HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Och vad kan hända om banken har förfogande över en pant och bankens system sedan blir utsatt för en hackerattack eller annat datastrul, så det i deras system inte syns att du betalat skulden ?
Finns bara en (1) regel : Pant ska återlämnas omedelbart efter det att det lån den varit avsedd för, är till fullo återbetalt !
Detta gäller även om du tagit ett lån på 3 MSEK och tagit ut 3 st pantbrev a' 1 MSEK för då ska det pantbrev med sämst prio d.v.s. det mellan 2-3 MSEK, direkt återlämnas så fort skulden understiger 2 MSEK.
Var kommer dessa regler ifrån?

Man brukar pantsätta befintliga pantbrev korsvis så att man på banken alltid har bottenpanten, finns det fria pantbrev på toppen så kan dessa släppas. Rent tekniskt så kan man gå in och dela upp pantbrev, men det händer sällan.

Du tror inte att det finns back-up på i systemen på en bank? Alla lånehandlingar finns dessutom arkiverade på pappar vad gäller bolån.

D Daniel 109 skrev:
Med det synsättet kan ju banken hitta på vilka skulder den vill. Pantbrevet påvisar inte en skuld, det reglerar enbart prioriteten.
Ja, men det ligger då på banken att bevisa att du har en skuld. De tar väl då fram det av dig signerade låneavtalet ( ur det hackade datasystemet), men troligen får de NEJ i domstol, då de inte kan påvisa att de förfogar över en pant, som de kan utkräva och att sannolikheten för att en bank skulle låna ut stora belopp utan säkerhet ju inte är trovärdigt.

Ett annat scenario är att riksdagen och regering ändrar fastighetslagstiftningen så att alla fastigheter i Sverige förs över till en gemensam pott som sedan fördelas mellan riksdagsledamöterna. Varje riksdagsledamot får 10000 bostäder. Tänk dig 10000 obelånade bostäder var. Om det händer, vad gör du då?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja, men det ligger då på banken att bevisa att du har en skuld. De tar väl då fram det av dig signerade låneavtalet ( ur det hackade datasystemet), men troligen får de NEJ i domstol, då de inte kan påvisa att de förfogar över en pant, som de kan utkräva och att sannolikheten för att en bank skulle låna ut stora belopp utan säkerhet ju inte är trovärdigt.
Hört talas om blancolån?

H HenrikHuslöse skrev:
Du menar att någon hackar banken och skapar skulder hos kunderna för att stärka bankens balansräkning? Lite som en omvänd ransomwareattack, hackaren gör måltavlan rikare?

Känns som ett helt realistiskt scenario. Helt.
Nej, snarare att det läggs in något som förstör en större mängd data och även över en större tidsrymd ( alltså även i tagna back-up:er).

H HenrikHuslöse skrev:
Om det händer, vad gör du då?
Blir riksdagsledamot.

• Haha
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Nu är det ju så att om det funkar som det ska och banken sköter sig så ska ni få ett meddelande från Lantmäteriet i tex Myndighetspost när ni har betalat av det sista sura lånet på kåken. Se exempel nedan, det fick vi när våra lån var slutamorterade. Så håll utkik efter det

Information om att datapantbrev i din fastighet är ägarregistreratOm du nyligen har sålt eller på annat sätt överlåtit fastigheten eller tomträtten kan du bortse från denna information.Datapantbrev i din fastighet/tomträtt är nu ägarregistrerat. Om du exempelvis har löst ett lån har långivarenlämnat tillbaka pantbrevet till dig genom att ägarregistrera det. Ägarregistrering innebär att du som lagfarenägare/tomträttsinnehavare nu är innehavare av datapantbrev enligt nedan.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Så om Lantmäteriets data system blir hackat....något för TS att ta tag i

K krambriw skrev:
Så om Lantmäteriets data system blir hackat....något för TS att ta tag i
För sent. Jag har redan gjort det och äger nu en miljon svenska småhus. Ja, jag nöjde mig med en miljon. Om jag tog alla skulle det ju kunna se misstänkt ut...

H HenrikHuslöse skrev:
För sent. Jag har redan gjort det och äger nu en miljon svenska småhus. Ja, jag nöjde mig med en miljon. Om jag tog alla skulle det ju kunna se misstänkt ut...
Hej George Soros! Välkommen till Byggahus!

H HenrikHuslöse skrev:
Tur då jag hann skriva ut mina och registrera om dom hos notarius publicus 😀

S sin skrev:
Hej George Soros! Välkommen till Byggahus!
Neeeeej! Jag är avslöjad!

• Haha
  • Gilla
sin och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Jag har nu lagt till en liten liten extra avgift på den kommunala fastighetsavgiften som går till Ukraina hjälpen, du kommer säkert märka det nästa år då du ska betala fastighetsavgiften på dina kåkar

• Älska
  • Wow
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Faktiskt bara en hundring per kåk..

Jerka63 Jerka63 skrev:
Har du möjlighet att amortera av alla lån se då till att även döda pantbreven, för dem ses nämligen som finansiella instrument och läggs i ofantligt stora pooler och vid konkurser står fordringsägarna på rad och först är bankerna. Den som har amorterat av men inte dödat pantbreven ligger då illa till, och detta görs ogärna för då sjunker värdet på fastigheten då nästan alla köpare måste betala pantbreven vid bolån och det är kostnad för låntagare/kunden men vidtar du den åtgärden, sitter du i orubbat bo förutsatt att du redan har en fungerande Off Grid-lösning.

Så vem/vilka kommer att klara sig?
Snälla kan vi inte få en detaljerad förklaring på hur detta fungerar i praktiken? Som sagt, är väldigt nyfiken på din förklaring? Tror att juristerna på bankerna och lantmäteriet också är nyfikna på detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.