HasseTeknik HasseTeknik skrev:
För att de då kan ingå i bankens pant på av banken tagna lån. Om de ligger i Publika arkivet, så kan ingen utom du själv använda dem.
Nej, det kan de inte.

Fairlane Fairlane skrev:
Du har alltså objekt i din närhet som säljs för 25-30% av snittet som någon sorts bevis för att snittet är 3-4 ggr högre?

Ledsen, men det förklarar en hel del... Tyvärr.
I kombination men pratet om big Pharma etc i en annan tråd så känns det rätt tydligt var du får dina ideer ifrån.
En rättelse: du har rätt (blandade ihop siffrorna från många andra beräkningar):

https://www.hemnet.se/bostader?item_types[]=fritidshus&item_types[]=villa&expand_locations=10000&location_ids[]=910051

Det ligger inte 80 utan 185 villor och fritidshus ute till försäljning (plus 19 kommande). Snittet på slutpriset är ca 3 miljoner (de flesta säljs mellan 1,2 - 4,4 miljoner kr). Då tar vi (185 + 19) 204 x 3 000 000 = 612 000 000 kr så dryga halv miljarden (lägg till 66 tomter som snittar ca 1 000 000 stycket) en miss av mig (ber om ursäkt för det) så sammanlagt 678 000 000. förändrade inget inte så mycket i sak.

Redigerat:
Unikt namn
2,5miljarder eller 600miljoner är typ samma. 🤷‍♂️ Potato potejto som man säger.

Jag längtar till medborgarlönen i alla fall, så man kan ligga i hängmattan eller snickra på altanen medan miljarderna tickar in.

Kan du ordna det lagom till sommarn?

• Gilla
Redibo och 3 till
  • Laddar…
Jerka63 Jerka63 skrev:
En rättelse: du har rätt (blandade ihop siffrorna från många andra beräkningar):

[länk]

Det ligger inte 80 utan 185 villor och fritidshus ute till försäljning (plus 19 kommande). Snittet på slutpriset är ca 3 miljoner (de flesta säljs mellan 1,2 - 4,4 miljoner kr). Då tar vi (185 + 19) 204 x 3 000 000 = 612 000 000 kr så dryga halv miljarden (lägg till 66 tomter som snittar ca 1 000 000 stycket) en miss av mig (ber om ursäkt för det) så sammanlagt 678 000 000. förändrade inget inte så mycket i sak.
Kunde du också förklara för varför man skulle döda outnyttjade pantbrev?

Hur banken kan utnyttja dessa för sin verksamhet.

Vi är många som är nyfikna.

Förresten, vad hade att det finns många objekt ute med pantbrev att göra och vad hade det med offgrid att göra? Du nämnde ingenting i tråden om varför man skulle koppla bort sig från elnätet.

Jerka63 Jerka63 skrev:
ekonomin kraschar
Du kanske redan har tagit upp det?
Men när sker denna krasch?
Vilken tidsrymd pratar vi om?

Jerka63 Jerka63 skrev:
Nu lämnar jag tråden åt sitt öde
Tack!

Jerka63 Jerka63 skrev:

[länk]

Skulle du inte lämna tråden?

S sin skrev:
Kunde du också förklara för varför man skulle döda outnyttjade pantbrev?

Hur banken kan utnyttja dessa för sin verksamhet.

Vi är många som är nyfikna.
Jag frågade ChatGtp vilka risker som finns med att ha kvarvarande pantbrev på en fastighet där bolånet är avbetalat. Detta var svaret:

Att ha pantbrev kvar på en obelånad fastighet är inte farligt i sig, men det är viktigt att:
  • Kontrollera att lånet verkligen är avslutat i bankens system.
  • Säkerställa att banken har släppt pantbrevet som säkerhet.
  • Ha ordning på eventuella fysiska pantbrev (om sådana finns).

Så min slutsats är att TS inte förstår hur pantbrev fungerar. Det finns inga risker vad jag kan se.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Inte chattgbt heller uppenbarligen.

E Einh skrev:
Jag frågade ChatGtp vilka risker som finns med att ha kvarvarande pantbrev på en fastighet där bolånet är avbetalat. Detta var svaret:

Att ha pantbrev kvar på en obelånad fastighet är inte farligt i sig, men det är viktigt att:
  • Kontrollera att lånet verkligen är avslutat i bankens system.
  • Säkerställa att banken har släppt pantbrevet som säkerhet.
  • Ha ordning på eventuella fysiska pantbrev (om sådana finns).

Så min slutsats är att TS inte förstår hur pantbrev fungerar. Det finns inga risker vad jag kan se.
TS verkade ha unika kunskaper och insikter i hur det här med pantbrev fungerade så jag var mest nyfiken på vad han hade att komma med. Tror också bankerna är nyfikna i den insikt han har att komma med.

Vad gäller Chatgpt så är Inget förutom den sista punkten är särskilt stora risker eller något som för problem med sig. Fysiska pantbrev är tack och lov rätt ovanliga idag och sällan på stora belopp om de råkar finnas kvar.

S sin skrev:
TS verkade ha unika kunskaper och insikter i hur det här med pantbrev fungerade så jag var mest nyfiken på vad han hade att komma med. Tror också bankerna är nyfikna i den insikt han har att komma med.

Vad gäller Chatgpt så är Inget förutom den sista punkten är särskilt stora risker eller något som för problem med sig. Fysiska pantbrev är tack och lov rätt ovanliga idag och sällan på stora belopp om de råkar finnas kvar.
Och vad kan hända om banken har förfogande över en pant och bankens system sedan blir utsatt för en hackerattack eller annat datastrul, så det i deras system inte syns att du betalat skulden ?
Finns bara en (1) regel : Pant ska återlämnas omedelbart efter det att det lån den varit avsedd för, är till fullo återbetalt !
Detta gäller även om du tagit ett lån på 3 MSEK och tagit ut 3 st pantbrev a' 1 MSEK för då ska det pantbrev med sämst prio d.v.s. det mellan 2-3 MSEK, direkt återlämnas så fort skulden understiger 2 MSEK.

Med det synsättet kan ju banken hitta på vilka skulder den vill. Pantbrevet påvisar inte en skuld, det reglerar enbart prioriteten.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Och vad kan hända om banken har förfogande över en pant och bankens system sedan blir utsatt för en hackerattack eller annat datastrul, så det i deras system inte syns att du betalat skulden ?
Finns bara en (1) regel : Pant ska återlämnas omedelbart efter det att det lån den varit avsedd för, är till fullo återbetalt !
Du menar att någon hackar banken och skapar skulder hos kunderna för att stärka bankens balansräkning? Lite som en omvänd ransomwareattack, hackaren gör måltavlan rikare?

Känns som ett helt realistiskt scenario. Helt.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Jerka63 Jerka63 skrev:
En ganska självklar reaktion hos det svenska folket - dess tendens att sticka huvudet i sanden när obehagliga sanningar knackar på dörren.
Vilka sanningar?🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.