97 407 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 871 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 871 inlägg
Ok, du menar så. En dator är dock gjord just för den uppgiften, men det blir svårt ändå svårt att få utanför de ramar som tillverkaren gett dig. Du har den disk du har (går att byta såklart), du har det minne och den CPU du har etc. Att fritt kunna göra vad du vill blir ändå lurigt, men visst, kan du få datorn att klippa gräset så fint så.P pmd skrev:
Jag kan koppla ganska många konstiga prylar till en dator och styra dem med ett egenskrivet program i datorn.Fairlane skrev:
Ok, du menar så. En dator är dock gjord just för den uppgiften, men det blir svårt ändå svårt att få utanför de ramar som tillverkaren gett dig. Du har den disk du har (går att byta såklart), du har det minne och den CPU du har etc. Att fritt kunna göra vad du vill blir ändå lurigt, men visst, kan du få datorn att klippa gräset så fint så.
Det är kanske mer komplicerat, när man drar det till sin spets, än att en biltillverkare erbjuder ett öppet API för hur en delmängd av en bils funktioner kan konfigureras.
Vi är olika. Lämna ett barn eller en hund i en bil med AC en längre stund en varm solig dag hade jag aldrig ens tänkt tanken på att göra. Med tanke på hur dålig kvalitet det är på de flesta konsumentprodukter så hade jag aldrig förlåtit mig själv ifall mitt barn/hund dött i en bil för att jag chansade på att en antagligen kinatillverkad AC inte gick sönder. Sen räcker det väl om bilens centraldator kraschar så lär ACn stanna. Skulle inte lita på den datorn mer än jag litar på att inte min Windowsdator kan krascha vid de mest olämpliga tider.P pmd skrev:
Tänk vilken mardröm att jobba på Audis support när de helt plötsligt bestämmer att kunderna ska få tillgång till ett API. 😂P pmd skrev:
Om det är så länge att man anser sig behöva AC för att lämna ett djur/barn i bilen så är det nog en längre stund. Finns väl inget bra mått på hur lång tid det kan ta innan det börjar bli farligt utan det beror på vädret skulle jag säga. Är det 35 grader och sol rätt på bilen så behövs antagligen inte särskilt många minuter för att det ska bli farligt.Alfredo skrev:
Problemet är att ett antal djur/barn antagligen kommer att råka illa ut. Folk litar på att ACn håller och lämnar barn/djur i bilen längre tid än de annars hade gjort. Det visades ju en bild från en bil med denna funktion där det ungefär stod "Ingen fara, bilen har AC". Det signalerar ju att det av åtminstone biltillverkaren anses vara ok att lämna barn/djur i bilen ifall man har ACn på.Alfredo skrev:
Håller absolut inte med. Min bil är ändå relativt ny, men har inga finesser annat än elektriska fönsterhissar (hade inte klagat om det varit vev) AC och centrallås. Älskar den!A AndersS skrev:
Familjens andra bil är fullsmetad med olika grejer man inte behöver. Blir bara irriterad när jag måste använda den nån gång.
Då får jag ställa om frågan från inlägg #1 305: Vad brukar MTBF vara för typiska luftkonditioneringsapparater i bilar?L lbgu skrev:Vi är olika. Lämna ett barn eller en hund i en bil med AC en längre stund en varm solig dag hade jag aldrig ens tänkt tanken på att göra. Med tanke på hur dålig kvalitet det är på de flesta konsumentprodukter så hade jag aldrig förlåtit mig själv ifall mitt barn/hund dött i en bil för att jag chansade på att en antagligen kinatillverkad AC inte gick sönder. Sen räcker det väl om bilens centraldator kraschar så lär ACn stanna. Skulle inte lita på den datorn mer än jag litar på att inte min Windowsdator kan krascha vid de mest olämpliga tider.
Jag har aldrig varit med om att en luftkonditionering i en bil har gått sönder efter kortare tid än minst tio år, men eftersom anekdotiska bevis inte gills så ställde jag frågan ovan.
Ingen aning och jag tror inte heller du har det. Sen lär det skilja rätt mycket mellan olika bilar så det är ju bara intressant för den bil man använder.P pmd skrev:
Tror det blir svårt att få fram bevis. Finns väl ingen myndighet/organisation som samlar in sådana bevis. Bolagens utvecklingsavdelningar har säkert räknat på det, men det är ju just beräkningar och hur väl de sammanfaller med verkligheten är inte lätt att veta.P pmd skrev:
Det du inte tänker på är att även om just ACn aldrig går sönder så är ACn beroende av att en massa andra system i bilen fungerar. En sådan enkel sak som att en gnagare biter i en elkabel kan få ACn att sluta fungera. Jag känner till folk som fått elkablar i bilar söndertuggade av möss/råttor så det är bevisligen något som kan hända.
Sen har du mjukvaran i bilen. Litar du mer på elbilstillverkarnas programmerare än på Microsofts?
Själv är jag inte särskilt noga med säkerhet. Vid trädfällning med motorsåg är t.ex. enda skyddsutrustningen hörselskydd. Men jag skulle aldrig ens komma på tanken att lämna ett litet barn eller ett husdjur ensam i en varm bil med vetskapen att de antagligen dör ifall ACn av någon anledning stannar.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden