du betalat skulden ?S sin skrev:TS verkade ha unika kunskaper och insikter i hur det här med pantbrev fungerade så jag var mest nyfiken på vad han hade att komma med. Tror också bankerna är nyfikna i den insikt han har att komma med.
Vad gäller Chatgpt så är Inget förutom den sista punkten är särskilt stora risker eller något som för problem med sig. Fysiska pantbrev är tack och lov rätt ovanliga idag och sällan på stora belopp om de råkar finnas kvar.
Finns bara en (1) regel : Pant ska återlämnas omedelbart efter det att det lån den varit avsedd för, är till fullo återbetalt !
Detta gäller även om du tagit ett lån på 3 MSEK och tagit ut 3 st pantbrev a' 1 MSEK för då ska det pantbrev med sämst prio d.v.s. det mellan 2-3 MSEK, direkt återlämnas så fort skulden understiger 2 MSEK.
Med det synsättet kan ju banken hitta på vilka skulder den vill. Pantbrevet påvisar inte en skuld, det reglerar enbart prioriteten.
Du menar att någon hackar banken och skapar skulder hos kunderna för att stärka bankens balansräkning? Lite som en omvänd ransomwareattack, hackaren gör måltavlan rikare?HasseTeknik skrev:
Och vad kan hända om banken har förfogande över en pant och bankens system sedan blir utsatt för en hackerattack eller annat datastrul, så det i deras system inte syns att du betalat skulden ?
Finns bara en (1) regel : Pant ska återlämnas omedelbart efter det att det lån den varit avsedd för, är till fullo återbetalt !
Känns som ett helt realistiskt scenario. Helt.